گرم نگه داشتن نوزادان به کلیه های آنها آسیب می زند


گرم نگه داشتن نوزادان به کلیه های آنها آسیب می زند


 دکتر سیدابوالحسن سیدزاده با بیان اینکه امروزه در زمینه بیماری‌های کلیوی اطفال دو مورد عفونت ادراری و سنگ‌های ادراری (سنگ کلیه و مجاری ادراری) بیش از همه شایع است، گفت: متاسفانه شیوع این دو بیماری کلیوی در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

 در خصوص عفونت‌های اداری باید گفت که این نوع عفونت‌ها یا در سنین قبل از مدرسه یا در دانش‌آموزان بروز پیدا می‌کند.

 چنانچه این عفونت در سنین قبل از مدرسه در کودک ایجاد شود، اغلب به دلیل مشکلات مادرزادی دستگاه ادراری است که می‌تواند آسیب شدیدی به کلیه‌ها وارد کند. در همین راستا والدین باید مراقب عفونت‌های ادارای در نوزادان و کودکان خود باشند.

وی در خصوص علائم این نوع عفونت‌ها در نوزادان و کودکان اظهار کرد: متاسفانه این نوع عفونت‌ها علائم واضحی ندارند، اما مهم‌ترین علائمی که می‌توانند در زمینه وجود این نوع عفونت‌ها هشدار دهنده باشند، بروز تب‌های بدون دلیل است. همچنین عدم رشد مناسب نوزاد و کودک، بوی بد ادرار و بی‌قراری حین ادرار هم می‌تواند نشانه‌ای از وجود این نوع عفونت در کودک باشد.

سیدزاده وجود عفونت ادراری در دانش‌ آموزان را عمدتا به دلیل عادت غلط آنها در نگه داشتن بیش از حد ادرار دانست و افزود: علاوه بر این، عواملی از جمله یبوست در اثر تغذیه نامناسب و کم فیبر هم می‌تواند موجب ایجاد عفونت ادراری شود.

این فوق تخصص نفرولوژی اطفال در ادامه به شیوع بسیار سنگ‌های ادراری (سنگ کلیه و مجاری ادراری) در کودکان اشاره و اظهار کرد: این مشکل زمینه ژنتیکی دارد، هرچند که عادات غلط غذایی مانند نوشیدن کم آب نیز موجب افزایش آن شده است. چنانچه آب کم مصرف شود، ادرار غلیظ شده و احتمال ایجاد سنگ‌های ادراری محتمل است. در سنین پایین گرم نگه داشتن بیش از حد نوزاد هم می‌تواند موجب ناراحتی کلیه و ایجاد سنگ‌های ادراری شود.

 متاسفانه برخی مادران برای جلوگیری از سرماخوردگی، نوزاد خود را بیش از حد پوشانده و کنار بخاری و در فضای بسیار گرم قرار می‌دهند. این کار موجب تعریق زیاد نوزاد و کاهش آب بدن او و در نتیجه غلظت ادرار و ایجاد سنگ‌های ادراری می‌شود.

سیدزاده در خصوص چگونگی تشخیص میزان کافی آب در بدن نوزادان و کودکان، گفت: بی‌رنگ بودن ادرار نشان از وجود آب کافی در بدن او داشته و زرد رنگ و غلیظ بودن آن نشان از کم آبی بدن نوزادان و کودکان است. باید در حدی به نوزادان آب داده شود که روزانه شش تا هشت بار دفع ادرار رقیق و بی‌رنگ داشته باشند.

 

منبع: سلامتی

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران