نزدیکی و دخول در بارداری

تعداد بازدید : 56666
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
3.16
معمولا پدران و مادران می خواهند بدانند که آیا نزدیکی و دخول در دوران حاملگی به جنین صدمه میزند یا نه. در واقع باید بدانید در یک بارداری سالم و بی خطر ، دخول و انزال، خطری برای مادر وجنین ندارند....

نزدیکی کردن در بارداری

آیا نزدیکی و دخول در بارداری مجاز است ؟

نزدیکی در بارداری - دخول در بارداری

در یک بارداری معمول و کم خطر ، نزدیکی و دخول مشکلی ایجاد نمی کند.

بسیاری از مادران در اولین ویزیت مراقبتهای بارداری،  این سوال را مطرح میكنند. البته بسیاری نیز ممکن است از بیان این مساله خجالت بکشند!

سوالات معمولا به این صورت است که نزدیکی در بارداری به چه صورت باید باشد؟  آیا خطری برای جنین ایجاد میكند؟

 بطور كلی، باید بدانید در حاملگی های بدون مشكل و طبیعی، نزدیکی و دخول با تخلیه منی در واژن خطریندارد. 

چون : 

  • جنین داخل کیسه آب قرار دارد که نقش محافظتی و ضربه گیر دارد .
  • زاویه بین واژن و رحم طوری است که با دخول در یک وضعیت عادی  ، ضربه ای به جنین وارد نمی شود .
  • دهانه ی رحم توسط یک پوشش ضخیم به نام  پلاگ موکوسی پوشانده شده است که از ورود میکروبهای واژن به داخل رحم جلوگیری می کند. دهانه ی رحم راه ارتباطی بین واژن و داخل رحم است.

نزدیکی در بارداری سالم مشکلی ایجاد نمی کند

در واقع نزدیکی در بارداری  و دخول واژینال در بارداری و حتی تخلیه مایع منی در واژن در حاملگی مشکلی ایجاد نمی کند. مثل همیشه ، فقط رعایت مسایل بهداشتی را توصیه میکنم.

نزدیکی کردن در براداری برای چه کسانی ممنوع است ؟ 

برخی از پزشکان ممکن است در برخی شرایط نزدیکی کردن را برای شما ممنوع یا محدود کنند. از جمله این شرایط ، می توانم به وضعیت های زیر اشاره کنم :

  • کوتاه بودن دهانه رحم (کم بودن طول سرویکس)
  • نشت مایع آمنیون
  • جفت سرراهی و پایین
  • سابقه سقطهای مکرر
  • خونریزی یا لکه بینی
  • استرس خود مادر یا پزشک

پوزیشن های مناسب برای  دخول در بارداری  

مساله ای که اهمیت دارد ، ملایمت در دخول و کم عمق بودن آن است . در اینجا پوزیشن هایی را که این خصوصیات را دارند ذکر کرده ام : 

1.  پوزیشن پهلو : در این پوزیشن ، دخول بسیار کم عمق بوده و کمترین میزان دخول به لحاظ عمق را خواهیم داشت. ضمن اینکه مادر در وضعیت راحتی قرار داشته و فشاری روی او وارد نمی باشد . 

 

2. پوزیشن دخول از پشت  :  در این حالت دخول داخل واژن، اما از پشت انجام می شود . در این وضعیت نیز میزان دخول به لحاظ عمق ، بسیار کم بوده و آسیبی مادر و جنین را تهدید نمیکند . ضمن اینکه راحتی مادر نیز فراهم است . 

 

3. پوزیشن زن بالا : در این پوزیشن مادر کاملا تسلط بر میزان وشدت و سرعت دخول می باشد. ممکن است عمق دخول بیشتز از سایر پوزیشن ها باشد. اما همین که شدت آن توسط مادر کنترل می شود، نکته ی مثبت این نوع دخول می باشد . 

 

سوالات شما راجع به رابطه جنسی در بارداری 

۱-  آیا نزدیكی در بارداری برای جنین ضرر دارد یا باعث سقط  می شود؟

 در یك حاملگی طبیعی و بدون خطر، دخول هیچ ممنوعیتی ندارد و ضرری نیز برای جنین ندارد. اگر احیاناً پس از نزدیكی در حاملگی، سقط ایجاد شود، این را بدانید که هیچ ارتباطی به نزدیکی شما نداشته است. به هر حال سقط انجام میشد. پس پدر و مادر نباید خودشان راسرزنش كنند. چون این بارداری ، یک بارداری طبیعی نبوده است. 


2-  آیا پوزیشن  نزدیکی در دوران بارداری مهم است ؟ 

اصولا  با پیشرفت حاملگی و رشد رحم  ، دیگر امکان استفاده از برخی پوزیشن های دخول در بارداری قبل برایتان امکان پذیر نخواهد بود .  ضمن اینکه طبق چیزی که اینجا گفتم ، مادر بارداری در هفته های بالاتر نباید به مدت طولانی به پشت بخوابد. پس با استفاده از پوزیشن های دخول در بارداری ذکر شده در بالا ، می توانید سکس بی خطری داشته باشید. بهتر است دخول در دوران بارداری ملایم و کم عمق باشد. هم چنین تا حد ممکن ، نوک پستان تحریک نشود. چون هورمون اکسی توسین (ایجاد کننده انقباض رحم ) ترشح می شود.

تصویر حالت دخول در بارداری

 

 3-  آیا نزدیکی کردن در بادراری باعث زایمان زودرس می شود ؟

خود نزدیکی و دخول در بارداری به تنهایی در یک خانم باردار کم خطر این مشکل را ایجاد نمی کند.  اما در خانمهای که مشکلاتی دارند (مثلا سابقه زایمان زودرس ، رحم دو شاخ ، سرکلاژ و ..) ، نزدیکی و دخول در باردای می تواند سبب تحریک انقباضات رحم شود . 

4. آیا لازم است در دوران بارداری هم جلوگیری داشته باشیم ؟ 

خیر. در دوران بارداری که مجدد باردار نمی شودید! پس جلوگیری کردن معنی ندارد. تخلیه مایع منی داخل واژن هم ممنوع نیست. چون پلاگ موکوسی دهانه رحم از ورود میکروبها به داخل رحم جلوگیری میکند. 

5. آیا می توانم در بارداری ارگاسم بدون دخول داشته باشم ؟ 

شرایط ارگاسم در بارداری نیز مثل دخول در بادراری است. اگر علایم خطر (مثل دهانه رحم کوتاه و ...که ذکر شد ) را ندارید ، می توانید ارگاسم در بارداری داشته باشید. 

6.آیا می توانم برای کاهش آسیب به جنین، از راه مقعد در بارداری نزدیکی کنم ؟ 

نزدیکی از مقعد عموما برای یک خانم دردناک و آسیب زا می باشد. در دوران بارداری بدلیل افزایش ریسک همورویید ( بدلیل یبوست و شرایط کلی بارداری ) ، توصیه می شود هرگز از راه مقعد در بارداری نزدیکی نکنید. 

 

دوستانی که راجع به مسایل جنسی در بارداری سوال دارید ، لطفا در کادر زیر سوال نکنید . ما بخش پرسش و پاسخ را برای سوالات شما در نظر گرفته ایم. 

ضمن اینکه با تلفنهای شبانه روزی ماماسایت، همیشه کنار شما هستم 

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران