قبل از انتخاب روش زایمان بخوانید :

تعداد بازدید : 15303
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۶/۷
5.00
سلام به همه مادران حال و آینده ! در این مقاله ، اطلاعاتی راجع به تطابق بدن خانم باردار ، با زایمان واژینال در اختیارتون گذاشتم . که بخوانید و بدانید ، سپس تصمیم بگیرید . هر تصمیمی که شما بگیرید کاملا قابل احترام هست ، مهم اینه که "آگاهانه " باشه . تقدیم به شما :

enlightened قبل از انتخاب روش زایمان ، بخوانید :

در این مقاله ،  راجع به انتخاب روش زایمان در یک مادر با بارداری کم خطر و طبیعی ، صحبت میکنم . مسلما گاهی شرایطی به وجود میآید که مادر پرخطر بوده و این مقاله شامل حال ش نمی شود . مثل جفت سرراهی ، جنین بیش از 4 کیلو ، 2 یا چند قلویی ، بیماریهای سیستمیک مادر ، اکلامپسی و ....(امیدوارم شما جزو این دسته مادران نباشید .)

 

   زایمان طبیعی ، زایمان سزارین

 

در واقع ، این مقاله فقط و فقط برای مادرانی است که به لطف خدا ، هیچ مشکل خاصی در بارداری شان ندارند ، اما از ترس درد زایمان و شاید هم از روی ناآگاهی و کم آگاهی ، بدون تحقیق "مناسب" ، یک روز دلخواه و ساعتی دلخواه را برای تولد دلبندشان انتخاب می کنند !

هر مادر بارداری باید این مسایل را "بداند" و سپس آزادانه تصمیم بگیرد که چه زایمانی را انتخاب کند . تصمیم شما برای ما محترم است ، به شرط دانستن یک سری مسایل .

اگرچه نوع زایمان در هیچ جای دنیا "انتخاب کردنی" نیست . حداقل به این شکل که در ایران وجود دارد، نیست . مثل این می ماند که من بروم بیمارستان و بگویم : لطفا آپاندیس مرا خارج کنید ! من یک سفر 1 ماهه دارم و می ترسم در این سفر آپاندیسم عود کند و مانع خوشگذرانی ام بشود !(بدون سابقه قبلی و بدون هیچ علامتی ! فقط به دلخواه !) . حالا جنین که آپاندیس نیست ...یک موجود زنده است که شرایط داخل رحمی اش و نوع زایمانش ، پایه ای است برای یک عمر زندگی اش ...

             تغییرات بدن در بارداری ، زایمان طبیعی

 بدن یک مادر باردار،  9 ماه تمام آماده زایمان طبیعی شده (که پایین توضیح دادم )، اما در ابتدای 38 هفته ، در حالیکه جنین فقط از نظر "قراردادی" رسیده و ترم است ، فقط به خاطر اینکه دلمان میخواهد ، بدون آمادگی قبلی و بی خبرانه در عرض کمتر از 10 دقیقه از داخل رحم بیرون کشیده می شود !

مادر عزیزی که 9 ماه مهمانداری این فرشته کوچک را کردی ...

فکر نکن جنین نمی فهمد ! به خاطر 8 ساعت درد نکشیدنت، جنین را با سزارین دلخواه (بدون ضرورت) در تاریخ دلخواه بیرون نکش ! درست است که جنین توانایی سخن گفتن ندارد...اما  حق و حقوق دارد...می فهمد...می ترسد...

 

              سزارین، سزارین به موقع

 

enlightened منظورم از تطابق چیه ؟

از اولین لحظات بارداری شما ، تک تک اعضای بدن تان ، شروع به تغییراتی می کنند که هدف از این تغییر ، کنار آمدن و تطابق فیزیکی و شیمیایی بدن ، با بارداری است . این تغییرات به واسطه وجود هورمونهایی مثل استروژن و  پروژسترون ، ریلاکسین و ...ایجاد می شوند و به حدی هستند که در انتهای بارداری ، شما دیگر آن فرد 9 ماه قبل نیستید !

enlightened برای مثال و بطور خلاصه  :

قلب و عروق : قلب شما در طی بارداری ، کمی به سمت چپ و بالا جابجا می شود . ضربان قلب بطور متوسط 10 ضربه در دقیقه افزایش می یابد و ....

جریان خون : در کل بارداری ، حدود 50 درصد افزایش حجم خون داخل رگ ها را داریم . (یک و نیم برابر )

پوست : ایجاد لکه های قهوه ای در پوست صورت (به درجات متغیر) – ایجاد ترک های ناشی از کشش در سینه ، ران ها و مخصوصا رو شکم – تیره تر شدن نواحی چین دار بدن مثل زیر بغل و ناحیه تناسلی و ...

دستگاه تنفس : در بارداری ، دیافراگم شکمی حدود 4 سانتیمتر به بالا رانده می شود . متابولیسم تنفس تغییرات زیادی میکند و...

دستگاه ادراری :اندازه کلیه در اواخر بارداری ، 1.5 سانتیمتر بیشتر از قبل بارداری می شود . جریان پلاسمایی کلیه و فیلتراسیون گلومرولی افزایش قابل توجهی را نشان می دهند .

اعضایی که ذکر شد، اعضای جنسی نبودند و این همه تغییر داشتند ، پس آیا به نظر شما در بارداری "اعضای جنسی" تغییر نمیکنند ؟ و خود را با بارداری و زایمان تطابق نمیدهند ؟

enlightened تغییرات اعضای جنسی در بارداری

مادری که ماه های آخر بارداری هستی ، به پستان هایت نگاه کن ! در طی چند ماه و آهسته آهسته ، چه تغییری کرده ؟ بزرگ شده ....پوستش ترک خورده ...نوک سینه بزرگ و برجسته شده ....

          پستان ها در بارداری

به نظرت هدف از این تغییر چیه ؟  بله ! قراره یک موجود زنده ، 6 ماه تمام ، از این پستانها تغذیه کند !

به شکم بزرگ و ترک خورده ات نگاه کن ! ببین رحم تا کجا بالا آمده و روده ها را تا کجا کنار زده !

            ترک شکم ، بارداری ، زایمان طبیعی

رحم شما قبل بارداری 80 گرم وزن داشته ، در صورتیکه در ماه نهم وزن خالص خود رحم ،به  1100 گرم می رسد! چرا ؟ که مکان امنی باشد برای تشکیل و رشد یک موجود زنده و آسیب پذیر. شگفت انگیز نیست ؟

 

                 بارداری ، تغییرات بدن ، زایمان طبیعی

به مساله "تطابق و تغییرات شگرف بدن " در بارداری خوب پی بردید ؟

به نظر شما ، تدبیری و تطابقی برای "خروج جنین " در نظر گرفته نشده ؟!! به نظم خلقت پروردگارتان که شک ندارید؟ پس خوب بخوانید :

enlightened تغییرات بدن شما در بارداری جهت تطابق با خروج جنین از کانال زایمانی :

وقتی یک خانم "غیر باردار " ، تصویر زایمان طبیعی را می بیند یا می شنود، این مساله (خروج جنین از واژن) را برای خود، غیر ممکن می داند! حق دارد ! چون بدنش "غیرباردار" است و هیچ تطابقی با بارداری و زایمان ندارد .

در صورتیکه از اولین لحظات بارداری ، آرام آرام ، تمام اعضای لگن شما ، اعم از استخوانها و مفاصل و عضلات و رگها و رباط ها و .... تغییرات شگرفی میکنند . طوری که در انتهای 9 ماه بارداری ، این لگن دیگر لگن 9 ماه پیش نیست . مفاصل و استخوانها متحرک شده اند...عضلات لگنی نرم و کش سان شده اند...انگار پیچ و مهره های لگن تان روغن کاری شده است ! این قدرت تحرک مفاصل لگن ، در عبور جنین از لگن ، بسیار حائز اهمیت است.

واژن شما بسیار نرم شده و قابلیت کش سانی اش به طور شگفت انگیزی بیشتر شده است .ضمنا ، همانطور که اینجا دیدید ، واژن چین های فراوانی دارد که قابلیت باز و بسته شدن فوق العاده ای به آن میدهد .

دهانه رحم (سرویکس) شما در زمان غیر بارداری ،هنگام معاینه قوام غضروفی (مثل نوک بینی ) را داشت.اما در بارداری ، قوام نرم (شبیه به لب های دهان) را پیدا کرده است. علت این نرمی ، افزایش فوق العاده کلاژن و...در بافت دهانه رحم می باشد  که این نرم شدن ، کمک میکند که دهانه رحم بتواند تا حد زیادی کش آمده و به اندازه لازم باز شود .

enlightened به نظر شما این تغییرات بدون هدف بوده است ؟

با توجه به مطالبی که ذکر کردم ، آگاه باشید که بدن و مخصوصا اعضای لگنی  یک خانم در طی بارداری ، بیکار ننشسته ! و کلی تغییرات در جهت تطابق با رشد جنین و عبورش از کانال زایمانی را داشته است .

پس شما از نظر جسمی کاملا آماده شده اید و مساله ای که غالبا وجود دارد ، عدم آمادگی های ذهنی و روانی است .

امیدوارم مادران عزیز با "آگاهی کامل"  روش زایمان شان را انتخاب کنند .  

برچسب ها :

زایمان

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران