پرده بکارت در یک نگاه

تعداد بازدید : 17686
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۹/۱۷
3.79
باکره بودن از نظر علم پزشکی به سالم بودن پرده بکارت در شخص گفته می شود بنابراین اگر پرده بکارت بدون مقاربت و دخول آلت ،وبنابرعلل دیگر مانند وارد شدن شی و یا صدمه به صورت عمد یا غیر عمد پاره شده باشد ، آن شخص دیگر باکره نخواهد بود.یکی از نگرانی های دختر ها در خیلی موارد مانند خودارضائی ، برخوردهای فیزیکی ، ضربه خوردن .....آسیب دیدن پرده بکارت می باشد و شاید این سوال خیلی از افراد باشه که پرده بکارت در چه مواقعی آسیب می بیند و آیا خود فرد می تواند از سالم بودن آن مطمئن شود؟

    پرده بکارت در یک نگاه  

 
باکره بودن از نظر علم پزشکی به سالم بودن پرده بکارت در شخص گفته می شود بنابراین اگر پرده بکارت بدون مقاربت و دخول آلت ،وبنابرعلل دیگر مانند وارد شدن شی و یا صدمه به صورت عمد یا غیر عمد پاره شده باشد  ، آن شخص دیگر باکره نخواهد بود.یکی از نگرانی های دختر ها  در خیلی موارد مانند خودارضائی ، برخوردهای فیزیکی ، ضربه خوردن .....آسیب دیدن پرده بکارت  می باشد و شاید این سوال خیلی از افراد باشه که پرده بکارت در چه مواقعی آسیب می بیند و آیا خود فرد می تواند از سالم بودن آن مطمئن شود؟


پرده بکارت :

پرده بکارت یا هایمن ( NEMYH) از جنس پوست می باشد و مانند یک حلقه دورتادور دهانه ورودی واژن را می پوشاند در پرده بکارت هیچ نوع عصب ، عضله و یا غده ای وجود ندارد  ودر بیشتر پرده ها یک سوراخ و یا گاهی چند سوراخ به اندازه 1تا 2 سانتی متر وجود دارد که خون قاعدگی از آن  خارج می شود و هم چنین عمل نزدیکی از طریق همین سوراخ می باشد .شکل و اندازه پرده بکارت در خانم ها متفاوت می باشد لازم به ذکر است که بدانیم  پرده بکارت ، بخش خارجی اندام جنسی است و دقیقا در ورودی دهانه واژن قرار دارد نه در داخل واژن ! 


انواع مهم پرده بکارت:


پرده بکارت بدون سوراخ تا قبل از بلوغ علائمی ندارد ولی در دوران بلوغ و زمان شروع قاعدگی  خون قاعدگی نمی تواند از پرده مسدود خارج شود در نتیجه پشت پرده جمع می شود و با گذشت زمان خون در رحم و شکم جمع شده و باعث درد در فرد می شود .این افراد باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا برشی بر روی پرده بکارت برای خروج خون ایجاد کنند البته باید برای این کار مجوز لازم را از مراکز قضایی داشته باشند  .پرده بکارت بدون سوراخ شایع نمی باشد و بندرت در افراد دیده می شود.
پرده بکارت بسته با سوراخ ریز ، ورودی واژن کامل با پرده پوشیده شده است اما یک سوراخ بسیار ریز بر روی آن قرار دارد که با معاینه و دقت زیاد قابل مشاهده می باشد و در برخی مواقع این نوع پرده بکارت با پرده مسدود اشتباه گرفته می شود . در این نوع پرده بکارت خون قاعدگی به مقدار کم و آهسته از سوراخ ریز عبور می کند اماچون این سوراخ بسیار ریز می باشد خروج خون اهسته و در زمان طولانی رخ می دهد.این افراد اگر رابطه جنسی داشته باشند درد بسیار شدیدی را تجربه می کنند .این سوراخ ریز با گذشت زمان بزرگ تر می شود اما می توان با یک عمل کوتاه و ساده این سوراخ را بزرگ تر کرد تا عبور خون قاعدگی راحت تر انجام شود . 


پرده بکارت حلقوی که به دو دسته تقسیم می شود :
قابل اتساع : این نوع پرده در هنگام نزدیکی پاره نمی شود و به زبان عامیانه کش می آید و خون ریزی هم اصولا دیده نمی شود ولی باید در نظر داشته باشید هرگونه آمیزش جنسی حتی اگر پرده بکارت از نوع ارتجاعی و قابل اتساع باشد و پاره هم نشود توسط پزشک قانونی قابل تشخیص است.
غیرقابل اتساع  : این نوع پرده بکارت با مقاربت یا وارد کردن اشیاء مختلف با فشار پاره می شود چون قابلیت کش آمدن ندارد و خون ریزی هم اصولا "با صدمه پرده بکارت رخ می دهد . 
از انواع دیگر پرده بکارت می توان به پرده بکارت سپتوم دار یا تیغه ای، پرده بکارت غربالی (سوراخ سوراخ)، پرده بکارت  دندانه دار(شرابه ای ) اشاره کرد .
پرده بکارت چگونه پاره می شود :
رابطه جنسی مهم ترین دلیل برای پاره  شدن پرده بکارت می باشد اما باید در نظر داشت که به جز مقاربت ، وارد کردن اشیاء خارجی در حین خود ارضایی  ، وارد کردن انگشت و یا ضربه مستقیم و هر نوع دستکاری می تواند باعث صدمه پرده بکارت شود .
کوهنوردی ،اسب سواری ،دوچرخه سواری ،سقوط از ارتفاع ،بلند کردن اجسام سنگین، خاراندن ناحیه تناسلی حتی اگر شدید باشد،خودارضایی بادست و مالش ناحیه تناسلی    ......باعث پاره شدن و آسیب به پرده بکارت نمی شود .

 

پارگی پرده بکارت پاره شدن پرده بکارت هیچ قاعده کلی ندارد و در هر جهتی و به هر شکلی می تواند پاره شودگاهی با یک بار نزدیکی کامل پاره نمی شود و طی چندین بار نزدیکی هر بار ، قسمتی از آن پاره می شود.  بعد از پاره شدن پرده بکارت لبه های پاره شده به صورت آزاد هستند و بهم جوش نمی خورند.
 از روی لبه های پارگی پرده می توان تشخیص داد که پرده جدیدا پاره شده یامدت زیادی از آن گذشته لبه های پارگی جدید در پرده بکارت معمولا زخمی و قرمز رنگ بوده و آثار خون در آن مشاهده می شود  پزشک متخصص یا ماما ،زمان پارگی پرده بکارت را تنها اگر مدت کوتاهی از آن گذشته باشد (تقریبا 2 هفته ) می توانند حدس بزنند و گرنه بعد از گذشت 4 هفته تعیین دقیق زمان پارگی پرده بکارت ممکن نیست .
همان طور که اشاره کرده بودیم در پرده بکارت رشته های عصبی وجود ندارد بنابراین اگر اولین مقاربت با آرامش جسمی و روانی همراه باشد پارگی پرده بکارت اصولا بدون درد است .
در کشور ما به باکره بودن دختر در هنگام ازدواج اهمییت زیادی می دهند و حتی در برخی از شهرها گرفتن گواهی سلامت قبل از ازدواج ضروری می باشد همین مسئله باعث احساس نگرانی و تشویش در دختران می شود و همیشه نگران اسیب دیدن پرده بکارت خود هستند  متاسفانه خیلی از دختران ما برای کنجکاوی خود با گذاشتن آینه دوست دارند از نوع و شکل پرده بکارت خود مطلع شوند و چه بسا با دستکاری زیاد برای دیدن باعث صدمه به پرده  بکارت شوند شکل پرده بکارت در افراد مختلف متفاوت می باشد و در همه افراد به یک شکل نیست بنابراین سعی نکنید با معاینه و مطابقت دادن با تصاویر های موجود در مورد نوع پرده خود قضاوت کنید. توصیه اکید می کنیم برای کسب اطلاعات به پزشک زنان یا ماما مراجعه کنند .
توصیه می کنیم برای هر نوع پرسشی در مورد پرده بکارت ، سالم بودن  و یا آسیب احتمالی و شکل و نوع آن به پزشک یا ماما مراجعه کنید . 

برچسب ها :

پرده-بکارت

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران