با نحوه صحیح فریز کردن و نگهداری از شیر مادر آشنا شوید!


با نحوه صحیح فریز کردن و نگهداری از شیر مادر آشنا شوید!


فرقی ندارد که برای نخستین‌ بار مادر شده‌اید یا تجربه چندمتان است، شیر دادن به نوزاد، در هر صورت موضوع بسیار قابل اهمیتی است و همواره در این رابطه سوالات زیادی مطرح می‌شود.

چگونه می‌توان شیر مادر را نگهداری کرد؟


شیری که از سینه‌‌تان دوشیده‌اید را می‌توانید، فریز کنید. آن را در ظرف‌های تمیز بریزید (ظرف‌های پلاستیکی مناسبی که درشان به خوبی بسته می‌شود) و بعد ‌آنها را در فریزر قرار دهید.
اگر تعداد ظرف‌هایی که شیر در آنها ریخته‌اند زیاد است، بهتر است که حتما روی هرکدام تاریخ بزنید و اگر آن را به مهدکودک فرزندتان می‌دهید، یادداشت نام فرزندتان فراموش نشود.
می‌توانید به شیر فریز شده، مقداری شیر تازه ولی خنک اضافه کنید اما مقدار شیری که اضافه می‌کنید از شیری که فریز کرده‌اید بیشتر نشود برای اینکه از تغذیه سالم و مناسب نوزادتان مطمئن باشید، به خاطر داشته باشید که:
شیر را اگر در دمای معمولی اتاق از سینه‌تان بدوشید، بیش از 8-6 ساعت در دمای معمولی اتاق نمانده باشد یعنی فقط 8-6 ساعت قابل استفاده است.
می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید تا بعدا مورد استفاده قرار دهید در این صورت شیر تا 5 روز قابل مصرف خواهد بود.
شما می‌توانید شیر را در فریزر نگهداری کنید. حتما شیر را در ظرفی قرار دهید که مقداری از بالای ظرف خالی باشد چرا که محتویات شیر داخل ظرف یخ می‌زند و در اثر انجماد بیشتر شده و از ظرف بیرون می‌زند.
در این صورت شیر تا 2 هفته در فریزر قابلیت نگهداری دارد. شیری که در قسمت داخل فریزر (نه در درب فریزر) یخ زده است می‌تواند تا 12 ماه نیز قابل استفاده باشد.
چقدر شیر را فریز کنید؟
برخی از خانم‌ها عادت دارند حجم بالایی از شیرشان را فریز کنند. بهتر است که مقدار شیری که فریز می‌کنید 120-60 میلی‌لیتر باشد حتما روی ظرف‌ها را برچسب بزنید و بعد فریز کنید.
می‌توانید از قالب‌های یخی نیز استفاده کنید. شیر را داخل آنها بریزید و بعد در جایخی بگذارید تا فریز شود.

شیری که فریز می‌شود، تغییر رنگ می‌دهد، آیا این مساله عادی است؟

شیری که دوشیده‌اید و فریز کرده‌اید، کمی تغییر رنگ می‌دهد چرا که شیر تازه نیست ولی طبیعی و عادی است.
شیری که تازه دوشیده‌اید کمی رنگ نارنجی دارد ولی وقتی که فریز می‌شود، کمی آبی، زرد و یا قهوه‌ای می‌شود حتی ممکن است یک لایه خامه داشته باشد.
این شیر طبیعی و سالم است و نوشیدن آن خطری برای کودک ندارد. اگر کودک دوست ندارد آن را بنوشد، کمی گرم‌تر کنید در حدی که داخل ظرفی که حرارت می‌دهید از لبه‌ها کمی حباب درست شود.
بعد از هر بار مصرف ظرف‌ها و شیردوش و شیشه شیر را ضدعفونی کنید. آنها را به مدت 10-5 دقیقه داخل آب در حال جوش قرار دهید تا برای استفاده مجدد تمیز و ضدعفونی شوند.

آیا می‌توان از مایکرویو برای گرم کردن شیر کودک استفاده کرد؟
بهتر است که هرگز به فکر استفاده از مایکروویو برای این منظور نباشید. بهترین کار همان آب ولرم است.
مایکروویو سلول‌های ایمنی موجود در شیر را از بین می‌برد. نوزاد شما به این سلول‌ها برای مقابله با بیماری‌ها نیاز دارد.
به این نکات توجه کنید
- قبل از دوشیدن شیر، دست‌هایتان را بشویید.
- ظرف نگهداری شیر حتما استریلیزه باشد.
- برچسب تاریخ فراموش نشود.

یخ‌زدایی از شیر فریزشده
برای یخ‌زدایی، 24 ساعت قبل از مصرف، شیر را از فریزر خارج کرده و داخل یخچال قرار دهید تا آرام آرام یخ آن آب شود سپس ظرف حاوی شیر را در زیر ‌آب نسبتا گرم بگیرید تا سریع‌تر ذوب شود و بعد تا مدت زمان 24 ساعت وقت دارید که از آن شیر استفاده کنید.
اگر نیاز مبرم و سریع به شیر دارید، بعد از آنکه آن را از فریزر خارج کردید، زیر آب ولرم و کمی داغ بگیرید و بعد آن را در دمای معمولی اتاق بگذارید تا یخ آن ذوب شود و سریع‌تر مورد استفاده قرار بگیرد.
به خاطر داشته باشید که این شیر نباید مجددا فریز شود تا بار دیگر مصرف شود. این شیر را باید ظرف مدت زمان‌ یک‌ساعت استفاده کنید.
شیر فریز شده که در ظرفی در بسته یا مشمای مخصوص فریز شده است را وقتی که زیر شیر ‌آب می‌گیرید از دمای ولرم شروع کنید و کم‌کم گرمای آب را بیشتر کنید چرا که اگر یک‌باره زیر آ‌ب داغ بگیرید، آنزیم‌های موجود در شیر از بین می‌روند شیری که یخ آن کاملا آب شده است و دمای آن به دمای اتاق رسیده است، ‌آماده نوشیدن است اما اگر فرزندتان شیری کمی گرم‌تر را ترجیح می‌دهد، می‌توانید مقداری به آن بیشتر گرما بدهید.
یک روش دیگر برای یخ‌زدایی شیر فریز شده نیز وجود دارد.
یک قابلمه کوچک را تا نیمه آب بریزید و آ‌ن را روی حرارت اجاق گاز بگذارید (حرارت بسیار ملایم) وقتی که آب داخل قابلمه قل زد،‌ آن را از روی حرارت بردارید (فقط نگذارید که آب به نقطه جوش برسد) بعد از آنکه آب داخل قابلمه کمی سرد شد، شیر را با همان ظرف یا مشمایی که فریز کرده‌اید، داخل قابلمه بگذارید تا یخ آن آب شود...


منبع سلامت نیوز

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران