مراحل بلوغ در پسران

تعداد بازدید : 35123
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۸/۱۵
3.07
دوران بلوغ مهم ترین مرحله زندگی هر فردی می باشد . فردی که دوران بلوغ را پشت سر گذاشته باشد بالغ نامیده می‌شود و از نظر جنسی، توانایی تولید مثل دارد. تغییرات جسمانی شامل ،افزایش قد، وزن و رشد عضلات بدن ....در این دوران بسیار واضح می باشد بلوغ بیشتر اشاره به تغییرات جسمانی در بدن مرد و یا زن دارد. که به این تغییرات بلوغ جسمانی گفته می شود .

روند بلوغ در پسران:

دوران بلوغ مهم ترین مرحله زندگی هر فردی می باشد. فردی که دوران بلوغ را پشت سر گذاشته باشد بالغ نامیده می‌شود و از نظر جنسی، توانایی تولید مثل دارد. تغییرات جسمانی شامل ،افزایش قد، وزن و رشد عضلات بدن ....در این دوران بسیار واضح می باشد بلوغ بیشتر اشاره به تغییرات جسمانی در بدن مرد و یا زن دارد. که به این تغییرات بلوغ جسمانی گفته می شود . زمان و نشانه های بلوغ در پسران و دختران متفاوت می باشد. بلوغ در پسران دیرتر از دختران رخ می دهد .و به طور کلی دوران بلوغ و تکمیل علائم بلوغ در پسران بیشتر از دختران طول می کشد .

علائم بلوغ در پسران


بلوغ در اکثر پسرها بین 10-14 سالگی و به طور متوسط در 13 سالگی شروع می شود شواهد نشان می دهد که سن بلوغ در پسران همانند دختران نسبت به نسل های قبل زودتر رخ می دهد. سن  بلوغ در پسران دقیقا یک شکل نیست و عواملی مانند وراثت ، تغذیه، سلامت جسمانی ،محیط زندگی می تواند بر سن بلوغ در پسران تاثیر گذارد. بنابراین اگر فرزند شما قبل یا بعد از دوستان خود به بلوغ رسیده ، نگران نباشید. فرایند  بلوغ حدود چهار سال به طول می‌انجامد.


مراحل بلوغ در پسران

معمولا" اولین نشانه بلوغ پسران، بزرگتر شدن بیضه‌ها است (هر چند که در برخی منابع پیدایش مو های عانه را اولین نشانه می دانند ) سپس موهای ناحیه تناسلی به تدریج در پایه آلت تناسلی ظاهر می‌شود.
وبعد از آن رشد آلت تناسلی اتفاق می افتد آلت تناسلی هم از نظر طول و هم از نظر قطر رشد بیشتری پیدا می کند طول بیضه ها به 3/3-4 سانتی متر می رشد.بیضه ها دقیقا شکل هم نیستند بطور طبیعی یکی از بیضه ها همیشه پایین تر از آن یکی قرار دارد و هیچ جای نگرانی در این مورد نیست.  موهای ضخیم تر و مجعد به بالای آلت تناسلی گسترش می یابند. در مراحل آخر بلوغ ، دستگاه تناسلی از نظر اندازه در محدوده ی بزرگسالان قرار می گیرد موهای عانه به سطح داخلی ران ها گسترش می یابند موها ممکن است به طرف ناف و مقعد هم گسترش پیدا کنند . 
مدت كوتاهی پس از رشد بیضه ها و آلت تناسلی ، در نواحی جدیدی از بدن آن ها مثل زیر بغل و ناحیه شرم گاهی ، پاها و بر روی سینه مو ظاهر می‌شود.

رشد موهای صورت در بلوغ در پسران


رشد موهای صورت و موهای زیر بغل:  رویش این موها پس از تکمیل رشد موهای مجعد دستگاه تناسلی (زهار)  اتفاق می افتد موها ی زیر بغل در پسرها معمولا بین 14-15 سالگی رشد می‌كند.  کم  یا زیاد بودن موهای زیر بغل ربطی به موهای قسمت های دیگر بدن ندارد . موی صورت به تدریج در دو طرف صورت، چانه و بقیه صورت  شروع به رشد می کند .برخی از افراد پرمو و برخی کم مو هستند میزان پرمویی و یا کم مویی ارتباط مستقیم به ژنتیک افراد دارد .

تغییرات صدا: صدا در ابتدا دورگه می‌شود و به تدریج صدا بم‌تر شده و حالت مردانه می‌گیرد.تغییر صدا ناشی از رشد طناب های صوتی است. صدا در ابتدا خشن و بعد بم می شود .
افزایش وزن: افزایش وزن در هنگام بلوغ فقط مربوط به افزایش چربی نیست ، بلکه به رشد و تکامل استخوان و عضله نیز مربوط است یشترین مقدار افزایش وزن در پسران در ۱۶ سالگی است و بعد از آن افزایش وزن کمتر می باشد.

جهش رشد : افزایش سریع قد در سالهای ابتدای بلوغ شروع می شود در پسران جهش رشد حدود 11 سالگی شروع می‌شود و در 13 سالگی به اوج می‌رسد. در طول این دوره قد پسران به طور معمول هر سال حدود 9-5 سانتی‌متر افزایش پیدا می‌کنند .یکی از نگرانی های والدین قد کشیدن نوجوان می باشد همه دوست دارند فرزندان بلند قد داشته باشند  والدین باید بدانند بهترین راه برای افزایش طول قد تا حداکثر ، استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش کردن مرتب، و خوابیدن به اندازه کافی می باشد .لازم به ذکر است به علت این طولانی بودن دوران بلوغ در پسرها نسبت به دختران ، قد پسران معمولاً بلندتر از دختران است.

سینه ها:  بزرگی سینه ها در پسران که به آن ژنیکوماستی گفته می شود در دوران بلوغ شایع می باشد و بیشتر به علت رشد بافت پستان  می باشد تا افزایش بافت چربی به علت چاق شدن. بزرگی پستان می تواند غیر قرینه باشد یعنی فقط در یک پستان رخ دهد . نوجوانان باید بدانند این مسئله طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست .
شکل بدن نوجوان در طی بلوغ از حالت بچه گانه خارج شده و به شکل مردانه در می آید .قدرت عضلانی زیاد می شود . عضلات بخصوص عضلات سینه رشد می کند .اکثر پسران تا 18 سالگی، به بلوغ کامل خواهند رسید.لازم به ذکر است که هورمونی به نام تستوسترون که به آن هورمون مردانه هم می گویند سبب بیشتر تغییرات دوران بلوغ می باشد .

 

مراحل بلوغ پسران نوجوان


احتلام ( خروج مایع منی ):

پسرها در حدود سن 15-14 سالگی برای اولین بار به صورت غیر ارادی و بیشتر در هنگام خواب انزال و خروج مایع منی را تجربه می کنند این انزال لزوما با افکار جنسی همراه نیست. اگر نوجوانان اطلاعاتی درست از قبل توسط والدین و یا مشاورین  و یا حتی خواندن کتاب های مربوط به بلوغ داشته باشند از این تغییرات نمی ترسند. و راحت تر این دوران را طی می کنند مقدار مایع منی خارج شده در اولین انزال کم می باشد. مسئله ای که والدین باید توجه داشته باشند این است که وقتی پسر نوجوان شما انزال را تجربه کرد در واقع قدرت باروری پیدا کرده است .

نقش والدین در دوران بلوغ پسران:

تحقیقات نشان می دهد مادران بیشتر از پدران در دادن اطلاعات جنسی و دوران بلوغ به فرزندان به خصوص دخترانشان  نقش دارند و پدران در این زمینه نقش کمتری را دارند. پدران بهترین مشاور برای پسرها هستند و اگر ارتباط دوستانه ای با فرزند خود داشته باشند خیلی از مشکلات این دوران را می توانند حل کنند. والدین باید با شروع علائم بلوغ اطلاعات لازم را به درستی به فرزندشان بدهند این  اطلاعات  شامل درباره تغییرات جسمی، روابط انسانی، مسائل جنسی، رعایت مسائل بهداشتی،  تغییرات خلق و خوی ...باشد 
نگرانی در مورد تحصیل و دانشگاه ،رفتن به سربازی ،انتخاب شغل برای داشتن درامد مالی ...از جمله نگرانی های هست که پسران را درگیر می کند. یکی ازمهم ترین مشکلاتی که جوانان در دوران بلوغ دارند نگرش منفی هست که نسبت به همه چیز پیدا می کنند و حس این که هیچ کاری را درست نمی توانند انجام بدهند و موفق نیستند والدین در این زمینه هم باید به فرزندشان کمک کنند و در صورت لزوم از مشاورین کمک بگیرند.

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران