زایمان فیزیولوژیک و روش های کاهش درد غیر دارویی زایمان

تعداد بازدید : 8836
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۸/۳۰
1.25
"بعد از خواندن این مقاله ماما سایتی ها میدانند :" -زایمان فیزیولوژیک چیست؟ -چرا و به چه صورت انجام میشه؟ -روش های کاهش درد زایمان طبیعی کدام است؟ -روش های غیر دارویی کاهش درد چییست وچگونه انجام میشه؟ -پوزیشن هاو وضعیت های مناسب زایمان طبیعی کدام است؟ وهرآنچه که هر مادر باید قبل از زایمان بداند.... باشد که مادران سرزمینمون زایمانی آگاهانه " لذت بخش و باکمترین درد و آسیب داشته باشند..


زایمان فیزیولوژیک :


یعنی  داشتن حداکثر امکانات وآزادی عمل در اتاق زایمان و حضور همراه در کنار مادرباردار که به حفظ حریم و حرمت مادر که در حال زایمان است منجر میشه.
زایمان فیزیولوژیک زایمان کم درد غیر دارویی است که با کمترین مداخله انجام بشه .
محیط اتاق زایمان باید محیطی آرام و تا حد امکان  شبیه منزل طراحی شود و در کنار اینها  استفاده از توپ های مخصوص زایمان یا دوش و وان با تخت های راحت بهره برد.

در تصویر زیر یکی از مادرانی که با حضور همسر و مادر زایمان کردند و نهایت سعی در ایجاد فضایی شبیه فضای منزل رو کردیم می بینید :

زایمان در آب :یکی از روش های زایمان طبیعی و جزیی کوچک از زایمان فیزیولوژیک است که در شرایط خاص با تشخیص ماما و پزشک انجام شده و مادر در هنگام زایمان یا قبل از آن جهت شل شدن بافت ها در آب گرم قرار میگیرد.

جهت انجام زایمان در آب در تهران با هزینه معقول با ما تماس بگیرید:

تماس: 44022005-44022007

فقط تلگرام به : 09392132916


چرا زایمان فیزیولوژیک در ایران؟  


براساس تعهد بین المللی در سال 1990 کشور های زیادی مثل ایران متعهد به کاهش مرگ مادران به حدود 75%  شدند براساس گزارش های جدید ایران جز کشورهای موفق مدیترانه  شرقی در کاهش مرگ و میر است که بهبود شرایط زایمان اصلی ترین اقدام ارتقای سلامت مادران کشور است. بنابراین دستورالعمل کشوری توسط اداره ی سلامت مادران وزارت بهداشت برای بیمارستان های دوستدار مادر  تنظیم شد  که هر مداخله غیر ضروری از حالت روتین خارج بشه.
برای رسیدن به این هدف ها  وترویج زایمان طبیعی کم مداخله. استفاده از روش های غیر  دارویی کاهنده درد  زایمان و خوشایند سازی و قابل تحمل کردن درد های مادر اهمیت زیاد داره.

درد زایمان 2 قسمت دارد :


1. درد جسمی :

احساس نا خوشایند و تجربه هیجان همراه آسیب بالقوه یا واقعی به بافت است.
عوامل زیادی  روی درک درد موثرند و آن را بیشتر یا کمتر میکنه.
ترس  واضطراب ادراک درد را بیشتر میکنه پس آگاهی مادر از روند زایمانو آشنایی قبلی به کاهش اضطراب و درنتیجه کاهش درد کمک میکنه .
ترس از درد زایمان یکی از علل فاصله گرفتن زنان از زایمان طبیعی است .


2. درد روحی روانی (رنج) : درد روحی ناشی از عدم آگاهی و نبود امکانات و ترس است که ما میتوانیم با آگاهی قبلی و امکانات رنج را به صفر برسانیم.


    روش های کاهش درد زایمان:

-روش های کاهش درد دارویی (در مقالات بعدی توضیح می دهم)


-روش های کاهش درد غیر دارویی :


روش هایی اند  که گیرنده های حسی- محیطی را فعال میکند و فیدبک محیطی به درد را کاهش می دهند.روش های غیر دارویی شامل موارد زیر است که به بررسی کامل هرکدام  می پردازیم:

-حرارت و سرمای سطحی .
-غوطه وری در آب (آب درمانی)
-موزیک درمانی .
-تکنیک تنفسی.
-تجسم خلاق.
 -تحریک الکتریکی اعصاب  عبور کننده پوست
-آروماتراپی(رایحه درمانی).
-طب سوزنی و طب فشاری.
-لمس و ماساژ.
-هیپنوتیزم
-وضعیت های مادر.
-حضور همراه .

 


تقسیم بندی کنترل درد بر اساس روش های سازگاری با درد:


* روش دیداری (منظره یا تصویر ذهنی)
*روش هوشیاری(آگاهی مادر از مرحله ای که در آن قرار دارد و آموزش تن آرامی و الگوهای تنفسی و آب درمانی)
*روش شنیداری (روشن کردن شمع و تاریکی اتاق و گوش دادن به موسیقی یا دعا که سبب آرامش مادر بشه)  


آب درمانی:
آب درمانی شامل حوضچه شنا و حمام و جکوزی است .
باعث کاهش اضطراب و درنتیجه افزایش آندرفین(مسکن طبیعی بدن)واکسی توسین(هورمون درد )می شود. برای هر درد بدن مسکن طبیعی خود را دارد . از طرفی اضطراب سبب کاهش آندرفین(مسکن طبیعی بدن) می شود .آب درمانی علاوه بر ریلکسیشن سبب کم شدن درد کمر و شکم می شود.
توصیه میشه بغد از فازفعال (سه سانت باز شدن دهانه رحم )از آب درمانی استفاده بشه چون در فاز نهفته باعث کند شدن انقباضات و کاهش پیشرفت زایمان میشه.


    موزیک درمانی:
موسیقی ضبط شده ریتم تنفسی را آرام کرده و در لیبر  به شما آرامش داده و با کاهش اضطراب و ترس به روند زایمان کمک می کند.بخصوص اگر موسیقی مورد علاقه تان باشد یا موزیکی که با آن خاطره دارید (مثل موزیک عروسی تون...) ! در کنار همسرتان و در نزدیکی بدنیا اومدن نی نی با هم خاطراتتان را زنده کنید.

 

در تصویر زیر مامای همراه مادری بودم که با استفاده از محیط آرام و با نور مناسب، موزیک ، رایحه ، انجام پوزیشن های مناسب، استفاده از برث بال (توپ زایمان) ، ماساژ و آبگرم درمانی زایمان کرد:

 


    تکنیک های تنفسی:
تکنیک های تنفسی باعث انحراف حواس شما و کنترل انقباضات رحم و از همه مهم تر خون رسانی بهتر به نی نی می شود. .
طی هر مرحله زایمانی تنفس مناسب توسط مامای همراه به شما آموزش داده می شود .
تنفس ها آرام و شامل دم از بینی و بازدم از دهان است .
طی مراحل اولیه بهتر است دم و بازدم عمیق و آرام باشد و نزدیک زایمان (بعد از 7سانت  باز شدن دهانه رحم) تنفس ها با بازدم قوی و فوت مانند باشد که حالت پوشینگ و فشار برای خروج نی نی دارد .و در مرحله آخر احتیاج به زور زدن (پوشینگ)مادر هست که بعد از گرفتن دم عمیق به جای بازدم پوشینگ کرده و نی نی به دنیا می آید!


تکنیک تجسم خلاق:
روش تمرکز حواس و منحرف کردن حواس از درد است ...با دیدن تصویر یا شیء یا زنده کردن خاطرات همراه مناسب کردن محیط (کاهش نور و روشن کردن شمع و پراکنده شدن عطر مورد علاقه در فضا )


تحریک الکتریکی اعصاب بوسیله ی دستگاه تنس:
این دستگاه خطری برای مادر و نی نی نداره و در ین روش دو جفت الکترود روی دو طرف قفسه سینه یا دو طرف ناحیه خاجی نخاعی قرار داده و با ایجاد جریان الکتریکی ایمپالس های درد زایمان را بلاک کرده و درد بصورت سوزش و وزوز احساس میشه.

 

رایحه درمانی:  

در این روش با استفاده از عصاره های تسکین دهنده درد مثل عصاره ی اسطوخودوس و یا رایحه ی مورد علاقه ی مادر سبب کاهش اضطراب و افزایش آندرفین و خوشایند سازی زایمان و کاهش درد میشود.


طب فشاری:
شاخه ای از طب سوزنی است که بر مبنای پزشکی چین بنا شده است و از نقاط طب سوزنی برای ماساژ استفاده میشود .این نقاط در شانه " کمر" لگن "مچ پا " انگشت کوچک پا "کف پا و کف دست .  ماساژ این نقاط کاهش درد وکاهش استرس و تحریک ترشح آندرفین (مسکن طبیعی بدن)وتحریک زایمان را سبب می شود.


    ماساژ:
روش شگفت انگیز کاهش در زایمان است که توسط همسر یا مامای همراه انجام میشه.
با کمی عصاره ی اسطوخودوس یا روغن های دیگر ماساژکمری انجام شده و به کاهش در زایمان و تسهیل زایمان  کمک بسیار زیادی می کند.


     وضعیت های (پوزیشن ) مادر :     
-وضعیت ایستاده:
یکی از پوزیشن های خوب هست که نیروی جاذبه به نزول و خروج نی نی کمک میکند .میتوانید در حالت ایستاده از گردن همسر آویزان شده و به آهستگی لگن خود را تکان دهید (در حین زایمان با همسر تانگو برقصید)که کمک زیادی به نزول بهتر نی نی به لگن و زایمان داره .
    -وضعیت نشسته:
مادر بصورت برعکس روی صندلی نشسته و پا ها را از زانو به جلو بیاورد و ماساژ کمر توسط همسر انجام شود .
     -وضعیت خوابیده:
وضعیت مداوم خوابیده  در حین زایمان زیاد  توصیه نمیشه ولی در این بین وضعیت خوابیده به پهلو بهترین خونرسانی را در مادر و نی نی دارا است ولی خوابیدن کوتاه مدت به پشت منعی ندارد  .مادر در مرحله ی پوشینگ باید سر را به سینه چسبانده و پوشینگ کند و بعد از درد سر را روی بالشت گزاشته و استراحت کند تا انرژی خود را برای درد بعدی جمع کند.
 :Ball birth
توپ های مخصوص با کمک به رها سازی لگن و کاهش فشار روی کمر سبب کاهش درد و تسهیل زایمان میشود ورزش های لگنی روی توپ کمک به پایین آمدن سر نی نی میکند .
به آرامی لگن خود را به طرفین تکان داده و روی توپ بالا –پایین بروید.

 

تصویر زیر مربوط به یکی از مادرانی است که مامای همراه ش بودم .بلافاصله پس از تولد نوزاد بر سینه ی مادر قرار گرفته و تماس پوست با پوست برقرار می شود و بند ناف نوزاد با دعای خیر مادر و توسط مادر بریده می شود:

 

 

*نکته ی طلایی زایمان آسان برای مامان ها :


طبق خلقت زیبای خدا شما حداقل سه برابر درد زایمانتون استراحت دارید و درد زایمان یکسره نیست.حین درد ها تکنیک های تنفسی را اجرا کنید و در زمان های استراحت ریلکسیشن انجام بدین.
.یکی از وضعیت های توپ به این صورت است که حین درد چهار دست و پا روی توپ قرارگرفته وهمسر روبروی شما نشسته و دستانتان را میگیرد و درحین درد بدن در حالت نیمه عمودی است  با حمایت همسر و گرفتن دستان به جلو و عقب رفته و لگن را تکان دهید و هنگام استراحت میتوانید  مانند عکس روی توپ خوابیده و ریلکسیشن داشته باشید.
ریلکسیشن:
در صورت بروز اضطراب حین لیبر،وحتی بین درد ها و در استراحتتان  چشمان خود را ببندید. عضلات  خود را از صورت تانوک انگشتان پا تک تک  شل کنید. به تک تک عضلات توجه کنید و کاملا رها باشید.

وضعیت های هنگینگ(آویزان شدن) :
در این وضعیت ها مادر پوزیشن هایی با کمک مامای همراه یا همسر انجام میدهد که در آن لگن رها باشد که هم به تسهیل زایمان و هم کاهش درد کمک میکند .در این پوزیشن مانند تصویر  مادر بصورت چمباتمه نشسته و همسر پشت او روی صندلی نشسته و زیر سینه ی مادر را میگیرد و مادر گردن همسر را گرفته و با حمایت او لگن را رها کرده و به آرامی تکان میدهد.        
حضور همراه:
حضور همراه به کاهش ترس و اضطراب مادر کمک زیادی میکند.
که میتواند همسر یا مادر یا مامای دوره دیده باشد که در تمامی مراحل مادر را آگاه کرده و در انجام تمرینات کنار او بوده و حمایت روانی مادر را برعهده دارد.

 

 *زایمان خوبی داشته باشید *

 

 

با تشکر از :
فاطمه زرگر -ماما

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران