رابطه جنسی پس از زایمان - نزدیکی بعد از زایمان

تعداد بازدید : 37836
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۸/۴
2.52
پس از زایمان اکثر اعضا طی 4 تا 6 هفته به حالت عادی برمی گردند. در زایمان طبیعی، محل اپی زیاتومی، باعث ایجاد نگرانی هایی در زوجین می شود...

 

شروع رابطه جنسی پس از زایمان

پس از زایمان اکثر اعضا طی 4 تا 6 هفته به حالت عادی برمی گردند. اندازه دیواره واژن، دستگاه تناسلی و سایر اعضای پرینه به تدریج کاهش پیدا کرده و به حالت عادی برمی گردند، اما برگشت آنها به حالت پیش از بارداری، به ندرت اتفاق می افتد.
در زایمان طبیعی،  محل اپی زیاتومی، باعث ایجاد نگرانی هایی در زوجین می شود.  بهبود محل اپی زیاتومی ، حدود دو هفته زمان می برد، اما ممکن است چهار ماه طول بکشد تا محل جوش خوردن زخم آنقدر حالت الاستیکی پیدا کند که نزدیکی راحت و بدون مشکل انجام شود. به همین دلیل غالبا توصیه می شود، اولین رابطه جنسی پس از زایمان طبیعی با برش اپی زیاتومی ، 4-6 هفته بعد از زایمان شروع شود.
با این وجود بسیاری از زوج ها فعالیت جنسی خود را زودتر از این زمان و بین هفته های سوم و چهارم پس از زایمان آغاز می کنند.
در شرع مقدس اسلام به تاخیر انداختن فعالیت جنسی تا توقف کامل خونریزی و پایان دوره نفاس توصیه می شود. چرا که آغاز زودهنگام فعالیت جنسی در دوران پس از زایمان و پیش از توقف کامل خونریزی، می تواند منجر به بروز آمبولی هوا شود .

اولین رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی باید چند هفته بعد باشد؟

زمان اعلام آمادگی برای شروع فعالیت جنسی در افراد مختلف، متفاوت است. بسیاری از زنان در هفته های اول این آمادگی را دارند . در حالی که  بسیاری دیگر آن را ترسناک و غیر معقول می دانند. بسیاری از زنان برای کسب این آمادگی به شش ماه وقت نیاز دارند. پس همه باید بدانند که این دوره ی کسب آمادگی ، ممکن است طولانی باشد. هم زن و هم مرد باید این مساله کسب آمادگی را بدانند و درک کنند. در غیر اینصورت ،  زن ممکن است احساس بی کفایتی و گناه کند و مرد نیز در پایان هفته ششم پس از زایمان، احساس کند کنار گذاشته شده یا فراموش شده است.
خیلی از همسران تصور می‌کنند پس از زایمان باید تا هفته‌ها رابطه زناشویی نداشته باشند؛ چون ممکن است برقراری چنین رابطه‌ای باعث آسیب به مادر شود. باور غلط دیگری که در مورد آغاز رابطه جنسی بعد از زایمان رواج دارد، بهتر بودن سزارین نسبت به زایمان طبیعی برای برقراری رابطه زناشویی (رابطه جنسی) بعد از زایمان  است.
البته بعضی اوقات هم مشغولیت بچه‌داری باعث می‌شود که زوج‌ها خودشان و یا رابطه زناشویی‌شان را فراموش کنند که این نکته هم می‌تواند در درازمدت عوارض نامطلوبی بر رابطه زناشویی تان بگذارد .


- بعد از زایمان، تا چه مدتی محدودیت و منع رابطه زناشویی و جنسی وجود دارد؟

تا توقف کامل خون ریزی بعد از زایمان رابطه جنسی نباشد و علت آن هم این است که باید محل چسبندگی جفت ترمیم پیدا کند. جفت از دیواره کنده شده و خو‌ن‌ریزی‌های معمول بعد از زایمان، از همین محل است.
تا این زخم ترمیم پیدا نکرده، بهتر است رابطه‌ زناشویی بعد از زایمان نداشته باشند. این زمان حدود ۳ هفته طول می‌کشد. در قدیم می‌گفتند تا ۶ هفته اما امروز می‌گویند تا ۳ هفته هم کفایت می‌کند.


- آیا مدت شروع رابطه جنسی برای زایمان طبیعی و سزارین فرق دارد؟

مسلما شرایط زایمان طبیعی و سزارین باهم فرق می‌کند. اگر زایمان طبیعی باشد چون در محل، ممکن است برش و بخیه زده شده باشد و این زخم در طول ۲ هفته بهبود پیدا می‌کند، چنانچه مشکل خاصی پیدا نکند، همین ۳ هفته کافی است. اما در نظر داشته باشید که دخول به آرامی و با استفاده از مواد روان کننده انجام شود. چون در این دوره ، بدلیل تغییرات هورمونی ، واژن بسیار خشک است و اگر دخول بدون ملاحظه انجام شود ، تاثیر منفی بر روابط پس از این خواهد گذاشت .
در مورد سزارین بستگی به نوع سزارینی که انجام شده است، دارد. اگر همراه با چسبندگی زیاد یا بروز عفونت باشد، ممکن است رابطه‌ زناشویی همراه با درد باشد. یعنی پس از رابطه‌ زناشویی، زن یک درد مبهمی در ناحیه لگن خود حس می‌کند(در بهترین شرایط هم سزارین تا حدی چسبندگی ایجاد می‌کند).

نکته در رابطه با رابطه جنسی پس از زایمان:

پس از زایمان ، یعنی  زمانی که مادر شیر می‌دهد. فعالیت تخمدان‌ها متوقف شده و این می‌تواند باعث کم شدن ترشحات واژن و خشکی آن شود. از طرفی هورمون پرولاکتین ، مشغولیتهای فرزند پروری ، بی خوابی های شبانه و ...نیز ممکن است باعث کاهش میل جنسی مادر پس از زایمان شود . اگر زن چنین احساسی را دارد، بهتر است از ژل‌های لوبریکانت ساده استفاده شود. پیش نوازی کامل و مناسب نیز فراموش نشود.

برخی مسائل ممکن است باعث کاهش میل جنسی زن پس از زایمان شود


روابط جنسی پس از زایمان و شیردهی

شیردهی آثار حسی زیادی دارد، اما ممکن است زنان شیرده، خستگی و عدم علاقه به فعالیت های جنسی را در این دوران تجربه کنند. هر چه شیردهی موجب صرف انرژی بیشتری گردد، زن نیز به همان نسبت دچار خستگی بیشتری شده و این احساس موجب کاهش میل جنسی در او خواهد شد. به علاوه شیردهی موجب بروز دردسرهایی همچون ترشح شیر در حین برانگیختگی و ارگاسم می گردد، که برقراری روابط جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد. استرس های روحی دوران پس از زایمان، بروز مشکلاتی در شیردهی به کودک و تقاضای مکرر او برای شیردهی بر اعصاب زن اثر گذاشته و میل جنسی زن را پس از زایمان کاهش خواهد داد.

علل كاهش رابطه جنسی  پس از زايمان

رايج‌ترين دلايل كاهش فعاليت جنسي پس از زايمان عبارتند از:

  • - درد هنگام نزدیکی: بدلیل خشکی واژن در این دوره  
  • - شیردهی: اگرچه ثابت شده است که شیردهی موجب ایجاد دلبستگی بین مادر و نوزاد می گردد، مکیدن نوک پستان توسط نوزاد برای مادر لذت بخش بوده و موجب تحریک جنسی در او می شود و به همین دلیل بسیاری از مادران احساس گناه و اضطراب را تجربه می کنند. به علاوه زن و شوهر ممکن است نتوانند با این نقش دوگانه پستان کنار بیایند و بسیاری از زنان، ترشح شیر از سینه را زشت و خجالت آور تلقی کنند.
  • - خستگی: بارداری و زایمان موجب خستگی فوق العاده زن می گردد.  مراقبت از کودک و شب نخوابی ها نیز به این خستگی اضافه می کند. در این موارد اغلب خواب به مسایل جنسی ترجیح داده می شود و زن از عدم مشارکت و همکاری شوهرش در این میان می رنجد.پس بهتر است وایل روز که انرژی دارید ، فعالیت جنسی داشته باشید  .
  • - افسردگی پس از زایمان: 10% از مادران جوان، دوره ای از افسردگی شدید را در اوایل سال پس از زایمان تجربه می کنند. از دست دادن میل جنسی پس از زایمان یکی از ویژگی های شاخص این بیماری است.
  • -    وجود مشکلاتی در روابط زناشویی: مشکلات ارتباطی پیش از تولد بچه، اغلب با تولد بچه تشدید می گردد و این امر بر روابط جنسی پس از زایمان نیز تاثیر می گذارد، بنابراین والدین باید تشویق شوند که احساسات خود را با هم مطرح کرده و به اشتراک بگذارند. 
  • - مشکلات ارتباطی شوهر: مردان نیز ممکن است پس از تولد بچه دچار کاهش فعالیت های جنسی گردند و کنار آمدن با نقش جدیدشان را به عنوان پدر مشکل بیابند. در این موارد، پدران آسیب پذیرتر و حساس تر شده و نیازمند حمایت بیشتری هستند و از توجه مطلق همسرشان به کودک شکایت دارند. 
  • - احساس والدین در مورد ترس از مشاهده آنها توسط نوزاد: بسیاری از والدین از اینکه به محض آغاز فعالیت جنسی کودک بیدار شود، ترس دارند .
  • - برقراری رابطه جنسی در والدینی که صاحب نوزاد مرده شده اند: بسیاری از  زوجین، برقراری روابط جنسی بین زن و شوهر اندوهگین را راهی برای کاهش اندوه و فراموش کردن آن می دانند. بسیاری دیگر دچار افسردگی شدید و کاهش میل جنسی می گردند. عده ای دیگر نیز احساس گناه می کنند، زیرا تصور می کنند روابط جنسی آنها در دوره ی بارداری قبلی منجر به بروز مشکل برای جنین شده است.

رابطه جنسی بعد از زایمان


چند نکته برای آموزش مراقبت از خود در دوران پس از زایمان:

  • انجام نزدیکی بعد از زایمان را تا قطع خونریزی واژینال (برای جلوگیری از نفوذ باکتری ها به محل قرار گیری جفت) به تعویق بیندازید.
  • محل ترمیم اپی زیاتومی را با لمس انگشت یا تامپون در ناحیه واژن کنترل کنید.
  • تهییج جنسی می تواند موجب ترشح شیر از سینه ها شود، بنابراین پیش از انجام رابطه جنسی به بچه شیر داده، یا در حین نزدیکی از یک کرست مناسب استفاده کنید.
  • اگرنیازمند افزایش لغزنده شدن واژن هستید، از ژل لوبریکانت استفاده کنید.
  • برای افزایش مرطوب شدن واژن، معاشقه و فعالیت های پیش از نزدیکی را طولانی کنید.
  • می توانید تا مدتی از سایر فعالیت های صمیمانه به جای نزدیکی سود برید.
  • به خاطر داشته باشید وضعیت جسمی و فعالیت جنسی شما پس از مدتی به وضعیت طبیعی باز خواهد گشت.
  • می توانید در حین فعالیت جنسی، بچه را در اتاقی دیگر یا پشت یک پرده قرار دهید.
  • از همسرتان بخواهید تا فشار کمتری بر سینه های شما وارد کند (به ویژه در مواقعی که سینه ها حساس بوده یا در طول شب که بچه بدون شیر خوردن برای مدت زیادی به خواب رفته است).
  • توصیه می‌ شود که خانم‌ها هفته‌ ششم پس از زایمان به مراکز بهداشتی یا مطب  مراجعه کرده و روش جلوگیری مناسبی را انتخاب کنند.

در صورت هر گونه سوال ، می توانید با شماره های مشاوره ماماسایت تماس بگیرید .

جهت انجام مشاوره حضوری و آموزش تکنیکهای جنسی پس از زایمان ، با شماره مطب تماس بگیرید : 44383418

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران