چند میلیون زوج ایرانی بچه‌دار نمی‌شوند؟


چند میلیون زوج ایرانی بچه‌دار نمی‌شوند؟


رئیس اداره سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت از وجود سه میلیون زوج نابارور در ایران خبر داد.


محمد اسلامی  در نشست خبری با موضوع «جمعیت، تک فرزندی، کاهش سقط‌های القایی و تبیین علل ادراک شده طلاق در ایران» اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۱۵ میلیون خانوار در کشور داریم که سن زنان در آنان بین ۱۵ تا ۴۹ سال است و ۲۰ درصد این خانواده‌ها که حدود سه میلیون زوج می‌شوند، نابارور هستند.

 عدد ۲۰ درصد بر اساس آمار کشوری به دست آمده و به نظر می‌رسد این عدد حدود یک یا دو درصد تغییر کند که بررسی آن امسال انجام می‌شود و ما نتیجه گیری خواهیم کرد که آیا این آمار هنوز ۲۰ درصد بوده یا کم و زیاد شده است.
 
اسلامی با بیان اینکه همه این زوج‌های نابارور شناسایی نشده اند، گفت: بعضی از این زوج‌ها ممکن است فکر کنند به دلیل استفاده از روش‌های پیشگیری از ناباروری که انجام داده اند بچه دار نمی‌شوند در صورتی که ممکن است حتی بعد از قطع این روش‌ها باز هم بچه دار نشوند.
 
عده‌ای دیگر از زوج‌های نابارور از عهده تامین هزینه سنگین ناباروی بر نمی آیند و برای درمان مراجعه نمی‌کنند.
 
اسلامی با اشاره به اینکه از بین سه میلیون زوج حدود ۷۵۰ هزار زوج به راحتی از عهده مخارج ناباروری بر می‌آیند، اظهار داشت: حدود دو میلیون و نیم زوج باقی مانده که مشکل داشته اند و توسط بنیان برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) حمایت هایی صورت می‌گیرد.
 
برنامه امسال بنیان برکت ارائه خدمات برای ۴۴۰ هزار زوج نابارور در مناطق محروم بوده و افرادی که هیچ بچه‌ای ندارند، مد نظر قرار گرفته‌اند.
 

حدود ۱.۵ میلیون زوج دیگر بر اساس سیاست‌های کلی جمعیت معاونت درمان وزارت بهداشت در سال گذشته، ۸۵ درصد هزینه خدمات درمانی آنان در بخش دولتی پرداخت می‌شود.
 
بنابراین عده‌ای خود مخارج درمان ناباروری خود را تقبل می‌کنند و عده‌ای هم که در مناطق محروم به سر می‌برند و از عهده مخارج درمان بر نمی‌آیند، بنیان برکت حمایت‌های لازم را برای آنان انجام می‌دهد.
 
منبع: بازده
 

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران