همه چیز درباره ی ختنه کردن نوزاد پسر

تعداد بازدید : 29933
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۸/۱۵
2.83
وفتی نی نی پسر دنیا میاد یکی از مهم ترین نگرانی های مامان و بابا ختنه ی کوچولو هستش توی این مقاله بررسی میکنیم ختنه چیه؟به چه صورت انجام میشه؟هترین زمان انجامش چند روزگی هستش؟عوارضش چیه؟کدوم نی نی ها نباید ختنه بشن؟و... برای دونستن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید :

✅ ختنه نوزاد پسر 👶 

وفتی نی نی پسر دنیا میاد یکی از مهم ترین نگرانی های مامان و بابا ختنه ی نوزادشون هست. توی این مقاله بررسی میکنیم ختنه چیه؟ به چه صورت انجام میشه؟ب هترین زمان انجام ختنه چند روزگی هستش؟ عوارض ختنه چیه؟ کدوم نی نی ها نباید ختنه بشن؟ و...
برای دونستن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید :

✅ ختنه چیست ؟ 

ختنه عملی است که در آن پوست اضافه سر آلت تناسلی برداشته می شود.

با وجود اینکه در کشور ما اعتقادات و توصیه‌های مذهبی عامل اصلی انجام ختنه است، اما امروزه از ختنه به‌ عنوان یك جراحی علمی یاد می شود و حتی در کشورهای پیشرفته با وجود اینکه از نظر مذهبی نیازی به این کار نیست آن را انجام می‌دهند ; مثلا در آمریکا 80 درصد نوزادان پسر ختنه می‌شوند و در ایران حدود 95 درصد از پسران ختنه می‌شوند.
✅ نوزادانی که ختنه می‌شوند احتمال عفونت ادراری در آنها نسبت به آنهایی كه ختنه نمی‌شوند 15 برابر کمتر اس . ضمنا با انجام ختنه احتمال ابتلا به سرطان آلت تناسلی و عفونت های  منتقله ی جنسی در سنین بالا به مراتب کمتر می‌شود.

✅ بهترین زمان انجام ختنه:

اختلاف نظر های زیادی بین متخصصین  در زمان انجام ختنه وجود دارد.در این مورد بهتراست با نظر پزشک کودوکان تصمیم گیری کنید.اما بسیاری از متخصصین اطفال معتقد اند بهترین زمان  ختنه بعد از30 روز‌گی می باشد. اما مهم و ارجح این است که ختنه تا قبل از 18 ماهگی انجام شود. چون احتمال عفونت ادرار در این زمان زیاد است و در صورتی که ختنه انجام نشود، این احتمال بالاتر هم می‌رود. از طرفی با افزایش سن نوزاد،  پذیرش ختنه برای کودک سخت شده و ممکن است تغییر آلت تناسلیش را قبول نکند و در نهایت باعث  آسیب روحی کودک شود. در ضمن ختنه  در سنین بالاتر  باید حتما  با بیهوشی کامل و داخل اتاق عمل انجام شود.


✅روش های ختنه :

ختنه به روش حلقه - ختنه به روش بخیه

ختنه به دو روش حلقه ی پلاستیکی(معمولا در دوماه اول از این روش استفاده میشه) و سنتی (بریدن و دوختن-معمولا بعد از سه ماهگی )انجام میشه .
حتما حتما ختنه را به متخصصین و جراح مربوطه  بسپارید .

روش های ختنه پسران
 

در روش سنتی بخیه: پزشک ابتدا در  و پوست جلوی آلت تناسلی شکاف کوچکی ایجاد می کند، سپس پوست را به عقب می کشد و با حفظ ۲ میلی متر پوست اضافی بخیه می شود.
روش حلقه: در آن با استفاده از یک حلقه و محکم کردن نخ آن به دور پیش پوست، پوست کم کم مانند بند ناف خشک شده و بعد از ۱۰ روز خودش می افتد.

 

بهترین روش ختنه کدام است ؟

در مورد این که کدام روش بر دیگری برتری دارد، پزشک تصمیم می گیرد و مبنای این تصمیم گیری بیشتر سن نی نی است. در کل روش حلقه ساده تر و احتمال خونریزی بعد از ختنه در آن کمتر است اما این روش فقط تا ۴ یا ۵ ماهگی انجام می شود (معمولا دوماهگی)و در سنین بالاتر باید به روش جراحی ختنه را انجام داد. در مورد مراقبت هایی که باید بعد از انجام صورت بگیرد، تفاوتی بین دو روش جراحی و استفاده از حلقه نیست و هر دو به یک میزان به مراقبت احتیاج دارند.


عوارض ختنه :

شایع‌ترین عوارض ختنه در لحظات اول خونریزی و در درازمدت تنگی دهانه مجرای ادراری است که این عوارض هم با روش حلقه و هم با روش جراحی و بخیه به وجود می‌آید.
،میتوان  شایع‌ترین دلیل ایجاد تنگی دهانه مجرای ادراری را عدم مراقبت صحیح بعد از ختنه در نوزادان دانست.


✅مراقبت های بعد از ختنه:

معمولا برای یکی دو روز اول، برای پیشگیری از عفونت برای نوزاد، آنتی بیوتیک تجویز می شود. همچنین محل ختنه نیازی به پانسمان ندارد و در روز دوم هم بهتر است کودک به حمام برده شود.
برای پیشگیری از تنگی مجرای ادراری، بعد از ختنه باید این مراقبت ها را به درستی انجام دهید:

  • پوشک و کهنه های نوزاد را در هفته اول بعد از ختنه بیشتر عوض کنید.
  • باید تا 4 ماه نوک آلت را با پماد A, D و وازلین بعد از تعویض چرب کنید.
  • به نوزاد شیر بیشتری بدهید تا ادرارش رقیق شود و نوک مجرای ادراری نسوزد.
  • هر روز محل ختنه را شست وشو کنید.
  • مراقب باشید تا محل ختنه آلوده نشده و عفونت نکند.
  • اگر متوجه شدید بعد از ختنه فرزندتان به سختی ادرار می کند، جریان ادرار او قطع و وصل می شود، یا حالت پخش شدن پیدا می کند، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر چند قطره خون خارج شد مهم نیست اما اگر خونریزی داشت فورا به پزشک اطلاع بدین .
  • اگر ترشحات درمحل بریدن ختنه دیده شد با آب شسته و در معرض هوا بگذارید .

ختنه نوزادان پسر


✅نوزادانی که نباید ختنه شوند:

  •   اگر تنه آلت نوزاد در سطح پوست عانه قرار گرفته و درحقیقت آلت نوزاد در چربی عانه فرو رفته باشد.
  •   اگر آلت نوزاد بسیار کوچک باشد، یعنی کمتر از 2.5 سانتیمتر طول داشته باشد (آلت نوزاد سالم بین 2.8 تا 4 سانتیمتر می‌باشد).
  •   اگر پیشابراه به جای نوک آلت در زیر سر یا تنه آلت قرار گرفته باشد و پوست ختنه کامل تشکیل نشده باشد (مردم به این حالت می‌گویند که نوزاد ختنه شده به دنیا آمده است). این وضع یک نوع نابهنجاری است و نوزاد به جای ادرار کردن به جلو به زیر ادرار می‌کند، در چنین موارد کودک را نباید ختنه کرد بلکه باید در 18 ماهگی با عمل جراحی خاص آلت او را ترمیم نمود.
  • ورم پوست غلاف سر آلت و چسبندگی آن

 

موفق باشید 

با تشکر از فاطمه زرگر -ماما 

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران