آیا شیردهی موجب ریزش مو و لاغری مادران می شود؟


آیا شیردهی موجب ریزش مو و لاغری مادران می شود؟


یک متخصص زنان و زایمان درباره باور برخی از مادران در مورد ریزش مو و لاغر شدن در دوران شیردهی گفت: ریزش مو و لاغر شدن در هر شرایطی به دلایل متفاوت ممکن است برای فرد اتفاق بیفتد، اما در مورد یک مادر شیرده به این دلیل که علاوه بر تامین نیازهای جسمی خود، مسئول تامین نیازهای تغذیه ای کودک شیرخوارش نیز هست، باید علت ریزش مو و لاغر شدن مادر شیرده را به شکل تخصصی بررسی کرد.

دکتر مریم ضیایی افزود: شیردهی نه تنها موجب ریزش مو و لاغری نمی شود، بلکه موجب ترشح هورمون‌هایی می شود که خونریزی را قطع و رحم را جمع می کند، همچنین سبب بالا بردن سیستم ایمنی کودکان می‌شود اما برای جلوگیری از ریزش مو و کاهش وزن، مادران در این دوران باید به تغذیه خود اهمیت بیشتری بدهند.

دکتر ضیایی توضیح داد: در دوران شیردهی معمولا پزشک برای مادران مکمل‌های غذایی و قطره‌های شیرافزا تجویز می‌کند که اگر مصرف آنها را در صورت لزوم در این دوران به طور مداوم داشته باشند، دچار کاهش وزن و ریزش مو نخواهند شد، همچنین  مادران علاوه بر رعایت بهداشت فردی باید مراقب باشند که پستان‌ها دچار آبسه و عفونت نشوند که این مساله عوارضی را برای مادر و کودک به همراه دارد.

این متخصص زنان و زایمان افزود: برای تامین کالری و ویتامین‌های مورد نیاز بدن و همچنین برای جلوگیری از لاغرشدن و ریزش مو، مادران باید علاوه بر غذاهای اصلی و مکمل‌های تجویز شده، روزانه حداقل سه لیوان شیر کم چرب بنوشند، علاوه برآن از مغزهایی مانند پسته، بادام و فندق، هر روز حداقل ده عدد بخورند.

وی تشریح کرد: خوردن پروتئین کافی، موادغذایی حاوی آهن و کلسیم از جمله مواردی هستند که از ریزش مو و کاهش وزن در این دوران جلوگیری می کند، بنابراین مادران شیرده باید بیشتر از غذاهایی استفاده کنند که دارای این چند مورد باشند.

دکتر ضیایی توصیه کرد: بهتر است مادران شیرده، میان وعده‌هایی را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانند که بیشتر توصیه می‌شود میوه‌ها را به عنوان میان وعده انتخاب کنند، یا این‌که هر دو ساعت یکبار غذاهایی با حجم کم اما پرکالری مصرف کنند.

این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: حتما مادران برای شیردهی هر بار از یک پستان به کودک شیر دهند تا علاوه بر افزایش شیر، هورمون‌های مورد نیاز بدن نیز به اندازه کافی ترشح شود.

منبع: سلامت آنلاین

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران