تغذیه مادر قبل از بارداری (برنامه غذایی چهل روزه)


تغذیه مادر قبل از بارداری (برنامه غذایی چهل روزه)


قبل از بارداری مصرف غذاهایی مثل گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و ماست، تخم مرغ، جگر، سبزی های خام برگ سبز، میوه های تازه مخصوصاً مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنگی، نارنج) را فراموش نکنید و میزان مصرف آنها را افزایش دهید
اقدامات قبل از بارداری زنان

قبل از بارداری خود را به وزن مناسب برسانید. اگر ضعیف هستید با غذاهای مقوی مثل خرما، کشمش، پسته، فندق، بادام و عسل خود را تقویت کنید. قبل از بارداری اگر کم خون هستید با خوردن جگر، گوشت، تخم مرغ، خوردن آب مرکبات بعد از غذا، کم کردن مصرف چای و شکلات مخصوصاً قبل و بعد از غذا، مشکل خود را حل کنید.

در قبل از بارداری اگر ناراحتی معده دارید؛ کم کردن میزان غذا در هر وعده و افزایش تعداد وعده های غذایی، پوشیدن لباس های راحت، دراز نکشیدن بلافاصله بعد از غذا، نخوردن غذاهای نفاخ مثل کلم، پیاز و… نخوردن غذاهایی که به آن ها حساس هستید و… ناراحتی خود را برطرف کنید. بعد از این موارد اقدام به بارداری نمایید. به غذای روزانه ی خود توجه کنید، اگر هر روز شیر و لبنیات، سبزیجات خام و پخته، میوه و گوشت مصرف نمیکنید سعی کنید این مواد را به سبد غذایی خود اضافه کنید. با انجام این کار بعد از چند ماه اقدام به بارداری نمایید.

سعی کنید قبل از 18 سالگی باردار نشوید، زیرا در این سن، خود شما در حال رشد هستید و بدن شما با جنین برای به دست آوردن مواد غذایی رقابت می کند.

اگر به هر دلیلی قرار است قبل از 18 سالگی باردار شوید مصرف غذاهایی مثل گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و ماست، تخم مرغ، جگر، سبزی های خام برگ سبز، میوه های تازه مخصوصاً مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنگی، نارنج) را فراموش نکنید و حتی میزان مصرف آنها را افزایش دهید. تغذیه قبل از بارداری شروع کنید و مقدار آن را اضافه و پس از آن نیز ادامه دهید.

هر چند که رعایت نکات بالا کافی است، با این حال اگر از رژیم غذایی خود مطمئن نیستید، میتوانید یک ماه تا چهل روز قبل از بارداری رژیم غذایی زیر را رعایت کنید:

تغذیه پیش از بارداری

خوراکی های صبح ناشتا

یک عدد میوه ی متوسط یا به اندازه ی نصف لیوان میوه های کوچک مثل انگور و گیلاس و… در صورت امکان صبح ناشتا میوه هایی مثل سیب گلاب، به، گلابی، پرتغال و انار شیرین بخورید.

قبل از بارداری سعی کنید میوه را حدود نیم ساعت قبل از صبحانه میل نمایید.

مواد غذایی صبحانه قبل از بارداری

1500 گرم نان + 60 گرم پنیر یا 2 عدد تخم مرغ آب پز یا 60 گرم گوشت کله پاچه + یک عدد خیار + یک عدد گوجه فرنگی + یک لیوان شیر.

بهتر است که کله پاچه را کم مصرف کنید؛ همچنین اگر عادت دارید که صبحانه گوشت قرمز یا سفید مصرف کنید می توانید 60 گرم گوشت به جای 60 گرم پنیر مصرف کنید.

می توانید به جای خیار و گوجه از سبزی خوردن یا کاهو استفاده کنید؛ در این صورت به جای هر یک از خیار یا گوجه فرنگی به اندازه ی یک لیوان کاهو یا سبزی خوردن مصرف نمایید. بهتر است بعضی روزها گوجه و خیار، بعضی روزها سبزی خوردن و بعضی روزها کاهو مصرف کنید.

در صورتیکه برای صبحانه کره و مربا یا خامه مصرف می کنید مقدار 60 گرم گوشت یا دو عدد تخم مرغ به غذای ناهار یا شام یا میان وعده های خود اضافه کنید. بهتر است که هر هفته بیش از یک بار از این مواد استفاده نکنید. در صورتی که برای صبحانه آش یا عدسی یا حلیم استفاده می کنید مقدار مصرف نان را کمتر کنید و به حدود 100 گرم برسانید.

اگر هنگام صبحانه شیر مصرف نمی کنید هنگام میان وعده یک لیوان شیر یا یک لیوان دوغ مصرف کنید.

هیچ گاه همراه صبحانه، چای شیرین مصرف نکنید. اگر مایل هستید، حداقل یک ساعت پس از صبحانه آن را مصرف نمایید.

اگر کم خون هستید (زود خسته می شوید، هنگام برخاستن چشمان شما سیاهی میرود، دست ها و پاهای شما زود به خواب می روند) همراه صبحانه بیشتر از گوجه فرنگی استفاده کنید یا یک لیوان شربت آبلیمو بعد از صبحانه بنوشید.

همچنین بهتر است که شیر، کاهو و سبزی خوردن را به جای این که همراه صبحانه میل کنید در میان وعده مصرف نمایید.

میان وعده های غذایی قبل از بارداری

یک عدد میوه ی متوسط یا به اندازه ی نصف لیوان میوه های کوچک مثل انگور، گیلاس، و… یا یک برش از هندوانه یا خربزه اگر هنگام صبحانه نمی توانید مقادیر فوق را بخورید یا ناراحتی معده دارید و باید در هر وعده غذای کمی میل کنید مقداری از صبحانه ی ذکر شده را در این میان وعده میل کنید. اگر به دلایلی که پیش از این در صبحانه بیان شد خوردن شیر یا دوغ را به قسمت میان وعده سپرده اید، می توانید به جای یک عدد میوه، 3 عدد خرما یا دو قاشق غذاخوری کشمش مصرف کنید.

میتوانید به جای ماست که در قسمت ناهار گفته خواهد شد یک لیوان شیر یا یک لیوان دوغ بنوشید.

به جای میوه می توانید 4 عدد برگه ی سیب یا 4 عدد برگه ی زردآلو یا 5/1 عدد انجیر خشک یا یک لیوان توت خشک مصرف کنید.

قبل از بارداری برای وعده ناهار چه غذایی مصرف شود؟

120 گرم نان یا 24 قاشق غذاخوری برنج پخته شده یا به اندازه ی دو لیوان ماکارانی پخته شده + به اندازه ی یک لیوان سبزی پخته شده + 60 گرم گوشت قرمز یا سفید یا به اندازه ی یک لیوان سویا و یا یک لیوان حبوباتی که همراه هم پخته شده اند + سه چهار لیوان ماست یا یک لیوان دوغ. می توانید نصف مقدار نان و نصف دیر برنج یا ماکارونی انتخاب کنید.

سبزی های پخته می توانند انواع غذاهایی مثل بادمجان، گوجه فرنگی، کرفس، کدو، سبزی خورشتی و… باشند. البته می توانید به جای یک لیوان سبزی پخته از دو لیوان سبزی نپخته استفاده کنید.

گوشت می تواند مخلوطی از گوشت و حبوبات باشد؛ مثلاً خورشت سبزی باشد که نصف لیوان نخود و لوبیا و 30 گرم گوشت داشته باشد. شاید سوال کنید که مگر می شود در خورشت سبزی نخود ریخت؟ به گزارش آسان طب،اگر می خواهید لوبیا ارزش گوشت را پیدا کند در خورشت سبزی نخود بریزید و یا در خورشت سبزی فقط لوبیا بریزید ولی در برنج، نخود یا عدس بریزید.

در صورتی که در غذاها سیب زمینی مصرف می کنید به ازای هر سیب زمینی کوچک 30 گرم از نان مصرفی کم کنید.

حداقل هفته ای سه روز از نان سبوبس دار یا برنج همراه با سبوس یا گندم سبوس دار استفاده کنید. بهتر است که این مواد سبوس دار را به شکل سوپ و همراه با آب پخته میل کنید.

اگر کم خون هستید توصیه های قسمت صبحانه را در این مورد هم به کار گیرید.

در این صورت به جای ماست یا دوغ سالاد تهیه کنید و همراه با غذا مصرف کنید. در این سالاد گوجه فرنگی، پیاز و خیار ریخته و به جای سس به آن آبلیمو اضافه نمایید.

خوراکی های عصرانه در قبل از بارداری

دو عدد میوه ی معمولی یا به اندازه ی یک لیوان میوه های ریز یا دو برش خربزه و یا هندوانه یا یک لیوان آب میوه یا یک لیوان کمپوت میوه میل نمایید توصیه های قسمت میان وعده را در این قسمت هم می توانید به کار ببرید.

وعده شام در قبل از بارداری

60 گرم نان یا 12 قاشق غذاخوری برنج پخته یا یک لیوان ماکارونی پخته شده + به اندازه ی نصف لیوان سبزی پخته یا به اندازه ی یک لیوان سبزی نپخته + 60 گرم گوشت قرمز یا سفید یا دو عدد تخم مرغ یا به اندازه ی یک لیوان سویا و یا یک لیوان حبوباتی که همراه هم پخته شده اند + سه چهارم لیوان ماست.

توصیه های وعده ی ناهار در قبل از بارداری را در این قسمت هم می توانید رعایت کنید.

اگر ناراحتی معده دارید می توانید به جای ماست قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید.

نکاتی در مصرف مواد غذایی در قبل از بارداری


مصرف تخم مرغ را بیش از 5 عدد در هفته نرسانید، فکر نکنید این غذا می تواند جایگزین کاملی برای گوشت باشد. بلکه این میزان طبق نیاز بدن است. البته اگر شما به هر دلیلی مایل به استفاده از این میزان گوشت نیستید می توانید به جای آن تخم مرغ، پنیر، کشک، حبوبات مخلوط با هم و سویا مصرف کنید. البته سعی کنید که حتماً از گوشت یا تخم مرغ استفاده کنید و همه ی نیاز خود را از مواد گیاهی برآورده نسازید.

شما روزانه باید حدود 8 واحد چربی مصرف کنید. هر واحد چربی، یک قاشق مربا خوری می شود. بنابراین در پخت غذاها به شکلی عمل کنید که نیاز به بیش از این مقدار نداشته باشید. گاهی از روغن هایی مثل روغن زیتون، روغن بادام، روغن بادام زمینی، روغن کنجد و… استفاده کنید.

در روزهایی که از خامه یا کره استفاده می کنید بهتر است بدانید که هر یک قاشق مربا خوری کره یا دو قاشق مرباخوری کره محلی یا دو قاشق غذاخوری خامه یا یک قاشق غذاخوری سرشیر برابر با یک واحد روغن می باشد.

“بهتر است میزان روغن مصرفی را کم کنید” و به جای آن از این مواد استفاده کنید:

هر واحد چربی برابر است با 8 عدد زیتون سیاه، 10 عدد زیتون سبز، 6 عدد بادام، 6 عدد آجیل مخلوط، 10 عدد بادام زمینی، یک قاشق غذاخوری کنجد، یک قاشق غذاخوری تخمه ی کدو و یا آفتابگردان، 2 عدد گردو.

کسی که فرزند نمی آورد و طالب فرزند است چه کاری انجام دهد؟ چه غذاهایی برای او مفید است؟

از غذاهای مغزدار استفاده کنید، فسفر در تولید مثل و جنسیت آن نقش بزرگی ایفا می کند. خوردن شیر و عسل در فرزند آوری بسیار موثر است سعی کنید برای چنین هدفی پنیر را شب میل کنید. از خوردن سرکه، گشنیز و سیب ترش نیز خودداری شود.

شما نیز از آن دسته والدینی هستید که سلامت فرزند برای شما مهم است؟

یکی از تهدیدات سلامتی جنین در دوران بارداری اشعه های موبایل است!

منبع: آسان طب

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران