درباره ی ترشحات نوک پستان بیشتر بدانید

تعداد بازدید : 11971
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۴/۴
4.75
ترشح از نوک پستان با وجود آنکه نسبتاً شايع و در اغلب موارد خوش خيم است، باعث ايجاد اضطراب و ترس از سرطان در بين خانم ها می شود. تخمين ميزان واقعی اين عارضه در بين زنان امکان پذير نيست، زيرا همه افراد دچار اين عارضه، به پزشک مراجعه نمی کنند. به هر حال، در بيش از نيمی از زنان، با فشار به نوک پستان ترشحاتی از مجاری خارج می شود. با وجود اينکه بسياری از خانم های مبتلا به ترشح پستان، دچار سرطان نيستند، ولی احتمال همراهی سرطان پستان با اين ترشحات، ارزيابی دقيق اين بيماران را ضروری می سازد. خوشبختانه در حدود 95% موارد، ترشحات نوک پستان از يک بيماری خوش خيم است.

ترشحات  نوک پستان

 ترشح از نوک پستان با وجود آنکه نسبتاً شايع و در اغلب موارد خوش خيم است، باعث ايجاد اضطراب و ترس از سرطان در بين خانم ها می شود. تخمين ميزان واقعی اين عارضه در بين زنان امکان پذير نيست، زيرا همه افراد دچار اين عارضه، به پزشک مراجعه نمی کنند. به هر حال، در بيش از نيمی از زنان، با فشار به نوک پستان ترشحاتی از مجاری خارج می شود. با وجود اينکه بسياری از خانم های مبتلا به ترشح پستان، دچار سرطان نيستند، ولی احتمال همراهی سرطان پستان با اين ترشحات، ارزيابی دقيق اين بيماران را ضروری می سازد. خوشبختانه در حدود 95% موارد، ترشحات نوک پستان از يک بيماری خوش خيم است.
 

ترشحات نوک پستان چيست؟

 به جز مواردی که فرد شير می دهد، هر نوع مايعی که از نوک سينه خارج شود، ترشحات سينه ناميده می شود. اين ترشحات از همان منفذی خارج می شوند که شير در دوران شيردهی از آن خارج می شود. در نوک هرکدام از سينه ها حدوداً ده خوشه از اين منافذ وجود دارد .
 ترشحات سینه ممکن است همزمان از هر دو سينه و يا از يکی از آنها، خود به خود يا در مواقع فشار آوردن به سينه ها خارج شوند. ممکن است شير مانند، زردرنگ، سبز، قهوه ای يا حتی خونی باشند. غلظت اين ترشحات از غليظ و چسبناک تا رقيق و آبکی متغير است. با بالا رفتن سن و افزايش تعداد حاملگی ها، احتمال ايجاد اين ترشحات بيشتر ميشود .

انواع ترشحات نوک پستان

  در برخورد با ترشح نوک پستان ، به موارد زیر توجه کنید

  1.   رنگ و نوع ترشح: ترشحات شيری، چرکی، زرد و شفاف، آبکی، خونی و خونابه ای، سبز، آبی، قهوه ای و خاکستری
  2.   ترشح از يک يا هر دو پستان
  3.   خروج ترشحات از يک منفذ نوک پستان يا بيشتر
  4.   خروج خودبخودی مايع يا خروج آن با فشار بين انگشتان
  5.   وجود يا عدم لمس توده همراه
  6.   سن بيمار
  7.   وضعيت هورمونی بيمار (مصرف داروی هورمونی، بارداری، شيردهی، يائسگی و ...)

 
 
anim2-smilies-azardl3  ترشحات شيری پستان

ترشحات شيری سینه به طور معمول در خانم هايی که در سنين باروری هستند به صورت ترشحات خودبخودی دو طرفه ديده می شود. ترشح شير ناشی از افزايش هورمونی به نام پرولاکتين است. اين هورمون در اواخر دوران حاملگی و طی شيردهی در بدن افزايش می يابد و منجر به توليد شير می شود که موجبات تغذيه نوزاد را فراهم می کند. از علل ديگر افزايش پرولاکتين، توده های خوش خيم قسمتی در مغز بنام هيپوفيز، تحريکات نوک پستان (مثل مکيدن نوزاد)، ضربات قفسه سينه و برخی داروها (داورهای ضد فشار خون، قرصهای ضدبارداری، برخی آرام بخش ها) هستند. کم کاری تيروئيد نيز می تواند باعث افزايش پرولاکتين و بروز ترشحات شيری شود. گاهی اوقات نيز ممکن است ترشحات شيری پستان بدون افزايش پرولاکتين ديده شوند. لازم به ذکر است وجود ترشحات شيری تا 2-1 سال پس از قطع شيردهی نيز ممکن است وجود داشته باشند که اين حالت بيماری تلقی نمی شود.
 

ترشحات شیری پستان

 

علل ترشحات شيری از پستانها در خانمها

علل زيادی می توانند سبب اين مشکل شوند که شايعترين آنها عبارتند از :
- مصرف بعضی از داروها که ليست آنها طولانی است ولی شايعترين داروها که سبب ترشح شير از پستان ها می شوند عبارتند از :

  1.  شروع و يا قطع مصرف قرصهای ضد حاملگی
  2.  مصرف هورمونها مثل استروژن و پروژسترون
  3.  داروهای فشارخون مثل آتنولول، متيل دوپا و وراپاميل
  4.  ضد افسردگيها، مثل سيتالوپرام، فلوکستين و سرترالين
  5.  آرامبخشها مثل آلپرازولام و بوسپيرون
  6.  مهرکننده های گيرنده های هيستامينی نوع 2 مثل سايمتيدين، فاموتيدين و رانيتيدين
  7.  داروهای ضد تهوع مثل متو کلوپرومايد
  8.  بعضی داروهاييکه برای ريفلاکس سيستم گوارشی تجويز می شوند .
  9.  بعضی ضد دردها
  10.  تحريک سينه ها

- مصرف بعضی از داروهای گياهی، که امروزه بيشتر به عنوان داروهای بی خطر تبليغ می شوند و معمولا مصرف کننده از ترکيب اين داروها مطلع نيست، مهمترين اين ها عبارتند از :

  • گزنه
  • رازيانه
  • بوته خار
  • باديان رومی
  • شنيليله
  • مصرف مواد محرک
  • ماری جوانا
  • مواد مخدر

- وجود بعضی بيماريهای زمينه ای که مهمترين آنها عبارتند از :

  • بيماری تيروئيد: هم کم کاری و هم پرکاری تيروئيد سبب ترشح شير از پستان ها می شوند .
  • نارسايی مزمن کليه ها
  • نارسايی کبد (سيروز کبدی)
  • سارکوئيدوز
  • استرس های هيجانی طولانی مدت
  • بيماری ها و يا تومورهای غده هيپوتالاموس در مغز
  • بعضی بيماريهاييکه جدار قفسه سينه را در گير می کنند مثل :
  • زونا که اعصاب بين دنده ای در جدار قفسه سينه را گرفتار می کند
  • ضربه
  • سوختگی ها
  • جای اعمال جراحی
  • تومورهای جدار قفسه سينه

- در نوزادان چون موقع تولد مقادير زياد هورمون استروژن وجود دارد (از خون مادر وارد بدن نوزاد شده است) بدين دليل ممکن است تا مدتی ترشح مايع شبيه به شير از سينه های نوزاد وجود داشته باشد .
دسته ای از عواملی هستند که به آنها عوامل مستعد کننده می گويند، يعنی اگر فردی اين عوامل را داشته باشد احتمال ترشح شير از پستان ها در وی بيشتر خواهد بود اين عوامل خطر زا عبارتند از :
- جنس زن، خانم ها خيلی بيشتر از مردان مبتلا به اين مشکل می شوند
- استرس
- پوشيدن لباسهاييکه بطور دائم سبب تحريک نوک سينه ها شود
 
ترشحات شيری پستان معمولا با درمان علت ايجاد کننده آنها، درمان می شوند.ولی گاهی بنا به صلاحديد پزشک نياز به درمان دارويی دارند.

anim2-smilies-azardl3  ترشحات خونی پستان

ترشحات خونی پستان


  از مهمترين انواع ترشحات پستان که از نظر ارزيابی سرطان اهميت دارند، ترشحات خونی نوک پستان هستند. البته ترشحات خونی در اغلب موارد به علت بيماريهای خوش خيم پستان ايجاد می شوند، اما بيشتر از ساير انواع ترشحات با سرطان همراه هستند، به همين دليل نياز به بررسی دقيق دارند.
  درصورتی که شما ترشحات قرمز رنگ يا صورتی رنگی را در خروجی مجاری پستانی مشاهده کرديد، ابتدا بايد مشخص شود که آيا ترشحات واقعاً خونی هستند يا خير! سپس شرح حال و معاينه کامل بايستی انجام شود. ترشحات خونی که خودبخود خارج شوند، همراه با توده باشند، از يک پستان و يک مجرا خارج شوند، ارزيابی های دقيق تری را لازم دارند.که شامل ماموگرافی، MRT ،يا بررسی آزمايشگاهی است .ولی حتی اگر همه اين بررسی ها منفی بوده و ترشح خونی ادامه داشته باشدنياز به برداشتن مجرای شيری دارای ترشح خونی می باشد.
  ترشحات خونی يا خونابه ای در اواخر دوران بارداری و دوران شيردهی نيز ممکن است ديده شوند. علت چنين وضعيتی را افزايش عروق در بافت پستان در شرايط بارداری و اوايل شيردهی ذکر می کنند که معمولاً مدت کوتاهی پس از زايمان برطرف می شود. در اين موارد اگر توده ای در پستان لمس نشود، احتياج به هيچگونه اقدام تشخيصی و درمانی ديگری وجود ندارد.

anim2-smilies-azardl3ترشحات آبکی پستان

ترشحات آبکی پستان
 

ترشحات آبکی پستان کاملاً شفاف و رقيق هستند و بعد از ترشحات خونی، مهمترين نوع ترشحات هستند که بايستی از نظر ارزيابی سرطان مورد توجه قرار بگيرند.ومانند ترشحات خونی بررسی ميشوند.

anim2-smilies-azardl3 ترشحات چرکی پستان

 اين ترشحات معمولاً ناشی از عفونتها هستند. ترشحات چرکی در اغلب موارد يک طرفه و همراه با علائم التهاب مانند قرمزی، درد و سفتی پستان هستند. در معاينه معمولاً ترشحات از چند مجرا خارج می شوند. عفونت مجاری پستان اغلب در خانم هايی که در حال شيردهی هستند اتفاق می افتد، بنابراين بيشتر در سنين باروری ديده می شوند، ولی در سنين يائسگی هم ممکن است ايجاد شود. در عفونت پستان بايد درمان آنتی بيوتيکی انجام شود و در صورتی که پستان دچار آبسه شده باشد، بايستی تخليه شود. اگر عفونت و التهاب به درمانهای انجام شده، پاسخ مثبت نداد، بايد به وجود سرطانهای التهابی شک کرد و با تخليه آبسه، از ديواره آن نمونه برداری انجام داد.
  

 anim2-smilies-azardl3 ترشحات رنگی پستان

ترشحات رنگی پستان


  ممکن است شما دچار ترشحات رنگی غليظ که از چند مجرای پستان خارج می شوند شده باشيد. اين ترشحات که مشخصه اتساع مجاری پستان هستند، اغلب دو طرفه اند و رنگ آنها می تواند سفيد، زرد، قهوه ای، سبز، آبی يا خاکستری باشد. گاهی ممکن است از يک پستان، ترشحاتی به رنگهای مختلف از چند مجرا خارج شود. همچنين ممکن است اين ترشحات با خارش و سوزش نوک پستان همراه باشند.
  اتساع مجاری پستان در واقع گشادشدن مجاری اصلی پستان با افزايش سن است. اين حالت، رابطه ای با بروز سرطان پستان ندارد و کاملاً خوش خيم است.وتنها در صورتی که مشکلاتی برای بيمار ايجاد کند نياز به درمان جراحی دارد .

 anim2-smilies-azardl3 ترشحات فيزيولوژيک و طبيعی

  در 60% زنان غيرشيرده اگر نوک پستان به آرامی بين دو انگشت فشار داد شود، مقدار کمی مايع خارج می شود. اين ترشح فيزيولوژيک و طبيعی است و رنگ آن از سفيد تا زرد، سبز، قهوه ای و آبی يا سياه متغير است. اين ترشحات بطور معمول پس از حمام آب گرم يا دستکاری نوک پستان خارج می شوند، خروج آنها با فشار و غير خودبخودی و از چند مجرا است، معمولاً خونی نيستند و در خانم هايی که قرصهای ضدبارداری يا آرام بخش استفاده می کنند شايعترند.
  هم چنين در دوران قبل از يائسگی، اين ترشحات بطور شايعی ديده می شوند که علت آن، تخريب و ريزش سلولهای سطحی مجاری پستان به علت تغييرات هورمونی است.
  ترشحات فيزيولوژيک پستان، احتياج به درمان ندارند.
اقدامات تشخيصی در ترشحات نوک پستان
  بررسيهای تشخيصی در مورد ترشحات پستانی شامل موارد زير است:
  معاينه بالينی پستان، آزمايش ترشحات از نظر وجود خون و سلولهای بدخيم (که البته ارزش تشخيصی زيادی ندارد)، ماموگرافی، سونوگرافی ، MRI ، داکتوگرافی.

داکتوگرافی چيست؟

 داکتوگرافی يک روش تشخيصی است که در آن، با استفاده از ماده حاجب مسير مجرای خاصی که از آن ترشحات خارج می شود، مشخص شده و عکس برداری بوسيله اشعه انجام می شود.
اين روش می تواند توده های کوچک در مجاری اصلی پستان را که عامل ترشحات خونی هستند، مشخص کند. اين روش همراه با بررسی ترشحات از نظر وجود سلولهای سرطانی، می تواند به تشخيص کمک کند ولی منفی بودن آنها، وجود سرطان پستان را رد نمی کند. بنابراين در استفاده متداول از اين روشها اختلاف نظر وجود دارد و تصميم گيری برای انجام يا عدم انجام آنها، به عهده پزشک است.
 بنابراين، معاينه دقيق بالينی و انجام ماموگرافی و سونوگرافی، بهترين روشهای ارزيابی بيمار هستند و درصورت لمس توده در پستان، انجام نمونه برداری از توده ضرورت دارد. در صورت عدم لمس توده و وجود ترشحات مشکوک از يک مجرای پستان، می بايست مسير مجرا را مشخص کرد و آن قسمت را حين جراحی برد
 
  خلاصه

  • ترشحات نوک پستان در اغلب موارد خوش خيم هستند، اما ارزيابی آنها به عهده پزشک است.
  • مهمترين ترشحات پستان از نظر نياز به بررسی دقيق، ترشحات خودبخودی از يک پستان، از يک مجرا، ترشحات خونی، خونابه ای، شفاف و آبکی، ترشحات همراه با توده پستانی و ترشحات در سنين بالاتر هستند.
  • ارزيابی ترشحات با معاينه بالينی، بررسی آزمايشگاهی و ميکروسکوپی ترشحات، ماموگرافی، سونوگرافی يا MRI است.
  • درمان بر اساس تشخيص، از اطمينان دادن به بيمار تا جراحی متفاوت است.

منبع : پژوهشکده سرطان پستان

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران