7 باور غلط درباره ی سرطان پستان

تعداد بازدید : 4990
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
3.40
اگرچه سرطان پستان يکی از شايع ‌ترين سرطان‌ ها در زنان است و بايد مورد توجه بسياری قرار گيرد اما همه توده ‌هايی که در پستان ايجاد و يا توسط خانم‌ ها احساس می‌ شوند لزوما سرطان نيستند و اگر اين توده‌ ها سرطانی هم باشند، با تشخيص زودرس و اقدام سريع درمان‌ پذير خواهند بود، اما بسياری از خانم‌ ها با مشاهده توده در پستان بسيار نگران و مضطرب می ‌شوند و حتی از مراجعه به پزشک هراس دارند. در حدود 40 درصد از خانم‌ ها در دوره‌ ای از زندگی توده‌ هايی را در پستان خود لمس می‌ کنند.

اگرچه سرطان پستان يکی از شايع ‌ترين سرطان‌ ها در زنان است و بايد مورد توجه بسياری قرار گيرد اما همه توده ‌هايی که در پستان ايجاد و يا توسط خانم‌ ها احساس می‌ شوند لزوما سرطان پستان نيستند و اگر اين توده‌ ها سرطانی هم باشند، با تشخيص زودرس و اقدام سريع درمان‌ پذير خواهند بود، اما بسياری از خانم‌ ها با مشاهده توده در پستان بسيار نگران و مضطرب می ‌شوند و حتی از مراجعه به پزشک هراس دارند. در حدود 40 درصد از خانم‌ ها در دوره‌ ای از زندگی توده‌ هايی را در پستان خود لمس می‌ کنند.

تمام توده های پستان سرطان پستان نیستند

در اينجا با 7 مورد از خطاهای رايج زنان درباره سرطان پستان (سرطان سینه)  آشنا می ‌شويم:

باورغلط اول : توده‌های پستانی تقريبا هميشه سرطان هستند

اين عقيده نادرستی است که هر توده‌ ای در پستان به معنی وجود سرطان پستان است. به گفته محققان انجمن سرطان آمريکا، اگر چه هر خانمی در پستان خود که احساس توده‌ داشت بايد به فکر سرطان پستان باشد تا عکس اين موضوع ثابت شود، اما اين نبايد زنان را نگران کند. هر چه سن يک زن بيش تر باشد، احتمال بيش تری دارد تا يکی از 7 تا 8 نفری باشد که مبتلا به سرطان پستان می ‌شوند. همچنين احتمال بيش تری وجود دارد که توده ‌های پستانی در زنان سالمند و زنانی که به دوران يائسگی نزديک می‌ شوند و يا يائسه شده‌ اند سرطانی شوند.

وقتی يک توده پستانی سرطانی نباشد، به چه دليل ممکن است ايجاد شده باشد؟ اين توده‌ ها ممکن است کيست ‌هايی باشند که معمولا خطرناک نيستند، اما ممکن است رشد غير سرطانی و غير طبيعی سلول‌ ها باشد نظير فيبروآدنوما که کمتر شايع است و يا لخته ‌های خونی که موجب ايجاد توده می‌ شوند. همچنين اين توده ‌های کاذب ممکن است در اثر تغييرات هورمونی ايجاد شوند که در واقع اصلا آن ها توده نيستند.

به هر حال دليل توده‌ های پستانی هر چه باشد، نبايد مورد غفلت واقع شود و بايد از سوی پزشک اطمينان حاصل شود که خطرناک نيستند. گاهی لازم است معاينه جسمی از سوی پزشک صورت گرفته و گاهی نياز به ماموگرافی و در برخی اوقات نياز به سونوگرافی است. با انجام اين آزمون‌ ها علت توده ‌های پستانی دقيقا مشخص خواهد شد.

باور غلط دوم: سرطان پستان هميشه همراه با توده ‌ای قابل لمس است

هميشه اين ‌طور نيست. به گفته محققان دانشگاه لومباردی شهر جورج واشنگتن هميشه سرطان‌ های پستان با توده همراه نيستند. گاهی اوقات قبل از اين که خانمی احساس توده در پستان خود داشته باشد، بعد از انجام ماموگرافی مشخص می ‌شود که او دچار سرطان پستان است. بسياری از سرطان‌ ها هنگام آزمون‌ های غربالگری ماموگرافی تشخيص داده می‌ شوند.

باور غلط دوم: سرطان پستان هميشه همراه با توده ‌ای قابل لمس است

باور غلط سوم: توده‌ های سرطانی با توده‌ های خوش ‌خيم تفاوت دارند 

اگر اين ‌طور فکر می ‌کنيد بدانيد که هميشه توده‌ های سرطانی متفاوت از توده‌ های خوش‌ خيم نيستند. توده‌ های سرطانی و توده‌ های غير سرطانی پستان يا همان توده خوش ‌خيم پستان، ممکن است با يکديگر اشتباه گرفته شوند. زنان غالبا فکر می ‌کنند وقتی توده‌ ای سرطانی باشد، آن را به صورت توده ‌ای سفت احساس می ‌کنند که به اطراف حرکت نمی‌ کند. اين در حالی است که توده ‌های پستانی همچنين ممکن است نرم و متحرک باشند. بنابراين هميشه نمی ‌توان گفت که توده‌ های سفت، سرطانی و توده‌ های نرم، بی ‌خطر هستند.

کيست‌ ها در صورتی که عمقی باشند احساس سوزش ايجاد می‌ کنند. اما اگر اين کيست‌ ها سطحی باشند غالبا نرم و گرد حس می ‌شوند. اگر توده‌ های پستانی عمقی باشند قادر هستند بافت پستان را به جلو برانند. گاهی توده‌ هايی که در لمس به نظر خوش‌ خيم و نرم و متحرک می ‌آيند می ‌توانند سرطان باشند. توده‌ هايی که با لمس آن ها زنان احساس خراش و سوزش داشته باشند معمولا خوش ‌خيم هستند و اما بهترين توصيه اين است که اگر هنگام لمس هر احساسی داشتيد بايد مورد بررسی قرار بگيريد.

باور غلط چهارم: نبايد نگران توده‌ های کوچک پستان بود 

اين باور غلط است که نبايد با لمس توده‌ های کوچک در پستان احساس نگرانی کرد. توده‌ های سرطان ‌ها می ‌توانند در زمان شروع بسيار کوچک باشند. اندازه يا سايز توده ‌های پستانی راه خوبی برای تصميم ‌گيری در مورد بی‌ خطری يا سرطانی بودن توده ‌ها نيست. در برخی از زنان توده‌ های پستانی به اندازه ی يک نخود و در برخی ديگر اندازه ی اين توده‌ ها حتی به حد يک گريپ ‌فروت هم می ‌رسد. با انجام ماموگرافی حتی توده‌ های بسيار کوچک مشخص می ‌شوند. وقتی زنان واقعا در پستان خود توده ‌ای را حس می ‌کنند اندازه ی آن ها معمولا کمتر از 2/5 سانتی ‌متر قطر دارد يعنی چيزی به اندازه يک آلبالو.

باید نگران توده های پستانی کوچک هم بود

باور غلط پنجم: در صورت مشاهده توده پستان مراجعه فوری ضروری نيست

اين باور غلط را از ذهن خود دور کنيد که با لمس توده نبايد سريع به پزشک مراجعه کرد. مخصوصا اگر شما خانمی هستيد که سن‌ تان کمی بالا رفته است به تأخير انداختن مراجعه و پيگيری توده پستان کار درستی نيست. هر توده‌ ای در پستان بايد توسط پزشک مورد ارزيابی کامل قرار گيرد. گاهی پزشک توصيه می‌ کند که بعد از دوران قاعدگی برای بررسی بيش تر مراجعه کنند. ممکن است اين توده نوعی کيست باشد و با قاعدگی و تغييرات هورمونی تغيير کند. زنانی که به سن يائسگی نزديک می ‌شوند احتمال کمتری وجود دارد تا دچار تغييرات توده ناشی از تاثيرات هورمونی شوند، بنابراين نبايد ارزيابی‌ های پستانی به تاخير انداخته شود.
 
اما اين سوال مطرح می ‌شود که چه زمانی بايد به پزشک مراجعه کرد؟
پزشکان توصيه می ‌کنند در هر سنی که هستيد حتما حداکثر 2 تا 4 هفته بعد از لمس توده به پزشک مراجعه کنيد. حتی بهتر است بلافاصله پس از لمس توده به پزشک مراجعه کنيد. اين پزشک است که زمان مراجعه بعدی را تعيين می ‌کند و زنان خود نبايد در مورد آن تصميم بگيرند. عده‌ای از زنان خود را با اطرافيان و آشنايان خود مقايسه می ‌کنند و به گمان اين که توده پستانی آن ها هم ممکن است کيست باشد و برطرف می ‌شود به پزشک مراجعه نمی‌ کنند. در حالی که اگر توده‌ ای سرطانی باشد حتی يک هفته و يا يک ماه هم برای درمان ارزشمند است، مخصوصا اگر فرد جوان باشد.

باور غلط ششم: يک توده می ‌تواند سرطانی باشد، حتی در زنانی که تاريخچه خانوادگی سرطان ندارند 

اين باور هم واقعيت مطلق ندارد. تنها 5 تا 10 درصد از سرطان‌ های پستان، ارثی است. اکثريت زنانی که دچار سرطان پستان می ‌شوند هيچ عامل خطری ندارند. پس اين جمله هم واقعيت ندارد که اگر خانمی در خانواده‌ ای زندگی می‌ کرد که تاريخچه سرطان در آن وجود نداشت، توده‌ های پستانی هرگز سرطانی نخواهند شد.

باور غلط هفتم: در زنانی با داشتن تاريخچه کيست، توده‌ های پستانی سرطانی نيستند

هميشه اين ‌طور نيست. برخی از زنان که ساليان زياد در پستان خود کيست داشته ‌اند نبايد تصور کنند که اين کيست‌ ها نگران‌ کننده نخواهند شد، چرا که ممکن است کيست‌ ها هم دچار تغييراتی شده و به توده‌ های سرطانی تبديل شوند. همه خانم‌ ها بايد توجه کنند که هر زمانی که در پستان ‌های خود توده‌ ای جديد يافتند بايد فورا به پزشک مراجعه کنند تا نگرانی‌ های شان برطرف شود، چرا که ممکن است اين توده از همان کيست ‌های قديمی نباشد.

منبع این مطلب ، پژوهشکده سرطان پستان می باشد .

برچسب ها :

سرطان-سینه

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران