چه کودکانی بیشتر خودارضایی می کنند ؟

تعداد بازدید : 5987
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۵/۸
5.00
عامل اصلی خودارضائی ، در کودکان نامشخص است ، ولی یک سری عوامل جنسی و تربیتی در خودارضائی دخیل هستند.این مطلب که برگرفته از کتاب مسایل جنسی کودکان است به برخی عوامل زمینه ساز خودارضایی می پردازد.

چه کودکانی بیشتر خودارضایی میکنند ؟

 عامل اصلی خودارضایی در کودکان نامشخص است ، ولی یک سری عوامل جنسی و تربیتی در خودارضایی دخیل هستند. در این مطلب به برخی عوامل زمینه ساز اشاره می کنیم :
 

وجود انگل های روده ای

بعضی از کودکان انگل روده ای مثل کرمک دارند.
هنگام شب کرمک از داخل روده به خارج از مقعد حرکت میکند و سبب التهاب و خارش ناحیه مقعد و اطراف دستگاه تناسلی کودکان می شود. کودکان با خارش این ناحیه ، سبب تحریک ناحیه ی تناسلی و احساس لذت میکنند که خود میتواند مقدمه ای جهت شروع خودارضایی شود .


عفونت های ادراری:

کودکان خصوصا دختران ، به علت کوتاهی مجرای ادراری ، مستعد عفونت های ادراری هستند. عفونت باعث التهاب و احساس سوزش و خارش ناحیه ی تناسلی میشود و ممکن است کودکان با خاراندن این ناحیه به احساس لذت برسند. تکرار این مسئله ممکن است ایجاد خودارضایی در کودکان کند.


عدم رعایت بهداشت پس از دفع مدفوع:

کودکان و خصوصا دختران به علت نزدیکی مقعد و قسمت تناسلی در صورتی که پس از دفع مدفوع، شستشو و نظافت کامل صورت نگیرد، ممکن است باقیمانده ی مدفوع، باعث ایجاد التهاب، سوزش و خارش این ناحیه را فراهم کند .

 نوازش های بی مورد و غلط :

بعضی از مادران و بزرگترها برای خنده ی کودکان، شدیدا آنها را قلقلک میدهند. نوازش زیاده از حد ناحیه ی شکم، ناحیه ی تناسلی و کشاله ی رانها میتواند ایجاد تحریک ناحیه ی تناسلی و احساس لذت در کودک شود و زمینه را برای شروع خودارضایی کودک فراهم کند

مالش دادن بدن :

حرکاتی مانند خوابیدن روی شکم و مالیدن خود به زمین یا روی اشیای سخت مثل عروسک ، تشک و بالشت در کودکان امری عادی و معمولی است. هر چند این حرکات بیشتر اتفاقی و جهت سرگرمی و بازی انجام داده میشود ولی در صورت عدم ممانعت والدین و اصطکاک و مالش افراطی ناحیه ی تناسلی، کودکان ممکن است به تحریک جنسی برسند و تشویق به تکرار این کار شوند و نهایتا منجر به خودارضایی کودک شود.

دستکاری آلت تناسلی :

بعضی از کودکان به صورت ناخودآگاه دست در شلوار خود میکنند و دایما با آلت تناسلی خود بازی میکنند. در صورت عدم پیشگیری والدین از این کار، استمرار و دستکاری مکرر آلت تناسلی توسط کودکان، میتواند باعث تحریک آن ها و خودارضائی شود.

بیماری پوستی و قارچی ناحیه ی تناسلی :

وجود بیماری های پوستی مثل کهیر روی اعضای تناسلی یا وجود ناراحتی ها ی قارچی در ناحیه ی تناسلی ، میتواند ایجاد التهاب و خارش و در صورت عدم درمان و استمرار ، ایجاد خود ارضائی کند .

شست و شوی افراطی ناحیه ی تناسلی :

بعضی از والدین ، خصوصا آنهائی که وسواس دارند ، ممکن است جهت شست و شوی کودکان در دست شوئی یا حمام ، بیش از حد وسواس به خرج دهند .
تماس و لمس بیش از حد دست با آلت تناسلی کودکان ممکن است باعث تحریک جنسی آنان شود .

مواجه شدن با صحنه های جنسی:

کودکانی که شاهد روابط جنسی والدین هستند یا صحنه های مستهجن و زشت جنسی را از طریق دیدن فیلم سکسی مشاهده میکنند و همچنین کودکانی که مورد سوء استفاده ی جنسی، توسط کودکان دیگر یا بزرگسالان قرار میگیرند، بیشتر مستعد انجام دادن خودارضائی هستند.

محرومیت از محبت والدین :

کودکانی که به هر دلیل ، مثل فوت والدین ، جدائی و طلاق ، غیبت های طولانی والدین در منزل ، بیماری های جسمی و روحی شدید آن ها از عاطفه ، عشق و محبت والدین ، خصوصا مهر مادری محروم باشند و منزوی و تنها میشوند . این کودکان ، عشق و محبت را در خود جست و جو میکنند و دچار خود دوستی میشوند و برای تسکین و آرامش خود ، راهی جست و جو میکنند که یکی از این راه ها ، خودارضائی است .

کودکان منزوی و تنها:

کودکانی که نتوانند با اجتماع ارتباط برقرار کنند یا نتوانند با کودکان هم سن و سال خود رابطه ی دوستی برقرار کنند و از بازی با دوستان و اسباب بازی های خود ، به لذت و شادی نرسند یا به نوعی هم بازی ندارند ، احساس ناکامی و طرد شدگی و سربار و زائد بودن میکنند و فکر میکنند کسی آن ها را دوست ندارد .
برای اینکه این کودکان ، رنج ناشی از تنهائی را کاهش دهند به دنبال راهی جهت کسب لذت بر می آیند که آسان ترین راه کسب لذت خود ارضائی است .

کودکان مضطرب:

کودکانی که به هر دلیل دچار اضطراب جدائی ، اضطراب امتحان ، ترس از مدرسه ، ترس از جمع و انواع فوبیا و ترس های بیمارگونه می شوند ، برای رهائی از این اضطراب ها و ترس ها و رفع تسکین آلام خود ، ممکن است به خودارضیی روی آورند .


کودکان عصبی:

کودکانی که با هر مسئله ای، عصبی و ناگهان دچار انفجار هیجانی میشوند. برای اینکه از زیر بار فشار این هیجان رهائی پیدا کنند، به گفته ی فروید، دچار خودارضائی اضطراری میشوند.

 

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران