هفت باور غلط ، در کسانی که در حال اقدام به بارداری هستند

تعداد بازدید : 47234
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۹/۱۸
3.31
سالهاست که در کنار شما، در چند شهر و مرکز مختلف، با خانمهایی در سنین باروری در ارتباط بودم. و الان پس از پاسخ به حدود 20 هزار سوال شما، پی به باورهای غلط رایجی برده ام که نمیدانم دقیقا منشا ش کجاست ، که اینقدر ریشه در افکار خواهرای عزیزم زده و غالبا باعث نگرانی های بی مورد می شود . در این مقاله ، به تعدادی از رایج ترین باورهای رایج، اما غلط و نگران کننده و بیهوده می پردازم.

سلام. 

سالهاست که در کنار شما ، در چند شهر و مرکز مختلف ، با خانمهایی در سنین باروری در ارتباط بودم . و الان پس از پاسخ به حدود 20 هزار سوال شما، پی به باورهای غلط رایجی برده ام که نمیدانم دقیقا منشا ش کجاست ، که اینقدر ریشه در افکار خواهرای عزیزم زده و غالبا باعث نگرانی های بی مورد می شود .

در این مقاله ، به تعدادی از رایج ترین باورهای رایج، اما غلط و نگران کننده و بیهوده در مورد بارداری می پردازم: 

هفت باور غلط ، در کسانی که در حال اقدام به بارداری هستند

 

1 .اولین اشتباه :

 برای اینکه باردار بشیم ، باید روز دقیق تخمک گذاری رو پیدا کرده و اون روز نزدیکی کنیم تا شانس بارداری مون افزایش پیدا کنه !

خیر ! هر فردی ، بسته به تعداد روزهای سیکل ش ، در یکی از روزهای وسط سیکل تخمک گذاری خواهد کرد . اما هیچ لزومی ندارد که ورود اسپرم به بدن در همان روز و ساعتی باشد که تخمک آزاد میشود . بلکه حتی گاهی بهتر است قبل از خروج تخمک، اسپرم از قبل در آنجا حضور داشته باشد !

 

2. دومین اشتباه :

برای باردار شدن باید نیم ساعت پس از نزدیکی پاها رو بالا نگه داشت تا کل مایع منی جذب بشه !

خیر !

در هر بار انزال ، حدود 3-4 میلی لیتر مایع منی در واژن تخلیه می شود .
این مقدار منی در هر یک انزال ، حاوی حدود 200.000.000 (دویست میلیون) عدد اسپرم هست . بقیه هم قند و پروتیین و مایع نگهدارنده و تغذیه کننده اسپرم و ...هستند. اما از این مقدار اسپرم ، فقط و فقط 500 تا 1000 عدد به تخمک می رسد و در نهایت یک اسپرم با تخمک لقاح میکند. 
این 1000 عدد یعنی چقدر از مایع منی؟ یعنی کمتر از  0.0001 (کمتر از یک ده هزارم کل  مایع ) . 
مسلما بقیه ی مایع منی از واژن خارج خواهد شد. در این میان ، بسیاری از  اسپرم ها با چسبیدن به دیواره ی  واژن و دهانه ی رحم ، رو به جلو شنا میکنند . 

برای باردار شدن باید نیم ساعت پس از نزدیکی پاها رو بالا نگه داشت تا کل مایع منی جذب بشه !


 

3. سومین اشتباه 

شروع  سریع درمان ناباروری به خواست خودتان  (حتی قبل از تایید و تشخیص ناباروری)

خیر !

دوستانی که 1و 2 و 3 و 4 و5  ماه از ازدواجتان گذشته و کم و بیش اقدام برای بارداری داشتید ، بهتر است حداقل 6 ماه زمان مفید را به خود فرصت دهید و اینقدر زود وارد پروسه های ناباروری نشوید!  آزمایش اسپرم همسر باید یکی از اولین اقدامات شما باشد (قبل از خوردن کلومیفن و ...)

آزمایش اسپرم همسر فباید یکی از اولین اقدامات شما باشد

4.چهارمین اشتباه

 قرص جلوگیری از بارداری باعث نازایی می شود . 

خیر !

چرا این باور در جامعه ایجاد شد؟ چون  در سالهای گذشته ، خانمها از ابتدای ازدواج شروع به خوردن قرصهای ضد بارداری می کردند (بدون اینکه از وضعیت تخمدانهایشان اطلاع داشته باشند). در این میان ، با توجه به شیوع تنبلی تخمدان، پس از گذشت مثلا 4-5 سال ، با کنار گذاشتن قرص، بارداری اتفاق نمی افتاد، و در وهله اول، این نازایی به قرص ضد بارداری نسبت داده میشد . 

یکی از دلایلی دیگری که این باور رایج شده ، این است که دخترانی که در دوران مجردی دارای تخمدانهای تنبل بوده اند و پزشک برای درمان آنها و برای تنظیم سیکلهایشان، قرص ضد بارداری تجویز کرده بود ، حال پس از ازدواج قرص ضد بارداری را کنار گذاشته (جهت باردار شدن ) و پس از مدتی که بارداری رخ نمیداد (به دلیل همان تنبلی تخمدان که از اول داشتند) ، آن را به قرصهایی که در مجردی به مدت چند سال خورده بودند ارتباط می دهند!

 

 

5. پنجمین اشتباه 

بی بی چک یا آزمایش ، از 3 روز بعد نزدیکی ، جواب می دهد !

 

خیر !

هورمون بارداری ، از جفت ترشح می شود. جفت اولیه ف سلولهایی هستند که به شکل ریشه ، در رحم فرو رفته و با رگهای مادر ارتباط برقرار کرده و هورمون را وارد رگهای مادر میکنند. این اتفاق هرگز در عرض 3 روز اتفاق نمی افتد !! حداقل 9-11 روز از لقاح باید گذشته باشد .

بی بی چک بعد از سه روز جواب نمی دهد

6.ششمین اشتباه

برای باردار شدن  ،حتما زن باید به ارگاسم برسد !

خیر . 

ارگاسم زن در باردار شدن او تاثیری ندارد. برای مثال  ،افرادی که با تجاوز باردار شده اند، آیا از رابطه شان لذت برده اند ؟ !!

برای باردار شدن  ،حتما زن باید به ارگاسم برسد

7. هفتمین اشتباه 

شست  و شوی تمیز واژن بعد از نزدیکی ، جلوگیری میکنه از بارداری . 

خیر !
وقتی مایع منی در انتهای واژن تخلیه میشه ، اسپرم ها خیلی سریع میتونند خودشون رو به حفره ی دهانه رحم رسانده و به سمت رحم شنا کنند. شما اون قسمت رو نمیتونید شست و شو بدید !

 

 

 

 

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران