همه چیز درباره ی سندرم تخمدان پلی کیستیک

تعداد بازدید : 47995
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۲/۲۶
3.58
در تخمدان های پلی کیستیک چه میگذرد؟ درمان تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان)...

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOs)

سندرم تخمدان پلی کیستیک ، یا " پی سی او" که در زبان عامیانه گاهی به آن " تنبلی تخمدان " نیز گفته می شود ، مشکلی است که امرزوه بسیاری از خانم ها با آن مواجه هستند. به همین دلیل با توجه به شیوع نسبتا بالای این مشکل ، جهت آشنایی بهتر شما با " پی سی  او" ، این مقاله را تنظیم کردم و تقدیم تان میکنم :

عملکرد صحیح تخمدان

برای اینکه راجع به تنبلی تخمدان صحبت کنم ، نیاز می بینم که در ابتدا شما را با کارکرد صحیح تخمدان آشنا کنم.

در شروع هر سیکل (شروع تخمک گذاری ) در هر یک از تخمدان ها ، 10-20 عدد فولیکول ، همزمان شروع به رشد میکنند . دقیقا مثل یک مسابقه. در آخر ، فولیکولی که از همه زرنگ تر و بی نقص تر باشد ، به سایز خوبی رسیده و می تواند تخمک ش را آزد کند . بقیه فولیکولها (که کیفیت شان کمتر بود) در نیمه راه از بین رفته یا متوقف شده اند . رقبای مرحله نهایی نیز ، پس از آزاد شدن تخمک توسط فولیکول برنده (غالب ) ، پژمرده می شوند و از بین می روند .

در این تصویر ، آنچه که بر یک فولیکول (که تخمک گذاری خواهد کرد) در تخمدان سالم میگذرد ، به تصویر کشیده شده است :

سندرم تخمدان پلی کیستیک - تصویر تخمدان سالم

 

در تخمدان های پلی کیستیک چه میگذرد ؟

 تخمدان پلی کیستیک

در تخمدانهای پلی کیستیک ، فولیکولهای ریز و متعدد (مثل دانه های مروارید) سطح تخمدان را پر میکنند.فولیکولها هیچ مسابقه ای با هم نمیدهند ! تنبل هستند ! به همین دلیل ، نام عامیانه ی "تنبلی تخمدان " را به آن داده اند . کلا هر مشکلی که باعث شود تخمدان تخمک گذاری نکند و فولیکولهایش با هم به رقابت نپردازند ، تنبلی تخمدان نام دارد .

در تصویر زیر ، می بینیم که در تخمدان پلی کیستیک ،  فولیکولهای تنبل و نارس ، سطح تخمدان را پر کرده اند . اما در تخمدان نرمال ، یک یا چند فولیکول به مرحله بلوغ می رسند :

مقایسه تخمدان پلی کیستیک و تخمدان سالم

علایم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOs)

علایم سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) را می توان به علایم اصلی و غیر اصلی تقسیم کرد :

علایم  اصلی : بالا رفتن آندروژن خون - پریود های مشخصا نا منظم - تایید وجود کیست های ریز متعدد در سونوگرافی (نمای پی سی او )

 

علایم دیگر :چاقی - رشد موهای زائد مردانه (ران - شکم - سینه و...) -  آکنه و جوشهای مقاوم - پوست چرب - افزایش فشار خون - تیره و مخملی شدن نواحی چین دار بدن (آکانتوزیس نیگریازیس) - دیده شدن فولیکولهای ریز و نارس در تخمدان - ضخیم شدن  پوسته ی تخمدان - بزرگ شدن تخمدان و ...

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک - تنبلی تخمدانعلائم سندرم تخمدان پلی کیستیک - تنبلی تخمدان

 

علت سندرم پلی کیستیک تخمدان (تنبلی تخمدان)

در واقع علت دقیق سندرم پلی کیستیک تخمدان مشخص نیست . اما با موارد زیر ارتباط دارد :

1. ژنتیکی (ارثی) می تواند باشد .

2. مقاومت به انسولین : انسولین ، هورمونی است که گلوکز را از خون گرفته و به سلولها می رساند . اگر سلولهای بدن به انسولین مقاوم باشند ، انسولین نمی تواند گلوکز را از خون به سلولها وارد کند و بنابراین سطح گلوکز خون بالا می رود و کم کم منجر به دیابت می شود  . در این اختلال ، سطح خود انسولین هم بالا می رود  که افزایش انسولین خون باعث افزایش اشتها می شود و هم چنین هورمونهای دیگر را هم مختل میکند .

3.افزایش هورمون جنسی مردانه (آندروژن) : آندروژنها توسط تخمدان و فوق کلیه ساخته می شوند . همه ی زنان مقادیر کمی آندروژن در خون شان دارند . اما اگر سطح این آندروژنها از مقدار مشخصی بالاتر رود ، منجر به اختلال در تخمک گذاری و رشد موی زائد و آکنه و ... می شود .

4. سبک زندگی : شامل تغذیه نا سالم و تحرک پایین و اضافه وزن و ...

درمان تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) :

1. در درجه ی اول ، به فکر تغییر سبک زندگی خود باشید . کاهش وزن ، افزایش تحرک و پیاده روی ، پرهیز از سیگار و الکل  ، کمک گرفتن از طب سوزنی ، تغذیه مناسب و ..

2. معمولا جهت کاهش موهای زائد ، از کرمهای مخصوص یا داروهایی مثل اسپیرنولاکتون یا قرصهای ضد بارداری یا لیزر و یا الکترولیز و ..تجویز می شوند.

3. قرصهای ضد بارداری جهت تنظیم پریود و کاهش رشد موهای مردانه و هم چنین کاهش آکنه تجویز می شوند.

4.تجویز داروهای د آندروژن

5.داروهای تنظیم کننده سطوح انسولین (متفورمین - گلوکوفاژ)

6.روشهای جراحی مثل سوزاندن سطح تخمدان با لاپاراسکوپی ، که باعث می شود ترشح هورمونهای مردانه از سطح تخمدان کاهش یابد.

  درمان تنبلی تخمدان - سوزاندن کیست ها با لاپراسکوپی

 

7.به جهت بارداری ، از داروهای محرک رشد فولیکول استفاده می شود . در نهایت ، روشهای کمک باروری مثل آی وی اف ، ممکن است پیشنهاد شود .

 

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران