6 نکته مهم برای مادران شیرده

تعداد بازدید : 6129
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۴
4.50
نگرانی های یک مادر ، با زایمان پایان نمی پذیرد ! معمولا پس از زایمان شکایات مادران مبنی بر "کم بودن شیر " و یا " همیشه گرسنه بودن نوزاد " شروع می شود ! در این مقاله سعی کردم چند نکته مهم رو براتون یادآوری کنم

6 نکته مهم برای مادران شیرده

نگرانی های یک مادر ، با زایمان پایان نمی پذیرد!
معمولا پس از زایمان شکایات مادران مبنی بر "کم بودن شیر " و یا " همیشه گرسنه بودن نوزاد " شروع می شود ! در این مقاله سعی کردم چند نکته مهم رو براتون یادآوری کنم :
1.  بیشتر مامانا  ، فکر می‌کنند که بی قراری وگریه کودک شان به دلیل گرسنگی است ! در حالی که بیشتر کودکان در هفته های اول بی قرار هستند. و علت گریه نوزاد هم بیقراری و یا دل درد (کولیت) هستش . نوزادی که گرسنه ست انرژی چندانی برای گریه های قوی و پرقدرت نداره !

کم بودن شیر مادر - علت گرسنگی نوزاد


2.  نوزادان نیازمند آرامش و تماس نزدیک با مادرشان هستند .آنها این نیاز رو با مکیدن پستان تامین می کنند. اکثرنوزادان  هر 2_3 ساعت یکبار مایل به شیر خوردن هستند. اما گاهی این فاصله کمتر میشود، یا طول مدت شیرخوردن نوزاد افزایش پیدا میکنه . پس همیشه این دلیل بر کافی نبودن شیر مادر یا گرسنه بودن نوزاد نیست !


3.    معمولا در پایان روز میزان شیر مادر اندکی کمتر می شود که این مسئله طبیعی است، همچنین وقتی مادر خیلی خسته است ممکن است احساس کند مقدار شیرش کمتر شده است.این نشانه ناکافی بودن شیر مادر نیست .بلکه  با استراحت وخوردن مایعات بیشتر جبران می شود. 


4.     با دوشیدن شیر با دست ، انتظار خروج شیر آنچنان نداشته باشید. در زمان دوشیدن شیر با دست،  مادران تصور می‌کنند شیر شان کم است ! در حالی که مقدار شیری که از طریق دوشیدن پستان ها جمع آوری می شود با مقدار شیری که شیرخوار با مکیدن دریافت می کند، متفاوت است.


5.    سایز پستان مادر ، ارتباطی به میزان شیر ندارد. تنها تفاوت پستانهای کوچک با پستانهای بزرگ ، در میزان چربی آن است .

 

نشانه های کافی بودن شیر مادر

6.    نشانه های کافی بودن شیر مادر شامل :

  • -     افزایش وزن شیرخوار بر اساس منحنی رشد ( اینجا میتونید نمودار رشد نوزادتون رو بطور مجازی رسم کنید) 
  • -    حدود 6_8 بار دفع ادرار در 24 ساعت(در نوزادان شیرمادر خوار). 
  • -     2_5 بار دفع مدفوع در 24 ساعت در روزهای اول تولد (البته با افزایش سن نوزاد، تعداد دفع مدفوع به روزی یکبار یا حتی 3_4 روز یکبار کاهش می یابد). 
  • -     هوشیاری، شادابی پوست و سلامت ظاهری و سیرتکاملی نرمال ، از نشانه های کافی بودن شیر مادر است.
برچسب ها :

شیر-مادر

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران