علت لزوم انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج


علت لزوم انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج


رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران گفت: امروزه با انجام آزمایشات ژنتیک کاهش چشمگیری در تعداد متولدین مبتلا به تالاسمی به چشم می‌خورد..
انجام آزمایش‌های ژنتیک در کشور از سال 72 به صورت طرح پایلوت (آزمایشی) در چند استان کشور اجباری و از سال 75 انجام آزمایشات پیش از ازدواج در کل کشور تبدیل به یک آیین‌نامه فراگیر شد و هر زوجی که قصد ازدواج دارد، باید این آزمایش‌های اولیه را که شامل CBC و الکتروفورز است، انجام دهد.

مجید آراسته رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران در پاسخ به این سوال که آزمایشات تکمیلی پیش از ازدواج برای کدام گروه‌ها ضروری است، اظهار داشت: برای افرادی که کم خونی دارند یا مشکوک به تالاسمی هستند آزمایشات تکمیلی درخواست می‌شود و انجام آن‌ها پیش از ازدواج ضروری است و بر اساس نتایج حاصل از آزمایشات افراد به سه گروه سالم ، مشکوک به تالاسمی و تالاسمی مینور تقسیم‌بندی می‌شوند.

افرادی که مشکوک به تالاسمی هستند باید حدود یک تا سه ماه قرص آهن مصرف کنند و سپس  آزمایشات مجدد را انجام دهند، همچنین در مورد تالاسمی مینور، اگر شخصی مبتلا به تالاسمی مینور باشد و فرد مقابلش سالم بوده ازدواج این دو شخص با هم مانعی ندارد، ولی در صورتیکه هر دو نفر مبتلا به تالاسمی مینور باشند 25 درصد امکان دارد که در هر بارداری فرزندشان به تالاسمی ماژور مبتلا شود و 75 درصد احتمال تولد فرزند سالم وجود دارد.

در مواقعی که هر دو نفر مبتلا به تالاسمی مینور باشند باید آزمایش ژنتیک انجام دهند البته در بین سال‌های 75 تا 84 ازدواج این دو شخص با یکدیگر ممنوعیت قانونی نداشت و با وجود توصیه پزشک مبنی بر منع ازدواج افراد به دلیل تعصبات اخلاقی یا فرهنگی برخی از زوجین نظر پزشک را نمی‌پذیرفتند.  

در طی آزمایشات ژنتیک موتاسیون (جهش‌ها) مشخص و در هفته 12 تا 13 بارداری نمونه‌ی جنین گرفته می‌شود و در صورتیکه جنین دچار تالاسمی ماژور(شدید) باشد تا هفته 18 بارداری و قبل از شروع هفته 19 از طرف پزشکی قانونی مجوز ختم حاملگی صادر می‌شود.

وی بیان کرد: از سال 83-82 آزمایشات ژنتیک در کشور رونق بیشتری پیدا کرد به طوری که امروزه در مراکز همه استان‌های کشور، این آزمایشات در دو مرحله زوجین و جنین انجام می شود و خوشبختانه با انجام این فرآیند میزان ابتلای افراد به تالاسمی ماژور در کشور اکنون به 150 تا 200 مورد در سال کاهش پیدا کرده است.

در گذشته (سال 66-65) این میزان حدود 800 تا هزار و 200 نفر در سال بود ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان ، خوزستان و هرمزگان ، به دلیل مسائل فرهنگی و باورها و تعصبات قومی و قبیله‌ای این آمار کمی بالاتر است.

البته ایران در بین سایر کشورهای اسلامی در زمینه کاهش تعداد موالید افراد دچار تالاسمی پیشتاز بوده و آزمایشات ژنتیک حدود 70 تا 80 درصد از ابتلای افراد به تالاسمی ماژور جلوگیری می‌کند.

آراسته به هزینه‌های درمانی بیماران مبتلا به تالاسمی اشاره و افزود: همچنین هزینه درمانی یک بیمار تالاسمی به طور متوسط 50 میلیون تومان برآورد می‌شود که این مبلغ از بودجه‌ی دولت تامین می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران