چگونه باردار شویم ؟

تعداد بازدید : 16624
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۸/۱۴
3.83
نداشتن اطلاعات صحیح در مورد بارور شدن یک زن و داشتن باورهای غلط در مورد روابط جنسی و احتمال باردار شدن و هم چنین نگرانی از باردار شدن درهر نوع تماس جنسی در افرادی که هنوز به طور رسمی زندگی مشترک را شروع نکردند باعث استرس و نگرانی افراد می شود . در این مقاله در مورد سیکل قاعدگی و بارداری و باورهای نادرست رایج توضیحاتی داده ایم .با امید به این که با داشتن اطلاعات درست ارامش را به خود و شریک جنسی تان هدیه دهید .

چگونه یک زن در طی یک رابطه جنسی باردار می شود ؟ 


نداشتن اطلاعات صحیح در مورد بارور شدن یک زن و داشتن باورهای غلط در مورد روابط جنسی و احتمال باردار شدن و هم چنین نگرانی از باردار شدن درهر نوع تماس جنسی در  افرادی که هنوز به طور رسمی زندگی مشترک را شروع نکردند باعث استرس و نگرانی افراد می شود . 
در این مقاله  در مورد سیکل قاعدگی و بارداری و باورهای نادرست رایج توضیحاتی داده ایم .با امید به این که با داشتن اطلاعات درست ارامش را به خود و شریک جنسی تان هدیه دهید .

سیکل تخمک گذاری و بارداری

 

سیکل قاعدگی :

مدت زمان بین اولین روز خون ریزی قاعدگی( اولین روز سیکل) تا شروع خون ریزی قاعدگی بعدی را یک سیکل قاعدگی می گوییم .به طور متوسط این دوره 28 روز می باشد اما یک دوره نرمال می تواند  بین 24-34 روز  متغیر باشد . دوره سیکل قاعدگی می تواند در یک فرد کمی متغیر باشد مثلا یک ماه 28 روز و ماه دیگه 32 روز باشد این تفاوت چند روز طبیعی است و جای نگرانی ندارد. و به طور کلی باید بدانید که خصوصیات قاعدگی از جمله طول سیکل قاعدگی ، مقدار خونریزی و شدت آن از زنی تا زن دیگر متفاوت است . 


تخمک گذاری :

در هر ماه چند فولیکول ( حدود 20-15)  حاوی تخمک شروع به رشد می کنند امامعمولا" فقط یکی از آن ها به بلوغ کامل می رسد و وقتی اندازه آن به حد مشخصی رسید از تخمدان آزاد می شود که به این عمل تخمک گذاری می‌گویند و بقیه فولیکول ها از بین می رود ( برای باردار شدن و یا پیشگیری طبیعی از بارداری  دانستن زمان تخمک گذاری و محاسبه زمان تخمک گذاری اهمیت زیادی دارد ).

تخمک گذاری

 

 باردار شدن :

تخمک آزاد شده از تخمدان ،به سمت یکی از لوله های رحمی (فالوپ ) حرکت می کند. بعد از آن که تخمک به لوله رحمی رسید به آرامی و با سرعت کم به سمت جلو حرکت می کند موهای ظریفی که درون لوله های رحمی قرار دارند به تخمک کمک می کند به سمت جلو حرکت کند و تخمک کم کم به رحم نزدیک می شود.
به طور طبيعي اسپرم و تخمك يكديگر را در لوله رحمي ملاقات مي كنند و اين محل همان جايي است كه عمل باروري در آنجا اتفاق مي افتد. بعد از نزدیکی و ریختن مایع منی داخل واژن  اسپرم های موجود در مایع منی بوسيله دم هاي درازشان به سرعت شنا كرده و از درون گردن رحم و سپس داخل رحم ، عبور كرده و از طريق لوله هاي رحمي خود را سر انجام به سمت تخمك آزاد شده مي رسانند  اسپرم هاي  زیادی به نزدیکی تخمک می رسند اما تنها یک اسپرم وارد تخمک می شود بعد از ورد اسپرم به داخل تخمک دور تخمک دیواره ای تشکل می شود که از ورود اسپرم های دیگر جلوگیری می کند از ترکیب اسپرم و تخمک سلول تخم تشکیل می شود سلول تخم به سمت رحم رفته و در آنجا لانه گزینی می‌کند و با چسبیدن به دیوارة رحم شروع به بزرگ شدن و رشد می‌نماید تا در پایان ۹ماه به یک نوزاد کامل تبدیل شود. 


تخمک آزاد شده حدود 24- 36 ساعت قابل باروی است و بعد از این زمان تخمک از کار افتاده می شود و احتمال حاملگی کم است اسپرم هم حدود 3 روز می تواند درون رحم زنده باشد اسپرم های ریخته شده در واژن در مدت کوتاهی (حدود 7-2 ساعت )از دهانه رحم (سرویکس ) به رحم می رسند با توجه به این مطالب در صورتي که از سه روز قبل تا سه روز بعد از زمان تخمک گذاري مقاربت انجام شود احتمال وقوع حاملگي زياد مي باشد. 

 

باورهای نادرست درباره ی باردار شدن:

«اگر در هنگام نزدیکی زن بر روی مرد قرار گرفته باشد احتمال بارداری خیلی کم است »
این باور که برخی از وضعیت ها در هنگام نزدیکی احتمال بارداری را کم می کند صحیح نمی باشد چون با انزال مرد  مایع منی درون واژن ریخته می شود و اسپرم های موجود در مایع منی به طور طبیعی بلافاصله بعد از انزال به سمت جلو حرکت می کند .مایع منی حاوی میلیون ها اسپرم است  به طور طبیعی بعد از انزال مرد مقداری از مایع منی از واژن بیرون می ریزد  اما اسپرم های موجود در همان مقدار مایع منی  که درون واژن باقی مانده در صورت وجود تخمک آماده برای بارور ساختن تخمک کافی می باشد . 


«شستن واژن بلافاصله بعد از نزدیکی یک روش موثر در پیشگیری از بارداری است »
اسپرم در مدت زمان بسیار کوتاه به سمت دهانه رحم ورحم حرکت می کند و به طور طبیعی اسپرم نرمال حرکت پیش رونده دارد بنابراین حتی با شستن واژن هم نمی توانید از حرکت تمام اسپرم ها جلوگیری کنید و باز احتمال بارداری وجود دارد .

 

« در صورت عدم قاعدگی احتمال بارداری وجود ندارد »

با در نظر گرفتن این که اول تخمک گذاری صورت می گیرد بعد قاعدگی اتفاق می افتد بنابراین احتمال بارداری حتی اگر پرید نشده باشید وجود دارد مشکلی که خیلی از بانوان بعد از زایمان دارند اکثر مادران فکر می کنند بعد از زایمان چون به نوزاد شیر می دهند و هنوز پرید نشدند نیاز به استفاده از روش های جلوگیری از بارداری نیست . تخمک گذاری ممکن است وقتی مادر در حال شیردهی است و قبل از اینکه عادت ماهانه شود، اتفاق بیفتد. بنابراین در صورت تمایل به جلوگیری از بارداری مجدد، مادر در حال شیردهی باید  از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کند.


«اگر در نزدیکی زن ارضا نشود و به ارگاسم نرسد احتمال بارداری نیست »
مردها برای آزاد کردن مایع منی که حاوی اسپرم است نیاز به ارضا شدن دارند اما در مورد زنان این مسئله صدق نمی کند زنان در هر سیگل قاعدگی یک تخمک اماده باروری آزاد می کنند که هیچ ربطی به ارگاسم در هنگام نزدیکی ندارد بنابراین در صورت عدم ارضا شدن زن در هنگام نزدیکی باز احتمال بارداری وجود دارد.


«اگر بلافاصله بعد از نزدیکی زن بلند شود و دستشویی برود احتمال بارداری وجود ندارد »
حرکت کردند و بلند شدن و یا دستشویی رفتن بعد از نزدیکی به هیچ عنوان احتمال بارداری را از بین نمی ببرد چون به محض ورود مایع منی داخل واژن اسپرم ها به صورت فعال به سمت جلو حرکت می کند به همین دلیل با بلند شدن و یا ادرار کردن بعد از نزدیکی احتمال بارداری از بین نمی رود . 


«احتمال بارداری در اولین نزدیکی وجود ندارد »
هر زمان که یک تخمک تکامل یافته درون لوله های رحمی وجود داشته باشد احتمال بارداری هم بعد از نزدیکی وجود دارد رسیدن یک اسپرم به تخمک بلوغ یافته منجر به بارداری می شود اسپرم در زمان کوتاهی بین 7-2 ساعت بعد از نزدیکی  به دهانه رحم می رسد .بنابراین فرقی ندارد اولین بار فرد رابطه جنسی داشته یا چندمین بار !


« برای باردار شدن زوجین باید تنها در زمان تخمک گذاری نزدیکی داشته باشند »
 داشتن ارتباط جنسی دقیقا "در زمان تخمک گذاری کار مشکلی می باشد. چون  تعیین زمان دقبق تخمک گذاری توسط فرد کار راحتی نیست. به همین دلیل توصیه می شود برای باردار شدن یک روز در میان مقاربت انجام شود تا در هنگام تخمک گذاری اسپرم درون رحم وجود داشته باشد . 


نکات مهم راجع به باردار شدن :

  • ترشحات مرد قبل از خروج مایع منی ممکن است حاوی تعداد بسیار کمی اسپرم باشد. بنابراین ورد پیشاب هم داخل واژن ممکن است باعث بارداری شود. اما این قضیه در عمل بسیار بعید به نظر می رسد.
  • برای حاملگی حتما لازم نیست دخول کامل انجام شود و حتی ارتباط ها ی سطحی هم (به شرط ورود مایع منی به دهانه یا داخل واژن ) می تواند باعث بارداری شود .
  • با بوسیدن و لمس و معاشقه (بدون تماس الت مرد و زن ) احتمال بارداری وجود ندارد .
  • تماس الت تناسلی مرد و زن از روی شلوار و ارضا شدن مرد احتمال بارداری ندارد 
  • در نزدیکی از راه مقعد احتمال بارداری نیست مگر ان که مقداری مایع منی  بیرون ریخته شود و به واژن برسد.
  • اگر بعد از یک رابطه جنسی در هر زمانی، زن پریود شود نشان دهنده عدم بارداری می باشد .
  • استفاده از روش های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری در دراز مدت به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

شاد باشید.

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران