مراحل 4 گانه پاسخ جنسی

تعداد بازدید : 24181
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۷/۱۱
4.25
عمل جنسی تحت‌ تأثیر عوامل زیست‌شناختی، روان‌شناختی و اجتماعی قرار می‌گیرد. دستگاه تناسلی خارجی و داخلی هورمون‌ها و هورمون‌های عصبی، پویش‌های درون‌روانی، ارتباطات بین‌فردی، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، و آداب و رسوم غالب‌فرهنگی، همه بر تظاهرات جنسیتی تأثیر می‌گذارند. اختلال در یک یا چند مورد از موارد ذکر شده می‌تواند.

منجر به اختلال جنسی گردد. برای پی بردن به اختلالات و درمان مسائل جنسی ، ابتدا بهتر است مسایل کلی در رابطه با چرخه ی جنسی در انسان را بدانیم. 

مراحل 4 گانه پاسخ جنسی

پاسخ جنسی در انسان ،  شامل ۴ مرحله است:

۱- میل جنسی Appetitive /Desire

این مرحله با تخیلات جنسی و میل به برقراری رابطه جنسی مشخص میشود.در واقع شروع چرخه ی جنسی ، از یک فکر ...یا نگاه ...یا رفتار خاص می باشد.

 

مرحله میل از هر منبع تحریک جسمی یا روانی (خیال پردازی و یا لمس و تحریک جسمانی) ممکن است پدید آید. اینکه چه محرکی باعث تحریک جنسی ما گردد تأثیر عمیقی بر روند رابطه جنسی خواهد گذاشت و ممکن است به تداوم پاسخ های جنسی و در نهایت آمیزش جنسی منجر گردد یا نگردد. محرک جنسی می تواند منجر به تسریع یا کوتاه شدن میزان برانگیختگی شود و به همین میزان رابطه جنسی و ارگاسم طولانی بشود یا خیر. اگر روش تحریک از نظر فیزیکی یا روانی نامناسب باشد یا قطع شود مرحله میل طولانی شده یا حتی ممکن است قطع گردد. نشانه اصلی برانگیختگی در مرد ایجاد نعوظ می باشد و در زن واژن لزج، کلیتورس سفت و متورم و لب های کوچک و بزرگ ضخیم می شود. نوک سینه در هر دو جنس برجسته می شود. این مرحله می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت بطول بیانجامد.


۲- برانگیختگی یا تحریک excitement

این مرحله در اثر تحریک روانشناختی ( تخیلی یا وجود شی محبوب ) یا تحریک فیزیولوژیک ( نوازش یا بوسه) یا ترکیب هر دو ظاهر میشود و شامل احساس ذهنی لذت است.

 

چرخه پاسخ جنسی در مردان

 

در مردان در این مرحله نعوظ رخ میدهد، اندازه بیضه ۵۰% بزرگ میشود و کیسه بیضه سفت و بالا کشیده میشود. ضربان قلب تا ۱۷۵ ضربه در دقیقه و فشار خون سیستولیک بین ۲۰ تا ۸۰ و دیاستولیک ۱۰ تا ۴۰ میلی متر جیوه بالا میرود. تنفس افزایش میابد و پوست عرق میکند.

در زنان اندازه پستان ۲۵% افزایش می یابد و نوک پستان برآمده میشود. کلیتوریس دچار افزایش سایز و قطر میشود و در نزدیکی ارگاسم پشت پره پوس میرود. لب های دستگاههای تناسلی دچار پرخونی و تغییر رنگ میشوند. مهبل تغییر رنگ به بنفش تیره میگیرد و ترشحات مهبلی ظاهر میشود. لوله مهبلی زن در ثلث خارجی انقباض مشخصی می یابد که به سکوی ارگاسمی معروف است. گردن رحم مختصری تورم پیدا میکند و در اثر صعود رحم بالا کشیده میشود. تغییرات قلب و تنفس مثل مردان است.

اگرچه اشاره شد که منابع مختلف حسی می توانند در برانگیختگی جنسی سهم داشته باشند و تاثیر محرک های مختلف در افراد مختلف می تواند تفاوت های جدی داشته باشد، ولی به هر حال از آنجایی که عمده پایانه های عصبی حساس در این خصوص در پوست آلت و بویژه سطح زیرین آن و اطراف محل اتصال سر آلت به تنه آن قرار دارند، این منطقه را می توان پاسخگوترین قسمت به تحریکات جنسی تلقی کرد.

** مرحله کفه یا ثابت شدن Plateau ( بعضی محققین از این مرحله هم اسم برده اند که در واقع تشدید مرحله برانگیختگی می باشد و فرد را به ارگاسم نزدیک میکند. در ضمن ممکن است در این مرحله قدرت تحلیل و قضاوت مغز کم رنگ شود و فرد دست به کارهایی بزند که بعد اتمام رابطه جنسی، از این رفتارها تعجب کند!)


۳- ارگاسم Orgasm

در این مرحله  ،در مردان انزال صورت میگیرد. ضربان قلب تا ۱۸۰ تا بالا میرود. فشارخون سیستولیک ۴۰ تا ۱۰۰ ضربه و دیاستولیک ۲۰ تا ۵۰ میلی متر جیوه بالا میرود. تنفس تا ۴۰ بار دردقیقه بالا میرود و مقعد دچار انقباض موزون میشود.

 

در زنان انقباضات ثلث تحتانی مهبل با شدت و تعداد بالا و انقباض های قوی و پایدار رحم از عمق به طرف گردن رحم مشخص است. بقیه علایم قلبی تنفسی شبیه مردان است. این مرحله اوج لذت جنسی است که همراه با رفع تنش جنسی و انقباضات موزون عضلات میان دوراه و اعضای تناسلی لگن است و در نهایت با تیرگی خفیف هوشیاری است.

برخی از زنان ، هنگام ارگاسم ممکن است خروج مایعی با منشا تقریبا نا مشخص داشته باشند. گفته شده این زنان دارای بقایایی از غدد پروستات هستند که هنگام ارگاسم ، ترشحات این غدد ( با یا بدون ادرار ) میتواند از بدن خارج شود.


۴- فرونشینی Resolusion

شامل رفع احتقان عروق خونی و برگشت اکثر تغییرات به حالت اولیه است. اگر ارگاسم روی دهد مرحله فرونشینی سریع و همراه با احساس ذهنی خوشی، آرام سازی کلی و تمدد ماهیچه ای است. ولی ارگاسم رخ ندهد فرونشینی ممکن است ۲ تا ۶ ساعت طول بکشد و همراه تحریک پذیری و ناراحتی باشد.
در مردان پس از ارگاسم یک دوره تحریک ناپذیری وجود دارد که ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد که در این دوره مرد قادر به ارگاسم مجدد نیست. ولی زنان دوره تحریک ناپذیری ندارند و میتوانند ارگاسم های متعدد و پیاپی داشته باشند.

زنان و خانم ها پس از برقراری رابطه جنسی و به ارگاسم رسیدن حالت خاصی دارند.در زنان ، بی حال شدن نه به اندازه آقایان اما تا حدی که نیاز دارند در بستر بمانند طبیعی است. زنان بعد از رابطه جنسی نیاز به توجه بیشتری دارند. آنها از اینکه در آغوش گرفته شوند لذت می برند. بعد از رابطه جنسی و ارگاسم احساسات خانم ها برانگیخته می شود و گاها تمایل به صحبت کردن دارند. معمولا خانم ها بر عکس آقایان بعد از ارگاسم به جای فکر کردن به موضوعات دیگر به رابطه ای که تجربه کردند فکر می کنند. زنان نیز همچون مردان تا مدت کوتاهی بعد از ارگاسم تحریک نمی شوند. هستند زنانی که تمایل به تنهایی دارند که البته درصد آنها کم است.

 

فرونشینی در رابطه جنسی

اما در مردان مهمترین حالتی که بعد از ارگاسم و ارضا شدن دست میدهد بیحالی مفرط و شدید است.معمولا آقایان بعد از رابطه جنسی احساس خواب آلودگی و کوفتگی دارند، این حالت کاملا طبیعی است. خیلی از آقایان بعد از مقاربت برای دقایق یا حتی ساعاتی تحریک نمی شوند و نعوظ مجدد در آنها اتفاق نمی افتد که این فرایند هم کاملا طبیعی است و نشانه بیماری یا اختلال جنسی نیست. معمولا اگر بعد از رابطه جنسی با آقایان حرف های عاشقانه بزنید آنها فقط تایید می کنند، آقایان ممکن است موقتا بعد از مقاربت از نظر احساسی کمی سرد به نظر برسند که همانطور که گفته شد این حالت موقتی است. آقایان انتظار دارند بعد از رابطه جنسی کمی فکر کنند و معمولا هم فکرشان بازتر می شود. تمرکز فکری آقایان بعد از مقاربت و انزال ارتقاء می یابد.

 

 

تفاوت مهمی که در این فرآیند های بین زن و مرد وجود دارد تفاوت در نوع محرک هایی است که باعث ایجاد میل و برانگیختگی در انان می گردد. مردها بیشتر به محرک های روانی و ذهنی حساسند در حالی که زنها میل جنسی شان به تحریک اندام تناسلی آنها بواسطه مرد وابسته است و تمایل دارند تا قبل از دخول بواسطه دستمالی و نوازش اندام های جنسی برانگیخته شوند. محرکات ذهنی و روانی مرد برای رابطه جنسی می تواند شامل ظاهر فیزیکی شکل پستانها، اندام، رنگ مو،نوع رفتارهای جنسی زن، لحن و کلام زن، بوی زن و… و البته تماس فیزیکی و تحریک مستقیم آلت تناسلی.

تحریک جنسی زن قبل از دخول ضروری است. هر زن نقطه تحریک ویژه ای دارد. بعضی از این موارد عبارتند از: نوازش ملایم نوک پستان، تحریک و مالش کلیتوریس، بوسه های عمیق، فشار آغوش و تنگ در بغل گرفتن، مالش مهبل و بیان جملات عشقی و…

 

 

نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران