کاهش میل جنسی و راه های مقابله با آن

تعداد بازدید : 12614
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۴
0.00
یکی از مهم ترین اهداف ازدواج رفع نیاز جنسی در انسان که یک نیاز طبیعی است ، می باشد. رابطه زناشویی به عنوان مهمترین رابطـه انسان توصیف شده است و رضایت داشتن از این رابطه اثر مستقیم بر سلامت افراد و تداوم زندگی را دارد . لذا توجه به رضایت زناشویی بـه خـاطر نقشی که در سلامت روانی زوجین دارد، بسیار مهم می باشد . متاسفانه یکی از مهم ترین دلایل طلاق در کشور ما عدم رضایت جنسی زوجین می باشد طبق جدیدترین آمار، چهل درصد طلاق ها به علت عدم رضایت جنسی صورت می گیرد. بسیاری از مشکلات جنسی که زوج ها با آن روبرو می شوند ناشی از کمبود دانش و تجربه در زمینه مسائل جنسی ، تصورات غلط جنسی و یا ناتوانی زوج ها در ابراز و درخواست های جنسی خود از طرف مقابل می باشد .

کاهش میل جنسی ( سرد مزاجی ) 


یکی از مهم ترین اهداف ازدواج رفع نیاز جنسی در انسان که یک نیاز طبیعی است، می باشد. رابطه زناشویی به عنوان مهمترین رابطـه انسان توصیف شده است و رضایت داشتن از این رابطه اثر مستقیم بر سلامت افراد و تداوم زندگی را دارد. لذا توجه به رضایت زناشویی بـه خـاطر نقشی که در سلامت روانی زوجین دارد، بسیار مهم می باشد . متاسفانه یکی از مهم ترین دلایل طلاق در کشور ما عدم رضایت جنسی زوجین می باشد طبق جدیدترین آمار، چهل درصد طلاق ها به علت عدم رضایت جنسی صورت می گیرد. بسیاری از مشکلات جنسی که زوج ها با آن روبرو می شوند ناشی از کمبود دانش و تجربه در زمینه مسائل جنسی ، تصورات غلط جنسی و یا ناتوانی زوج ها در ابراز و درخواست های جنسی خود از طرف مقابل می باشد .

درمان ناتوانی های جنسی - افزایش میل جنسی در مردان

میل جنسی :

تمایلات جنسی انسان‌ها مسئله‌ای شخصی است و  هیچ قاعده و قانون مشخصی ندارد نیازهای جنسی ربطی به سن و سال ندارد و فرد تا زمانی که زنده است، میل جنسی هم دارد. هر چند که در افراد مسن تمایلات جنسی کم می شود ولی از بین نمی رود. چیزی که برای یک زوج در رابطه‌ جنسی ممکن است خیلی لذت بخش باشد ممکن است برای زوج دیگری راضی کننده و ایده آل نباشد. سركوب کردن میل جنسی می تواند مشكلات زیادی از جمله سرد مزاجی و كاهش میل جنسی را به وجود بیاورد.


چرخه جنسی :

چرخه جنسی از 4 مرحله تشکیل می شود : میل جنسی ، تحریک ، ارگاسم (ارضا ء شدن ) و فرونشینی. 
نکته مهم که باید به آن توجه شود این است که خانم‌ها برای رسیدن به ارگاسم معمولا" زمان بیشتری نسبت به مردان لازم دارند حدود  ۱۵-۱۰ دقیقه زمان برای خانم ها لازم است در صورتی که اکثر مردان ظرف ۲ دقیقه پس از برقراری رابطه جنسی ارضا ء می‌شوند. مردان پس از ارگاسم نیاز به زمان دارند تا دوباره بتوانند ارتباط جنسی برقرار کنند واین دوره در میان افراد مختلف متفاوت بوده وبستگی به سن آنها نیز دارد. اصولا مردان جوان بعد از 30 دقیقه و مردان مسن بعد از 3 ساعت می توانند مجدد رابطه جنسی داشته باشند و زودتر از این زمان به تحریک جنسی پاسخ نمی دهند. این مسئله در مورد خانم ها صدق نمی کند زنان قادر هستند که بعد از یک رابطه جنسی مجددا " با تحریک جنسی وارد رابطه جدید شوند .

علائم کاهش میل جنسی

 

تعداد ارتباط جنسی :

تعداد ارتباط جنسی به نیاز زوجین بستگی دارد و نمی توان عدد و رقم خاصی را برایش تعیین کرد. برخی زوجین 2 بار در هفته و برخی 3 بار در روز ارتباط جنسی دارند و هیچ کدام بیماری و غیر طبیعی محسوب نمی شود . رابطه زناشویی هیچ‌گونه اثر سوئی بر بدن ندارد مسئله مهم این است که طرفین از ارتباط جنسی راضی باشند و برایشان خوشایند باشد.  


عدم تمایل جنسی در زنان ( سرد مزاجی ) :

روابط زناشویی و ارضای صحیح غریزه و نیاز جنسی، باید یک رابطه دو طرفه باشد. اما متاسفانه اکثر خانم ها از کاهش میل جنسی و عدم ارضا شدن شکایت دارند.  کاهش میل جنسی یكی از شایع ترین اختلالات جنسی در زنان می باشد ولی به این نکته باید توجه داشت که نمی توان گفت زنی که سرد مزاج است از میل جنسی برخوردار نیست. 


علل کاهش میل جنسی : 

مهم ترین علت کاهش تمایل جنسی ، ارضا نشدن زن در ارتباط جنسی است اگر زن برای مدت ها رابطه جنسی داشته که برایش لذت بخش نبوده، بطور طبیعی از برقراری رابط جنسی خودداری می کند و یا نسبت به آن تمایلی نشان نمی دهد. خیلی از مردها بدون هیچ مشکلی در زندگی متاسفانه در زمینه ارتباط جنسی اطلاعات کم و یا ناقصی دارند و از نظر عمل زناشویی هیچ توجهی به رضایت زن نداشته و لذت جنسی همسر را نادیده می گیرند . و همین مسئله به مرور زمان باعث کاهش میل جنسی در زن می شود .
از علل دیگری که می تواند باعث کاهش تمایل جنسی شود می توان به :افسردگی ، مصرف داروهای ضدافسردگی، ، استرس(فشارهای شغلی، مشکلات مالی، استرس‌های تحصیلی.....)، کم خوابی ، مصرف الکل ، سیگار ، شیردهی ، ترس‌ از حاملگی‌ ، ترس‌ از آسیب‌ رسیدن‌ به‌ جنین‌ در صورت حامله بودن ، دردناک بودن رابطه جنسی ، تجربه بد جنسی در گذشته ، کم رویی و حیا ، بیماری های مزمن مانند دیابت و تیروئید ،مشکلات جنسی همسر مانند عدم نعوظ آلت و یا زود انزالی ....اشاره کرد .

درمان کاهش میل جنسی :

اولین گام در درمان کاهش میل‌جنسی این است که علت آن را بشناسیم. کاهش میلی جنسی در اکثر موارد، منشا روحی دارد وبندرت علت جسمی ، در بیشتر مواقع برای درمان سرد مزاجی نیاز به مصرف دارو نمی باشد. 
برای حل مشکل جنسی باید به پزشک مراجعه کنید و بدون خجالت مشکل خود را مطرح کنید .مهم است که مشخص شود مشکل شما از ابتدای  اولین ارتباط جنسی شروع شده یا این که چند ماهی است این مشکل را دارید . درمان سردمزاجی دشوار نیست ولی پزشک باید تمام اطلاعات را جمع آوری کرده تا بتواند تشخیص دهد چه علتی باعث سرد مزاجی یا همان کاهش میل جنسی در شما شده است اگر به علت خجالت و کم رویی توضیخات درستی ندهید درمان شما خوب پیش نخواهد رفت .
ایجاد تغییر در شیوه ی زندگی، ورزش ، ترک سیگار ، الکل ....
آموزش ارتباط برقرار کردن با همسر خود ، صحبت در مورد مسائل جنسی با همسر ....
آموزش ورزش برای قوی کردن ماهیچه های لگن 
اقدام برای درمان افسردگی و اضطراب.... از نمونه کارهایی است که توصیه می شود .

داروی درمان کاهش میل جنسی

بندرت نیاز به مصرف دارو ها در خانم ها می باشد مگر آن که کمبود برخی هورمون ها باعث کاهش میل جنسی شده باشد .
هورمون درمانی ( استروژن ، پروژسترون ) که باید حتما با نظر پزشک انجام شود 
برخی داروهای گیاهی مانند قطره ویتاگنوس 

نکته: فراموش نکنید قبل  از مصرف هر گونه دارو یا حتی گیاهانی با خواص دارویی، به ویژه اگر بیماری خاصی دارید و یا دوران درمان را سپری می‌کنید، با پزشک آگاه در این زمینه  مشورت کنید.
نکته: مردها می توانند برای اکثر مشلات جنسی خود از دارو استفاده کنند و نتیجه بگیرند اما درمورد خانم ها استفاده از دارو برای بالا بردن میل جنسی چندان موثر نیست و بیشتر خانم ها با مشاوره با پزشک  می توانند مشکل خود را حل کنند.

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران