شش نکته راجع به پریود که همه باید بدانید

تعداد بازدید : 14993
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۴/۹
3.25
دوستان عزیز از بین سی هزار سوالی که در مجموعه وجود دارد گاها بر میخورم به سوالات پرتکرار و سوئ تفاهم هایی که ترجیح میدهم هر از چند گاهی در قالب مطلبی آموزنده آن را برای همه بنویسم تا جای باورهای غلط جامعه را بگیرد.با من همراه باشید.

شش نکته راجع به پریود که همه باید بدانید

 

 

1. سیکل قاعدگی ، یعنی از " این خونریزی تا خونریزی بعد"

کلا شما 1 تیر پریود شدی . 27 تیر هم پریود شدی . سیکل شما 27 روزه ست . اینکه شما در 1 مرداد پریود نشدید ، نشانه بی نظمی شما نیست . طول مدت سیکل قاعدگی بطور متوسط از 25 تا 32 روز متغیر می تواند باشد . بدن شما کامپیوتر نیست که سر روز و سر ساعت پریودتون اتفاق بیفته . مسایل زیادی در نظم پریود دخیل هستند . از تغذیه و فعالیت بدنی گرفته تا استرس و داروها . بخصوص دروهای هورمونی . حتی داروهای گیاهی و سنتی .

 

2.در روزهای اولیه سیکل، چندین فولیکول با هم شروع به رشد می کنند

(دقیقا مثل اینکه مسابقه دارند). فولیکولها اجسامی هستند که مثل بادکنک های کوچک بوده که داخل هر کدام شان یک تخمک وجود دارد.هر فولیکولی که عملکردش بهتر باشه و رشد و کیفیت ش بهتر باشه "فولیکول غالب" نام داشته و می تواند تخمک ش را آزاد کند .

 

3.منشا اصلی و غالب خون پریود ، شریانچه های رحمی هستند .

شریانچه ها حاوی خون به اصطلاح " پاک " هستند . نه خون سیاه. بنابراین این دیدگاه غلط است که "با پریود شدن خون کثیف بدن از وریدها دفع می شود".ضمنا همزمان با خون پریود ممکن است بافت های پوسته مانندی نیز دفع شوند که نشان دهنده ی بافت پوششی رحم (اندومتر) می باشد . 

برخی از دوستان از آن پوسته ها به عنوان "کیست دفع شده " ! یاد می کنند . عزیزان کیست تخمدان اصلا راهی به واژن ندارد که دفع شود! کیست اصلا دفع شدنی نیست. مثالی از تجربه ی یکی از بیمارانم:راضیه خانم 23 ساله و 2 سال ازدواج کرده . ایشان یک بار سونو انجام میدهند و متوجه یک کیست 3 سانتیمتری می شوند . خب درمان این کیست ساده، یک ماه قرص ال دی بود.ایشان از مصرف قرص امتناع کردند و به خانمی مراجعه کردند که در منزل داروهای گیاهی تجویز می کرده است.یک روز با خونریزی زیاد به من مراجعه کرد که کمک کن کیستم داره دفع میشه !anim2-wacsmiley

من نگاه کردم دیدم ایشون داروی گیاهی ای استفاده کرده که باعث افزایش ضخامت رحم ش شده و حالا که این رحم پریود شده، بافتش به حالت پوسته پوسته و حتی لخته های صورتی در حال خروجه.ولی اون شخص که به ایشان داروی گیاهی فروخته بود گفته بود اینها همه کیست هست که در حال دفع شدنه !

 

4.برای حساب کردن سیکل، از روزی که خون جاری می شود حساب کنید.

برخی خانم ها ممکن است بدلیل کمبود پروژسترون بدن شان برای مثال 1 هفته لک ببینند بعد پریود شوند.ما آن یک هفته را در سیکل قبلی حساب می کنیم. نه در سیکل جدید . سیکل جدید از روز خونریزی شروع می شود .یعنی این لکه بینی ها رو جزو پریود حساب نکنید.

 

5. حمام و توالت رفتن حین پریود

برخی دوستان راجع به حمام رفتن یا حتی شستن دستگاه تناسلی در دوران پریود سوال کرده بودند.عزیزان ف آب مظهر پاکیزگی است.با شست و شوی آلت تناسلی با آب خالی در دوران پریود هیچ مشکلی برای شما پیش نمی آید.فقط بهتر است حمام سریع و ایستاده باشد. از نشستن بر روی سطوح حمام و ... در دوران پریود خودداری کنید.

6. نزدیکی کردن در دوران پریود

این عمل از نظر عرف و شرع ما نکوهیده است . همینطور از نظر بهداشتی صحیح نمی باشد.دهانه ی رحم در این دوران اندکی باز شده است ومستعد عفونتهاست. پس بهتر است از راه های دیگر جهت ارگاسم استفاده کنید. برخی دوستان راجع به احتمال بارداری در دوران پریود سوال کرده بودند.در دوران پریود (نزدیکی در زمان خونریزی پریود) بارداری رخ نمی دهد.

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نکنید . سوالات فقط در بخش پرسش و پاسخ.

برچسب ها :

پریود

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران