جراحی همورویید (بواسیر) فیشر (شقاق) با لیزر

تعداد بازدید : 12616
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۴/۱۳
3.63
هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد در سنین مختلف چه جوان و چه پیر را مبتلا میکند حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالای ۳۰ سال در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند.

هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد  در سنین مختلف چه جوان و چه پیر را مبتلا میکند حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالای ۳۰ سال در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند.

هموروئید چیست

هموروئیدها بالشتک های عروقی طبیعی هستند که در ناحیه کانال مقعدی در انتهای روده بزرگ (راست روده) قرار دارند و در دو قسمت داخل و خارج کانال مقعد قرار دارند که به آن هموروئیدهای داخلی و خارجی می گویند. همه افراد این بالشتکهای هموروئیدی را دارند و عمل آنها ترشح موادی میباشد که خروج مدفوع از مقعد را تسهیل میکند.هموروئیدها ارگان های طبیعی این ناحیه هستند که در اثر زور زدن به دنبال یبوست و یا اسهال می توانند پرخون و متورم شده و در صورت تکرار یبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج این بالشتک های عروقی متورم  و بزرگ شده دچار پارگی  شده و خونریزی میکند و گاهاً درد به هنگام اجابت مزاج بوجود میآید.

همورویید (بواسیر)

هموروئیدهای داخلی از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسیم می شوند

  • درجه اول: خونریزی بدون بیرون زدگی
  • درجه دوم:  بیرون زدگی که خودبه خود جا می رود
  • درجه سوم: بیرون زدگی که با دست جا می رود
  • درجه چهارم: بیرون زدگی که با دست جا نمی رود

 هموروئیدهای خارجی معمولاً به صورت یک برجستگی خارجی در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم و گاهی خارش همراه است.  

 

علت واقعی هموروئید مشخص نیست. ولی عوامل زیرمیتوانند در بروز آن موثر باشند:

  1. یبوست مزمن
  2. اسهال مزمن
  3. زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
  4. افزایش سن
  5. ارث
  6. چاقی وحاملگی
  7. کم تحرکی و مصرف غذاهای کم فیبر، عدم استفاده از میوه جات و سبزیجات، مصرف الکل

 

علایم و نشانه های هموروئید

  • خونریزی: اولین و شایع ترین علامت هموروئید خونریزی است. خونریزی هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد می شود و به صورت خون روشن و تازه
  • بیرون زدگی: دومین علامت بیرون زدگی است که گاهاً بالشتک های هموروئیدی از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا برای جااندازی نیاز به دستکاری دارند و گاهی آنقدر وسیع هستند که با دستکاری جا نمی رود.
  • درد: سومین علامت درد است که در هموروئیدهای درجه سوم، چهارم عارضه دار و هموروئیدهای خارجی متورم دیده میشود.

سوالات شایع در مورد هموروئید

چه موقع جراحی هموروئید لازم میشود؟ 

 هر بالشتک هموروئیدی با هر درجه ای که برای فرد مشکل ایجاد نماید مثلا خونریزی بدهد متورم و دردناک بشود  مشکلات بهداشتی برای فرد ایجاد کند و یا فرد از وجود برآمدگی در ناحیه ناراضی باشد میتوان آن را برداشت.

فرق عمل لیزری هموروئید با روشهای معمولی چیست؟

گفته میشود بعلت آسیب کمی که لیزر به بافت می رساند درد و ناراحتی پس از عمل کمتر بوده و بهبودی پس از عمل سریعتر و عوارض پس از جراحی نیز کمتر است.ولی مطالعه وسیعی در این باره صورت نگرفته است.

آیا احتمال عود هموروئید بعد از عمل وجود دارد؟

نه خیر. چنانچه بالشتک (پاگه) هموروئیدی که بزرگ وعلامت دار شده  بطور کامل برداشته شود ورگ خونرسان آن بسته شود احتمال عود وجود ندارد. ولی اگر عواملی که سبب شده فرد دچار بیماری هموروئید شود همچنان پابرجا هستند به احتمال بسیار زیاد بقیه هموروئید های سالم فردهم بیمار خواهند شد و به عمل مجدد نیاز پیدا خواهد شد.

چرا گاهی جراحی هموروئید در چند مرحله انجام میشود؟

اگر فردی همزمان چندین عدد هموروئید بیمار داشته باشد احتمال دارد که برداشتن همه آنها بطور همزمان سبب ایجاد عارضه تنگی در ناحیه شود بنابر این جراحی در چند مرحله انجام میشود.

اگر عمل نکنم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بندرت بیماری در آن مرحله ای که است متوقف میشود و اکثرا به رشد ادامه داده و دچار عارضه میشود بخصوص اگر علل ایجاد کننده آن در فرد متوقف نشود.

روشهای درمانی هموروئید

  1. درمان دارویی هموروئید: که معمولاً برای هموروئیدهای خفیف درجه اول و یا دوم توصیه می شود که هدف آن کنترل یبوست به وسیله مصرف رژیم های غذایی پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات،و گاهی استفاده از ملین ها  میباشد.
  2. درمان های سرپایی هموروئید شامل سوزاندن با کوتر یا لیزر، منجمد کردن، روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکی و بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر(التراسوند) , یا کوچک کردن پاگه هموروئیدی با لیزر غیر جراحی است. ولیکن هیچکدام درمان قطعی برای تمام انواع هموروئیدها نبوده احتمال موفقیتشان کم , عوارض شان بیشتر(مانند خونریزی شدید , عفونت ) و درصد عود بالابوده و اکثرا برای هموروئیدهای درجه یک و دوم مناسب بوده و به صورت سرپایی با یا بدون استفاده از بی حسی در مطب قابل انجام است این روشها  در مورد هموروئیدهای خارجی و یا مخلوط و درجه چهار قابل انجام نیست.
  3. جراحی هموروئید که بافت هموروئیدی بطور کامل برداشته میشود اخیرا از لیزر نیز جهت انجام این عمل استفاده میشود . در جراحی با روش بسته با کمک وسیله استاپلر کل هموروئید ها با هم برداشته میشوند ولی برای همه کاربرد ندارد و عارضه آن بالا و گران است است.

بیماری فیشر یا شقاق

 بیماری فیشر یا شقاق بسیار شایع می باشد. در این بیماری زخمی  در ناحیه پوست مقعد ایجاد میشود که بیمار درد و یا سوزش شدیدی حین دفع احساس میکند که گاهی تا ساعتها ادامه دارد وگاهی همراه خونریزی میباشد.

از علل ایجاد آن یبوست حاد یا مزمن اسهال بیماری التها بی روده و گاهی سرطان میباشد. این بیماری در خانمها شایعتر است. اغلب بیماران هموروئید داخلی و یا خارجی نیز دارند.
اگر بیماری شقاق در مراحل اولیه یا مرحله حاد بخوبی درمان نشود وارد فاز مزمن میشود و عضله اسفنکتر داخلی هم بیمار شده و مثل حلقه سفتی در داخل مقعد حس میشود و فرد احساس میکند مقعدش تنگتر شده است در واقع عضله دچار انقباض شدید شده است که مانع رسیدن خون به ناحیه شقاق میشود و زخم بخوبی ترمیم پیدا نمیکند و یا  بهبودی آن طولانی میشود. در این مرحله هر چند وقت یکبار که اغلب با یبوست همراه است علائم بیماری مجددا پدیدار میشود و گاهی حتی با وجود کنترل یبوست درد و ناراحتی ادامه مییابد.با مزمن تر شدن بیماری در دو انتهای داخلی و خارجی زخم , گوشت اضافه بصورت برجستگی اطراف مقعد ظاهر میشود
زخم مزمن در ناحیه مقعد میتواند ناشی از بیماری سرطان  بیماری التهابی روده  بیماری عفونی مثل سیفلیس با احتمال کمتر باشد .


روشهای درمانی شقاق

در مراحل اولیه  با کنترل یبوست وعلل دیگر, بیماری به احتمال زیاد قابل درمان است. که به بیمار توصیه میشود که غذاهای پر فیبر و داروهای ملین  و آنتی هموروئید مصرف نماید.نشستن در آب گرم و گرمای موضعی در رفع درد موثر است .


وقتی بیماری شقاق مزمن شود علاج قطعی آن جراحی میباشد که در این عمل قسمتی ازعضله اسفنکتر داخلی مقعد قطع میشود تا کمی شل شود و اجازه خونرسانی به زخم مزمن داده شود تا زخم ترمیم پیدا کند . گاهی لازم است که  زخم  با ظاهر غیر طبیعی ومشکوک به بدخیمی وزخمی را که احتمال میدهیم التیام آن بعلت فیبروزه و سفت شدن  طولانی شود را برداریم . اخیرا از  لیزر جهت انجام این عمل استفاده میشود .

تزریق بوتاکس یا دیسپورت به عضله اسفنکتر داخلی مقعد جهت شل کردن طولانی مدت آن صورت میگیرد تا زخم فرصت بهبودی پیدا کند. احتمال بهبودی کامل بیماری زیر چهل درصد بوده و اکثرا بعد از مدتی با از بین رفتن اثر دارو بیماری عود میکند . احتمال ایجاد بی اختیاری موقت به دفع گاز و مدفوع از عوارض نزریق بوتاکس میباشد . امروزه ثابت شده که نتایج  تزریق بوتاکس در درمان فیشر با استعمال موضعی پماد نیتروگلسیرین تفاوت چندانی ندارد.

درمانهای دیگر مثل لیزر کم توان استفاده طولانی مدت از داروهای موضعی  درمان قطعی نبوده و اغلب بعد از مدتی بیماری عود میکند .

 

عوارض جراحی شقاق 

ممکن است پس از عمل  بعضی بیماران بی اختیاری به دفع گاز پیدا کنند که اکثرا موقتی بوده و پس از بهبودی مجل عمل رفع میشود .با استفاده از لیزر آسیب وارد شده به محل عمل و بافتهای اطراف به حداقل رسیده و احتمال ایجاد این عارضه کاهش مییابد.

 

دکتر بتول طاهری

 

وبسایت دکتر بتول طاهری: http://www.dr-btaheri.com

نشانی مطب: تهران، ضلع جنوب شرقی فلکه دوم صادقیه، ابتدای بزرگراه جناح، نبش کوچه عابدزاده، ساختمان پزشکان پارسه، طبقه دوم

تلفن: 44287685-021

همراه: 09364446578

 

ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران