عکس رنگی رحم چیست ؟ آمادگی ها و شرایط لازم ؟

تعداد بازدید : 175304
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۵/۶
2.99
اکثر خانمهایی که در دوران تشخیص و درمان ناباروری به سر می برند ف تجربه ی عکس رنگی رحم را داشته اند . در این روش ، ابتدا یک ماده حاجب که حالت روان و مایع دارد ، از طریق دهانه رحم به داخل رحم و لوله ها وارد می شود و پس از انجام کار ، با اشعه ایکس ، عکس تهیه می شود . این روش ، امکان تشخیص چسبندگیها و بد شکلی های دستگاه تناسلی ، از دهانه رحم تا لوله فالوپ را برای پزشک میسر می سازد.

 

enlightened کاربرد عکس رنگی رحم چیست ؟


هیستروسالپنگوگرافی  یا عکس رنگی رحم ، معمولا برای شناخت مشکل در زنانی که  مشکل باروری  دارند بکار می رود  . عکس رنگی رحم ،  به  پزشک این امکان را می دهد   که شکل و ساختمان  دهانه ی رحم و لوله های فالوپ و هر نوع بدشکلی رحم و ساختار تولید مثلی را ارزیابی کند.این روش همچنین میتواند برای ارزیابی سقط جنینهای  مکرر که نتیجه ی  ناهنجاریهای مادرزادی  رحم و نشان دادن وجود و شدت  این ناهنجاریها بکار رود .این  ناهنجاریها شامل موارد زیر است :

1) توده های توموری

2) چسبندگیها

3) فیبروئیدهای رحمی

                                             عکس رنگی رحم

عکس رنگی رحم  همچنین برای  ارزیابی  لوله های فالوپ و رویت  اثرات جراحی لوله ای که شامل :

1)انسداد لوله های فالوپ در نتیجه عفونت و زخم بوجود آمده است .

2)بستن لوله ی رحمی

3)بسته شدن لوله های فالوپ در یک  روش عقیم سازی و برگشت دادن عقیمی  .

4)دوباره باز کردن لوله های فالوپ بدنبال یک عقیم سازی

در عکس زیر شاهد بسته بودن یکی از لوله ها می باشیم :

 

                                 هیستروسالپنگوگرافی

enlightened آمادگی های لازم برای عکس رنگی رحم

 برای  اطمینان از اینکه حامله نیستید ،  بهتر است  انجام عکس رنگی رحم ، یک هفته بعد  از شروع عادت ماهانه و قبل ازروزهای تخمک گذاری انجام شود . در سیکلی که قرار است عکس رنگی رحم انجام شود ، نزدیکی های " محافظت شده " داشته باشید .

 

                                 آمادگی عکس رنگی رحم

این  روش نباید زمانیکه  عفونت فعال دارید انجام شود . اگر شما مبتلا به عفونت  مزمن لگنی و بیماری مسری  جنسی درمان نشده در زمان انجام عکس رنگی رحم هستید به تکنولوژیست یا پزشک اطلاع دهید .قبل از انجام کار ،  ممکن است از شما خواسته شود به منظور تخلیه روده هایتان از یک داروی  مسهل استفاده کنید  ،طوریکه رحم و ساختمانهای اطراف آن بخوبی دیده شوند .

قبل از انجام عکس رنگی رحم ، ممکن است  به شما یک مسکن ملایم  و یا داروی  بدون نسخه  برای کاهش  ناراحتی های خفیف  شما داده شود .بعضی  از پزشکان یک آنتی بیوتیک قبل و بعد از امتحان تجویز میکنند .

چنانکه  شما از داروی  خاصی استفاده می کنید و یا هر نوع حساسیت (مخصوصا"حساسیت به ماده ی حاجب یددار)دارید به پزشک خود اطلاع دهید .

همچنین  درباره ی  بیماریهای اخیرتان یا دیگر موارد پزشکی تان  پزشک خو د  را آگاه سازید .

ممکن است از شما خواسته شود یک قسمت و یا تمامی لباسهایتان را در آورده و در طول انجام عکس رنگی ،  یک گان مخصوص  بپوشید .

شما باید  جواهرات ، عینک ، و یا هر گونه وسایل فلزی  دیگرتان  را در آورید چون اینها ممکن است باعث تداخل در کار تصویر برداری اشعه X شود .

 

enlightened تجهیزات و روش کار

تجهیزاتی که معمولا" برای این روش استفاده  می شود، شامل  یک تخت رادیوگرافیک ، یک تیوب اشعه ی X و یک  مونیتور شبیه تلویزیون  است که در اتاق  قرار می گیرد .

در عکس زیر کاتترهایی که  داخل دهانه رحم تعبیه می شوند تا ماده حاجب تزریق شود را مشاهده می کنید :

عکس رنگی رحم  عکس رنگی رحم

ین اقدام معمولا" به صورت  سرپائی (غیر بستری)  انجام میشود . بیمار برروی پشت روی تخت می خوابد  و زانوهایش را خم کرده و پاهایش بوسیله ی رکاب ، در بالا نگه داشته میشود .

اسپکولوم بداخل واژن تعبیه شده و سرویکس (دهانه رحم)  تمیز شده و سپس یک کاتتر به داخل سرویکس تعبیه میشود .بعد اسپکولوم خارج شده و بیمار بدقت تحت  تزریق ماده حاجب  قرار گرفته ، سپس ماده ی  حاجب  از طریق کاتترشروع به پر کردن حفره رحمی ، لوله های فالوپ و... کرده  و تصاویر فلورسکوپی برداشته میشود . در برخی موارد اگر با ناهنجاریهای مشخصی برخورد کردید از بیمار خواسته میشود استراحت کرده و تا 30 دقیقه منتظریماند تا عکسهای بعدی  ممکن نیز گرفته شود .این تصاویر تاخیری ممکن است سرنخهایی در جهت وضعیت پزشکی بیمار ارائه دهند که تصاویر اصلی که با ماده ی حاجب برداشته شده اند ، این سرنخ ها را نشان ندهند.

زمانی که تزریق ماده حاجب به اتمام رسید ، کاتتر خارج شده و به مریض اجازه  بلند شدن از روی تخت داده میشود. ممکن است از شما خواسته شود تا زمان تائید اتمام  امتحان توسط رادیولوژیست  ، منتظر بمانید.

هیستروسالپینکوگرافی (عکس رنگی رحم) معمولا"حدود 30 دقیقه طول میکشد .

گرفتن عکس رنگی رحم  معمولا با درد خفیفی  همراه است و ممکن است ناراحتی جزئی  در ناحیه شکم در اثر جاگذاری کاتتر و تزریق ماده حاجب  ایجاد شود ولی این درد مدت زیادی طول نخواهد کشید .ممکن است همچنین ناراحتی جزئی در ناحیه ی پریتونئوم (سبب درد منتشر در نواحی پائین شکم )و این درد کوتاه مدت بوده و  زمان زیادی طول نخواهد کشید .

بیشتر زنان به مدت چندین روز بعد از انجام عکس رنگی رحم  ،، لکه بینی دارند که این امر طبیعی است .

                                                                           عکس رنگی رحم

 enlightened مزایای عکس رنگی رحم

1)هیستروسالپنکوگرافی یک روش  تشخیصی و درمانی ،  با عوارض اندک است .


2)هیستروسالپنکوگرافی یک روشی است که اطلاعات با ارزشی  در جهت انواع ناهنجاریهایی که سبب ناباروری یا مشکلاتی در زمینه عدم تکامل جنین بوجود  می آید ، میدهد.

3)هیستروسالپنکوگرافی بعضی اوقات لوله های فالوپ  مسدود شده  را باز کرده و به بیمار امکان حامله شدن را میدهد .

4)بعد از یک امتحان هیستروسالپنکوگرافی هیچ تشعشعی در بدن باقی نمی ماند .

enlightened هشدارها

1)تشعشع موثر در این روش امتحان در حدود یک میلی سیورت است که برابر با همان مقدارتشعشعی است که یک شخص معمولی در مدت 4 ماه از طرق معمولی دریافت میکند .

2)در وضعیتهای  التهاب مزمن ، عفونت لگنی یا بیماری مسری جنسی  درمان نشده  اطمینان حاصل کنید وضعیتتان را قبل از امتحان (برای جلوگیری از بدتر شدن عفونت )به پزشک  یا تکنولوژیست اطلاع داده اید.

3)زنان باید همیشه هرگونه احتمال حاملگی شان را به پزشک یا تکنولوژیست اطلاع دهید.

 

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران