همه چیز در باره ترشحات واژن : طبیعی ؟ یا غیر طبیعی ؟

تعداد بازدید : 330737
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۴/۲۹
3.08
سلام دوستان . با توجه به شیوع بالای عفونتهای واژینال و لزوم داشتن این اطلاعات برای تک تک خانم ها در هر سنی ، مطالبی را آماده کردم ام که امیدوارم مفید واقع گردد.توصیه میکنم قبل از مطرح کردن سوالات راجع به ترشحاتتون ، مطلب زیر را مطالعه کنید :

 

چرا من اینقدر ترشح واژن دارم ؟frown

ترشحات واژن چیست و چگونه ترشحات طبیعی واژن و ترشحات غیر طبیعی واژن را تشخیص دهیم؟ واین سوالی هست که ذهن بسیاری از خانمها را درگیر کرده است. ولی واقعیت اینه که تمام خانومها ( مجرد یا متاهل - از سن بلوغ تا یائسگی)  باید ترشحان واژن داشته باشند. اعضایی از بدن که به بیرون از بدن باز می شوند، برای خروج سلولهای مرده و ترشحات سلولی ، جریان رو به خارجی از ترشحات را دارند. مثل ترشحات گوش . ولی مهم اینجاست که این ترشحات  "عفونی" نباشند .  یعنی ما با وجود ترشحات هیچ مشکلی نداریم ، بلکه فقط در صورت عفونی بودن آن توصیه میکنیم  به پزشک یا ماما مراجعه کنید.
خود ترشح ، به خودی خود ، نشانه بیماری یا عفونت نیست  . برخی دختران مجرد و نوجوان که تازه به سن بلوغ رسیده اند و عموما زیر 18 سال دارند ، ترشحات واژن ان توجه شان رو جلب کرده  و معمولا سوال میکنن که چرا من ترشح سفید دارم ؟ و غالبا نگران می شوند که حتما این ترشحات ، مساوی است با عفونت !
باید گفت عزیزم، دختران مجرد در حالت طبیعی ، معمولا  دچار عفونت واژن (داخلی)  نمیشوند  ودر اکثر موارد این ها ترشحات طبیعی خود واژن و رحم و ...هست که  خارج می شوند . چون تخمدانهای شما شروع به کار کرده و هورمونهای استروژن و پروژسترون به تناوب در بدن تان ترشح می شود، پس در اثر این هورمونها ، ترشحات شما نیز شکل گرفته و در طول یک سیکل کامل ، تغییراتی نیز خواهد داشت .
اما بهتر است بدانید ،اصولا ترشحی که تحریک و خارش و سوزش ایجاد نکند، بوی بد و تعفن (شبیه ماهی ) نداشته باشد و حالتش تکه پنیرکی یا کفی یا حبابدار نباشد ، معمولا طبیعی تلقی می شود .

 

enlightened ترشحات طبیعی واژن در یک خانوم با سیکل های تقریبا منظم :blush

معمولا روز 1تا 7 سیکل قاعدگی ، روزهای خونریزی و لکه بینی در یک خانم است.  البته از نظر تعداد روزها و حجم خونریزی تفاوتهای زیادی وجود دارد.

بعد از پاک شدن کامل از پریود ، کم کم  ترشحات واژن بی رنگ و گاهی متمایل به سفید شروع میشن که بوی زننده ای ندارند و آبکی و رقیق هستند . این ترشحات  ازاولین روزهای  پاک شدن از پریود  شروع شده ،  و هر چه به روز  تخمک گذاری (معمولا روز 14 ) نزدیک میشویم ،  مقدارش بیشتر شده  و گاهی به شدت حالت کش سانی داشته ، و  حتی گاهی ممکن است  لباس زیر را  کاملا خیس کنند . همان طور که گفتم ، هنوز بوی بد و خارش و سوزش نداریم. اما زیاد بودن و متمایل به سفید بودن و کشسانی بودن این ترشحات ، طبیعی است  .حول و حوش روز 12 تا 14 که تخمک گذاری خواهیم داشت  ، این ترشحات به اوج رسیده  و بیشترین حالت کشسانی خودشان را دارند .
به این شکل  :

ترشحات طبیعی واژن

 

پس از ابنکه تخمک گذاری انجام شد ، کم کم میزان پروژسترون در بدن افزایش یافته و به تبع آن ،  میزان ترشحات کم کم  از نظر حجم و مقدار کمتر میشود . از روز 14 تا 28 روند کاهشی  در مقدار ترشحات را داریم . رفته رفته رنگ ترشحات واژن نیز ممکن است  به لیمویی زرد تمایل پیدا کند و حالت چسبانکی داشته باشند (خمیری) و کمی هم بوی ترش داشته باشند .  ولی باز هم نباید سوزش و خارش و بوی تعفن و ... داشته باشیم.

 

enlightened در مورد ترشحات واژن بهتر است بدانید که :

واژن به طور طبیعی حاوی باکتری های زیادی است. رشد این باکتریها کنترل شده است و توسط بسیاری عوامل مانند میزان اسیدیته  واژن و هورمونها تحت تأثیر قرار می گیرد. هر چیزی این تعادل را به هم بزند، می تواند خطر عفونتها یا رشد بیش از حد هر یک از باکتریهای طبیعی یا مخمرها را افزایش دهد. تحریک کننده های احتمالی موارد زیر هستند:

  • - استفاده از آنتی بیوتیکها
  • - داروهای جلوگیری از بارداری
  • - دوش واژینال  
  • - دیابت
  • - حاملگی
  • - استرس
  • -پوشیدن شورت های تنگ یا استفاده از پارچه های مصنوعی و پلاستیک
  • -برخی کاندوم ها ، نواربهداشتی ها و تامپون ها


enlightenedعاملین عفونت های واژن (!):

1- قارچها: شایعترین قارچ هایی که واژن را درگیر می کنند ، "کاندیدا " ها هستن . به همین دلیل به عفونتهای قارچی واژن ، عفونت کاندیدایی نیز می گویند . کاندیدا نوعی قارچ است  که بخشی از فلور طبیعی پوست انسان است اما می تواند ایجاد عفوت نیز کند.
همونطور که در تصویر می بینید ، مشخصه ی عفونت قارچی ،  ترشحات پنیرکی و تکه تکه ست . علامتش هم خارش هست که به درحات مختلف در فرد بروز کرده و گاهی آن قدر شدید است که قرد با خاراندن خود ، سبب ایجاد زخم در ناحیه تناسلی اش می شود.

عکس سمت راست ، نمای بیرونی ترشحات واژن ، و عکس سمت راست ، نمایی از داخل واژن مبتلا به قارچ کاندیدا می باشد:

 

    عفونت قارچی واژن، عفونت رحم  ،زخم رحم

 

 

2- گاردنلا:  نوعی باکتری است که به طور طبیعی در راههای تناسلی زنانه یافت می شود .اما  وقتی واؤن بطور مکرر و بیشض از حد قلیایی می شود (توسط مواد قلیایی مثل خون ، مایع منی ، جوش شیرین و ...) رشد بیش از حد خواهد داشت (مثل نزدیکی های مکرر که مایع منی قلیایی باعث بر هم زدن اسیدیته ی واژن می شود)
مشخصه ی این عفونت  ، بوی تعفن آن می باشد . شبیه بوی ماهی گندیده . (بوی آمین )
معمولا هم ترشحات فراوان با  رنگ  کدر خاکستری - سبز می باشند :

 


     بوی بد واژن و ترشحات واژن   

    ترشحات واژن : عفونت باکتریایی واژن

 

3- تریکومونا: نوعی تک یاخته (انگل ) است (جانداری که فقط از یک سلول ساخته شده است) که علاوه بر اینکه عفونت واژینال می باشد ، در دسته عفونتهای منتقله از راه جنسی نیز قرار دارد . پس درمان شریک جنسی نیز لازم است و باید تا درمان کامل ، از نزدیکی جنسی پرهیز کرد .
مشخصه این عفونت ، وجود ترشحات کف آلود و لزج می باشد  که شخص احساس  خروج حبابهای ریز  از بدن دارد .  این ترشحات سیلان یابنده و لیز (سرسری ) هستند . مانند شکل زیر :

(عکس سمت چپ ، نمای داخل واژن و دهانه رحم مبتلا به تریکومونای واژن را نشان میدهد)

ترشحات واژن

عفونت تریکومونایی واژن

 

enlightened نشانه ها ی عفونت واژن

ممکن است متوجه تغییر رنگ ترشحات میزان یا بوی ترشحات شوید:

یک ترشح سفید دلمه ای که شبیه پنیر روستایی باشد علامت مشخصه عفونت قارچی است. خصوصا اگر همراه با خارش باشد.

ترشح زرد، سبز یا خاکستری + همراه با بوی تعفن (شبیه بوی ماهی مانده) ،  معمولاً علامت عفونت باکتریایی واژن است.

در ابتدا پزشک یا ماما باید  سوالات متفاوتی را به منظور کمک به تعیین دقیق علت ترشحات، شامل سوالاتی در مورد استفاده اخیر از آنتی بیوتیک، اینکه آیا متأهل هستید یا نه ( آیا شریک جنسی دارید یا خیر )،روش جلوگیری از بارداری، علائم یائسگی، علائم دیابت و سایر تغییراتی که اخیراً در سلامتی یا شیوه زندگی شما رخ داده است،از شما  بپرسد .
ماما یا پزشک با استفاده از وسیله ای به نام اسپکولوم معاینه لگنی برای شما انجام می دهد تا مستقیماً دهانه رحم را مشاهده کند.
گاهی در حین معاینه لگنی، یک نمونه از ترشحات برای آزمایش در آزمایشگاه جمع آوری می شود. با بررسی ترشحات در زیر میکروسکوپ، پزشک یا مامای شما  می تواند تشخیص عفونت قارچی ، التهاب باکتریایی مهبل یا عفونت تریکومونایی را بلافاصله بگذارد و درمان را شروع کند.

ترشحات واژینال  ناشی از عفونت قارچی یا باکتریایی، بین چند روز تا یک هفته به درمان پاسخ می دهند. اگر عفونت باکتریایی به سمت بیماری التهابی لگن بالاتر از ناحیه واژن گسترش یابد، ممکن است درمان طولانی تری نیاز داشته باشد.

 

enlightenedچطور میتونم از ابتلا به عفونت واژن پیشگیری کنم ؟

عواملی را که منجر به عفونت می شود را بشناسید:
 مانند استفاده از آنتی بیوتیکها، پوشیدن لباس زیرهای غیرپنبه ای( پلاستیکی و استرج) ، پوشیدن لباسهای زیر تنگ در حین ورزش، استفاده از محصولات معطرکه مخاط مهبل را تحریک می کند یا استفاده از داروهای جلوگیری از بارداری ، شستن بیش از حد ناحیه تناسلی.
اگر مبتلا به دیابت هستید، کنترل سطح قند خون می تواند به جلوگیری از عفونتهای راجعه بخصوص عفونتهای قارچی کمک کند.
نشستن در آب و جوش شیرین جهت پیشگیری از عفونت قارچی و نشستن در آب و سرکه جهت عفونتهای باکترایی مفید است . اما اینها جای درمان اصلی را نمی گیرند.

 

 ترشحات زنانه

درکل بهتر است در نظر داشته باشید ، هر عاملی که تغییر در محیط طبیعی واژن بدهد، و به عبارتی PH آن را تغییر بدهد، سبب افزایش ترشح غیر طبیعی از واژن می شود . مانند: استفاده از بعضی صابونها، بشور و بساب های شدید دستگاه تناسلی ، مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیکها، استفاده از کاندوم ، حساسیت به تامپون یا نوار بهداشتی ، بیماری قند، حاملگی، عفونتها، و یا حتی پاک کردن مجرای تناسلی توسط اسپری های مخصوص ناحیه تناسلی و یا دوش واژینال می توانند این مشکل را ایجاد کنند .
بسیاری از بانوان فکر می کنند دوش واژینال روش بسیار خوبی برای پاکیزه نگهداشتن واژن است.در حالیکه با گرفتن دوش واژینال و استفاده از مواد شیمیائی محیط طبیعی واژن را به هم می ریزید که این خود سبب عفونت می شود. از طرفی دیگر توسط دوش واژینال  (شستشوی واژن) باکتریهای موجود در واژن را به قسمت دهانه رحم خود و خود رحم روانه می کنید که این خود سبب عفونت در این نواحی خواهد شد. پس توصیه می شود به طور روتین از انجام دوش واژینال خودداری کنید .

 
 درمان عفونت واژن

enlightened در مورد ترشحات واژن چه وقت باید به ماما یا پزشک  مراجعه کنیم ؟

اگر عفونت  قارچی داشته اید و علائم تکرار شونده مشابهی دارید، می توانید از داروهای ضدقارچ استفاده کنید. اگر علائم شما بهبودی نمی یابد به پزشک یا ماما مراجعه کنید.هم چنین در صورت داشتن ترشحات "کف آلود گ و یا بدبو. عفونتهای واژن اکثرا سوزش یا خارش را ایجاد میکنند . پس فقط به دلیل تغییر رنگ ترشحات، بدون هیچ علامت دیگری ، نگران عفونت نباشید.
در هنگام مواجهه با هر ترشح جدیدی که با توقف استفاده از تحریک کننده های واژن که نام بردم (مثل کاندوم و لباس زیر تنگ) بهبودی نمی یابند به پزشک یا ماما مراجعه کنید. اگر دچار درد شکمی یا درد هنگام نزدیکی یا  تب در همراهی با هر ترشح جدید واژن شدید، باید به پزشک  یا ماما مراجعه کنید.


 

 

نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران