5 چیز که متخصصین زنان و مامایی نباید انجام دهند

جامعه طب مادر و جنین (SMFM) لیستی از 5 کار که متخصصین زنان و مامایی باید به آن توجه کنند ارائه کرده است و توسط دکتر Bergella استاد مامایی دانشکده پزشکی Jefferson بحثی روی آن ارائه شده است.


  5 چیز که متخصصین زنان و مامایی نباید انجام دهند


جامعه طب مادر و جنین (SMFM) لیستی از 5 کار که متخصصین زنان و مامایی باید به آن توجه کنند ارائه کرده است و توسط دکتر Bergella استاد مامایی دانشکده پزشکی Jefferson بحثی روی آن ارائه شده است.


1.      ارزیابی ترومبوفیلی ارثی:


توصیه: در هر زنی که سابقه ی سقط، IUGR، پره اکلامیسی و یا دکولمان دارد تست های ارزیابی ترومبوفیلی ارثی را انجام ندهید.
دلیل: شواهد کافی وجود ندارد که نشان بدهد بین ترومبوفیلی ارثی و عواقب بد حاملگی رابطه ای وجود دارد. تستهای آنتی فسفولیپید آنتی بادی باید محدود به آنتی کوآگولان لوپوسی، آنتی کاردیولیپین آنتی بادی و بتادوگلیکوپروتئین آنتی بادی باشد..
دکتر Bergella: همراهی آنتی بادی آنتی فسفولیپیدیا سقط یا early pregnancy failure دیده شده است و اگر این تست ها مثبت باشد می توان این بیماران را با هپارین و اسپرین درمان کرد. مدرکی وجود ندارد. شاید اگر شما بیمار را برای ترومبوفیلی آزمایش کنید نتایج بهتر شده و یا تغییر کند.


2. انجام سرکلاژ:


توصیه : سرکلاژ را در زنان دارای سرویکس کوتاه با حاملگی دوقلویی انجام ندهید.
دلیل: این زنان برای زایمان زودرس high risk هستند اما بر اساس متاآنالیزهای انجام شده انجام سرکلاژ در این افراد مفید نبوده و حتی می تواند باعث افزایش شانس زایمان زودرس شود.
دکتر Bergella: این یک پروسیجر غیر شایع نیست. هر چند دوقلوها به علت کوتاهی سرویکس زود متولد نمی شوند بلگه علت این است که رشد رحم سریعتر از یک قلویی است. حقیقتاً داده هایی جهت حمایت از انجام سرکلاژ در دو قلویی وجود ندارد.

 


انجام آزمایشات پره ناتال غیر تهاجمی (NIPT):


توصیه: تستهای پره ناتال غیر تهاجمی را در افراد کم خطر و در مواردی که ممکن است بر پایه نتایج این تستها تصمیمات غیر قابل تغییر گرفته شود انجام ندهید
دلیل: انجام NIPT در زنان پرخطر ارزیابی شده است مانند زنان بالاتر از 35 سال، غربالگری مثبت دارای یافته های سونوگرافی مطرح کننده آنوپلوئیدی، حاملان جابجائی که در افزایش خطر تریزومی 13، 18 و 21 هستند، سابقه حاملگی قبل تریزومی 13، 18،21. همچنین یک مشاوره قبل از انجام تست باید انجام شده و در صورت نتیجه مثبت NIPT باید تست های تشخیصی تهاجمی انجام شود.
دکتر berghella، ما در بیماران high risk  داده های فراوانی داریم اما در زنان کم خطر داده های ما کافی نیست. یکی از نگرانی های ما این است که وقتی ما چیزهای بیشتری را غربالگری می کنیم با نتایج حاصل از آن چه می کنیم؟ در حال حاضر ما برای تریزومی 13، 18 و 21 غربالگری انجام می دهیم. ولی ممکن است در سالهای بعد تمام ژنوتیپ نوزاد را غربالگری کنیم. من فکر می کنم در آینده پیچیدگی کار بیشتر می شود.


غربالگری برای IUGR:


توصیه : IUGR را با مطالعات داپلر فلوی عروقی غربالگری نکنید.
دلیل : نتایج مطالعات برای انجام غربالگری IUGR با داپلر ناکافی هستند. هر زمان که شک به IUGR ایجاد شد بررسی داپلر شریان نافی کمک کننده است.
دکتر Berghella: تشخیص IUGR ممکن است با اولتراسونوگرافی صورت گیرد. در صورتی که وزن تخمینی برای جنین زیر صدک 10 باشد استفاده از داپلر برای مانیتور جریان خون از جفت به جنین و احشاء داخلی مفید است.
پروژسترون برای زایمان زودرس:
توصیه: از پروژسترون برای پیشگیری از زایمان زودرس در حاملگی های چند قلویی غیر کمپلیکه استفاده نکنید.
دلیل: ثابت نشده که پروژستون باعث کاهش زایمان پره ترم از زنان دارای حاملگی چند قلویی غیر کمپلیکه شود.

 

منبع: Medscape News, February 28, 2014

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران