این واکسنها برای این نوزادان اصلا تجویز نشود!

این واکسنها برای این نوزادان اصلا تجویز نشود!

 

فوق تخصص آسم، ‌آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: نوزادان در بدو تولد طبق روال چندین ساله واکسن های 'ب ث ژ' (سل) و فلج اطفال را دریافت می کنند، این درحالی است که برای نوزادان مبتلا به بیماری نقص سیستم ایمنی به هیچ وجه نباید این واکسن ها تجویز شود.


نقص سیستم ایمنی بدن به معنی عملکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن است؛ به گونه‌ای که افراد نسبت به انواع عفونت‌ها مستعد می‌شوند.
نقص سیستم ایمنی به دو نوع اولیه یا ثانویه (اکتسابی) تقسیم می شود؛ نقص ایمنی اولیه ناشی از نواقص ژنتیکی مادرزادی است اما نقص ایمنی ثانویه به دنبال ابتلا به سایر بیماری‌ها ایجاد می‌شود. مشهورترین نقص ایمنی ثانویه بیماری ایدز (AIDS) است.

در بین نقص‌ های ایمنی اولیه، کمبود پادتن (آنتی بادی) شایعترین نوع است. بیماران مبتلا به کمبود اولیه پادتن مستعد ابتلا به انواع عفونت ‌های باکتریایی هستند.
دکتر مریم محلوجی راد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: تزریق این واکسن ها علاوه بر اینکه آنان را در مقابل بیماری های سل و فلج اطفال مصون نمی کند بلکه مشکلاتی نیز برای آنان به وجود می آورد.

وی با اشاره به اینکه این واکسن ها حاوی میکروب زنده ضعیف شده هستند، افزود: زمانی که نوزادان سالم این واکسن ها را دریافت می کنند، سیستم ایمنی بدن آنان با این میکروب ها مقابله کرده و نسبت به بیماری ها مصونیت می یابند.

فوق تخصص آسم، ‌آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: این درحالی است که سیستم دفاعی نوزادان مبتلا به بیماری نقص سیستم ایمنی، واکنش طبیعی در مقابل این میکروب ها نشان نمی دهد و نوزاد در مقابل این بیماری ها مصون نمی شود.

وی ادامه داد: اگر واکسن به نوزاد مبتلا به نقص ایمنی تزریق می شود، میکروب سل ضعیف شده در داخل بدن فعال شده و تکثیر می یابد که به آن عفونت سلی گفته می شود.
محلوجی راد افزود: این عفونت در برخی موارد به صورت موضعی فقط غدد لنفاوی را مبتلا می کند و در برخی موارد اعضای دیگر بدن مانند کبد، طحال و مغز استخوان را نیز درگیر کرده که این حالت می تواند به مرگ بیمار نیز بیانجامد.

وی به مضرات واکسن فلج اطفال برای نوزادان دچار نقص ایمنی اشاره کرد و گفت: در این صورت میکروب در داخل بدن این افراد فعال شده و می تواند فلج مغزی یا فلج اندام ها برای آنان ایجاد کند.
فوق تخصص آسم، ‌آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: با توجه به اینکه واکسن های دیگر از یک سالگی به شیرخواران تزریق می شود، به احتمال زیاد در این مدت بیماری آنان تشخیص داده شده و از تزریق اینگونه واکسن ها جلوگیری می شود.

 نوزادان دچار نقص ایمنی در بدو تولد هیچ علامتی ندارند و به همین دلیل تشخیص بیماری آنها سخت است اما خانواده های دارای سابقه قبلی با مطلع کردن پزشک و دادن اطلاعات مناسب، می توانند از بروز اینگونه مشکلات جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه غربالگری این بیماری را باید جدی گرفت، افزود: از آنجایی که شیوع بیماری نقص ایمنی اولیه کم و به میزان یک در 10 هزار نوزاد است، تاکنون غربالگری در مورد این بیماری در کشور ما انجام نشده است.

منبع ایرنا

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران