مصرف فولیک اسید در بارداری و ارتباط آن با اتیسم

تعداد بازدید : 4669
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۷/۲۳
0.00
محققان می گویند؛ در حالیکه کمبود فولات برای رشد جنین مناسب نیست، مقادیر زیادی آن میتواند مضر باشد.

 

مصرف فولیک اسید در بارداری و ارتباط آن با اتیسم

 مصرف فولیک اسید و ارتباط آن با اتیسم

مصرف زیاد فولات (اسید فولیک) در زنان باردار خطر ابتلا به اتیسم را افزایش می دهد

محققان می گویند؛ در حالیکه کمبود فولات برای رشد جنین مناسب نیست، مقادیر زیادی آن میتواند مضر باشد.               

 به زنانی که تصمیم به باردار شدن دارند گفته میشود که به جهت اطمینان از رشد عصبی مناسب کودکانشان نیاز به مصرف مواد مغذی دارای فولات دارند. در حالیکه تحقیقات جدید انجام شده در دانشکده بهداشت جان هاپکینز بلومبرگ نشان می دهد که افزایش بیش از حد مصرف اینگونه مواد مغذی می تواند خطر بسیار جدی را در پی داشته باشد .
دانشمندان دریافته اند؛ اگر زنی که به تازگی باردار شده سطح بالایی از میزان فولات را بعد از بارداری در خون خود داشته باشد – 4 برابر میزان مجاز –خطر ابتلا به اختلال اتیسم را در فرزندش به میزان دو برابر افزایش خواهد داد. همچنین میزان بسیار بالای سطح ویتامین B12 نیز در مادران جدید بصورت بالقوه مضر می باشد به این معنا که این مهم خطر ابتلا به اختلال طیف اتیسم را در فرزندان آنها سه برابر خواهد کرد. اگر مقادیر هر دو ویتامین مذکور (فولات و B12) به صورت قابل توجهی بالا باشد، احتمال اینکه کودک دچار اختلال طیف اتیسم شود 6.71 درصد افزایش می یابد. فولات، یک ویتامین B، به شکل طبیعی در میوها و سبزیجات یافت می شود. این در حالیست که نسخه ترکیبی فولیک اسید در ایالات متحده برای غنی کردن غلات ، دانه ها و همچنین در ویتامین های مکمل مورد استفاده قرار می گیرد .
فولات در رشد سلولها حائز اهمیت بوده و میزان توسعه رشد عصبی را افزایش می دهد. کمبود فولات در اوایل بارداری به نقایص هنگام تولد و افزایش خطر رشد اختلال اتیسم ارتباط دارد و این موضوع زنان را به این نکته سوق می دهد که از کافی بودن مصرف فولات در رژیم غذایی خود اطمینان حاصل نمایند. این در حالیست که برخی از زنان هنوز به مقدار کافی فولات مصرف نمی کنند و یا بدن آنان قادر به جذب مقدار کافی از فولات نمی باشد، که این مسئله منجر به ایجاد نقصان می گردد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در امریکا اعلام می دارد که از هر چهار زن یک زن در ایالات متحده دچار نقص میزان فولات می باشد . البته مقادیر به شکل منظم در طی بارداری پایش نمی شود. 
اختلال طیف اتیسم حالتی از رشد عصبی می باشد که با مشخصه هایی از قبیل اختلال اجتماعی، ارتباطات غیر عادی و رفتارهای غیر معمولی و تکراری متمایز می شود. 6 کودک از هر 16 کودک در ایالات متحده به این اختلال دچار می باشد، احتمال ابتلای پسران 5 برابر بیشتر از دختران است. دلایل این اختلال هنوز مشخص نیست اما تحقیقات نشان می دهد ترکیب فاکتورهایی از قبیل ژن و عوامل محیطی در این قضیه دخیل هستند. برای انجام این تحقیق، محققان اطلاعات مربوط به 6136 جفت مادر-کودک را ،که عمدتاً ازجمعیت اقلیت کم درآمد بودند، در مرکز تولد بوستون کوهورت مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
 در وهله نخست میزان فولات خون مادران 1 روز پس از زایمان مورد آزمایش قرار گرفت. محققان متوجه این نکته شدند که 6 زن از هر 61 زن مقدار زیادی از اسید فولیک در خون خود داشتند (بیشتر از 53 نانومول در هر لیتر) و 1 درصد آنها مقدار زیادی B12 در خونشان مشاهده شد (بیش از 111 پیکومول در هر لیتر)   مطابق اعلام سازمان بهداشت جهانی، میزان مناسب فولات برای زنان در سه ماهه اول بارداری بین 6175 تا 4571 نانومول در هر لیتر
می باشد. بر خلاف فولات آستانه قابل قبولی برای مقدار مناسب B12 تعریف نشده است.
در طی فرآیند مطالعه تعداد زیادی از مادران اذعان داشتد که در طی دوره بارداری مولتی ویتامین مصرف می کرده اند-که این مولتی ویتامینها قاعدتاً فولیک اسید و ویتامین B12 را در خود داشتند. با این وجود محققان میگویند دلیل اینکه چرا برخی از خانمها مقادیر زیادی از فولات را در خونشان وجود داشته است، برایشان شناحته شده نیست. دو احتمال وجود دارد؛ یا برخی از خانمها مصرف بیش از حد مواد غذایی غنی شده با فولیک اسید و یا مکمل ها را در این دوران در رژیم تعذیه ای خود داشته اند و یا اینکه برخی بصورت ژنیتیکی مستعد جذب مقادیر زیادتری از فولات بوده اند و یا آن را کندتر متابولیز می کند. که این موارد افزایش مقادیر فولات را منجرخواهد شد. البته احتمال اینکه ترکیبی از این دو مبحث هم درگیر موضوع باشد دور از ذهن نمی باشد. دانشمندان میگویند؛” برای تعیین اینکه چه مقدار فولیک اسید در طی دوره بارداری میبایست مورد مصرف یک زن باردار قرار گیرد تا سطح بهینه میزان فولات موجود در خونش جهت اطمینان از سلامتی نوزاد را تامین نماید، تحقیقات بیشتری مورد نیاز می باشد.
وجود انبوه مکمل های ویتامین، نشاندهنده این موضوع می باشد که نظر عموم همواره بر آن بوده است که مصرف زیاده از حد مکملها مضر نخواهد بود و بدن انسان بصورت اتوماتیک مقادیر اضافی را دفع می نماید. که لااقل این موضوع در مورد فولیک اسید و B12 صادق نمی باشد.


منبع: نوروسافاری -  Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health

ترجمه و تلخیص: ندا میهمی روانشناس بالینی - کودک و خانواده

برچسب ها :

اسید-فولیک

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران