دلایل گرگرفتگی چیست؟


دلایل گرگرفتگی چیست؟


در حالت گر گرفتگی، فرد به طور ناگهانی احساس گرمای شدید می کند که این مشکل معمولا در قسمت صورت، گردن و قفسه سینه شدیدتر است.

 

گرگرفتگی احساس گرمای شدید است که از سر و گردن شروع می شود و کل بدن را فرا می گیرد. در حالت گرگرفتگی، پوستتان یک مرتبه سرخ می شود، درست مثل اینکه از خجالت قرمز شده باشید.گرگرفتگی باعث تعریق شدید نیز می شود و بعد از فروکش کردن آن، احساس سرما و لرز می کنید. گرگرفتگی بیشتر در خانم هایی که نزدیک به دوران یائسگی هستند و یا یائسه شده اند، دیده می شود. البته باید گفت تمام خانم های یائسه هم دچار این حالت نمی شوند. یائسگی دوره ای از زندگی خانم هاست که قاعدگی آنها برای همیشه متوقف می شود. در حقیقت گرگرفتگی، شایع ترین علامت یائسه شدن است.

برخی دلایل گرگرفتگی به غیر از یائسگی


مواد غذایی و نوشیدنی

مصرف غذاهای پرادویه و تند می تواند باعث گر گرفتگی و تعریق شود. کافئین و مشروبات الکلی نیز محرک است. برای برخی افراد، حتی خوردن یک وعده غذای حاوی ادویه می تواند گرگرفتگی مشابه گرگرفتگی دوران یائسگی ایجاد کند.

دارو

گرگرفتگی گاه از عوارض مصرف داروست. از جمله داروی لوپرون که گاهی برای درمان فیبروز رحمی تجویز می شود. در اغلب موارد این علایم با شروع مصرف دارو آغاز می شود و با قطع آن از بین می رود. این امر کمک می کند تا بتوانید علایم گر گرفتگی به علت یائسگی را از گر گرفتگی بر اثر مصرف دارو تشخیص دهید.

تومورهای پانکراس و تومورهای دیگر که ترشح کننده هورمون است

سلول های پانکراس، هورمون هایی برای عملکرد درست بدن آزاد می کند اما در صورت ایجاد تومور پانکراس علایم گرگرفتگی یا تعریق ایجاد می شود. تومورهای خوش خیم و بدخیم می تواند هورمون هایی را ترشح کند. این تومورها که نسبتا نادر است، علایمی مانند گرگرفتگی ایجاد می کند.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که هورمون های تیروئید بیش از حد ترشح شود. این امر باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و گرگرفتگی، افزایش دمای بدن و تعریق را در پی دارد. این نوع گرگرفتگی با گرگرفتگی ناشی از یائسگی متفاوت است.

سرطان تیروئید

سرطان تیروئید نیز می تواند باعث ترشح بیش از حد هورمون های تیروئید شود که تعریق و گرگرفتگی را در پی دارد.

افزایش آدرنالین

افزایش آدرنالین می تواند احساس گرمایی مشابه گر گرفتگی ایجاد کند؛ هیجان ناگهانی یا استرس نیز می تواند باعث افزایش آدرنالین شود.

سرطان های دیگر

برخی از انواع سرطان ها به ویژه لنفوما و لوسمی ممکن است همراه با تعریق شبانه و تب باشد که مشابه علایم گرگرفتگی در زمان یائسگی است. اما با علایم دیگر مانند کاهش وزن، کاهش اشتها یا درد ظاهر می شود.

دلایل دیگر

علت گرگرفتگی و تعریق شبانه در موارد نادری ممکن است به دلیل عفونت HIV و سل باشد. اگر گرگرفتگی و تعریق به قدری شدید است که زندگی تان را مختل کرده است حتما به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با ارزیابی میزان هورمون و پیدا کردن علت آن بیماری شما را درمان کند.

توصیه هایی برای کاهش گرگرفتگی در خانم های یائسه

ورزش کردن : متخصصان اعتقاد دارند با ورزش کردن، اضطراب، عرق شبانه و بیخوابی زنان یائسه کاهش خواهد یافت.

شاید دوست داشته باشید

درمان های هورمونی جایگزینی: این درمان را باید حداقل به مدت ۱۲ هفته اجرا کرد تا موثر باشد. هورمون درمانی جایگزینی، استفاده از استروژن است و گاهی همراه با پروژسترون می باشد.

استفاده از غذاهای حاوی استروژن گیاهی : غذاهایی که حاوی فیتواستروژن نظیر سویا، انواع حبوبات و عدس میتوانند در کاهش گرگرفتگی کمک کنند. بنابراین سویا را در برنامه غذایی خود بگنجانید. سویا حاوی فیتواستروژنها یا همان استروژن گیاهی است و در بسیاری از کشورهای آسیایی به عنوان یک غذای اصلی مصرف میشود. در کشورهایی مانند ژاپن که فرآورده های مختلف سویا در غذاهای اصلی مصرف میشود گر گرفتگی در زنان یائسه بسیار نادر است. سویا به عنوان یک ماده پروتئینی با ارزش، اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین میکند و از این نظر با گوشت برابری میکند در حالی که میزان چربی و کلسترول آن پایین است. سویا دارای موادی است که بدون ایجاد مشکلات ناشی از استروژن، با تنظیم سطح هورمون بدن زنان حالت گرگرفتگی را کاهش میدهد. تحقیقات نشان داده که مصرف مرتب سویا به مدت ۴ تا ۶ بار در هفته میتواند گرگرفتگی را تاحد قابل ملاحظه ای کم کند. امروزه انواع غذاهای تهیه شده از سویا در بازار در دسترس است از جمله میتوان از آجیل سویا، شیر سویا، آرد سویا که مانند آرد سفید در تهیه انواع غذاها به کار میرود و پروتئین سویا که جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است، استفاده کرد.

کاهش مصرف چای و قهوه، غذاهای ادویه دار و تند و نوشابه های کولادار است. کافئین موجود در نوشابه های کولادار موجب تشدید گرگرفتگی میشود.

دوش گرفتن با آب خنک در کاهش برافروختگی و گر گرفتگی دوران یائسگی مفید است. اگر از گرما و گرگرفتگی خسته شده اید با یک دوش آب سرد خود را خنک کنید و درجه حرارت بدنتان را به صورت فیزیکی کاهش دهید.

استرس نقش مهمی در تحریک گرگرفتگی دارد. سعی کنید یا شیوه های آرام سازی و ورزش های هوازی و تنفس عمیق از حملات استرس جلوگیری کنید و طی حملات، احساس برافروختگی خود را کاهش دهید.

دمای اتاق هم در افزایش یا کاهش این گرگرفتگی بسیار موثر است. در طول زمستان دمای اتاق را پایین و در تابستان اتاق را خنک نگه دارید.

لباس خواب شما بهتر است از جنس پنبه باشد. در طول روز طوری لباس بپوشید که در صورت حملات گرگرفتگی بتوانید لباسهای اضافیتان را درآورید و خنک شوید.

میتوانید در طول روز مقدار زیادی آب خنک بنوشید. هنگام خواب هم در کنار خود یک لیوان آب خنک بگذارید.

مکملهای ویتامین Eبه طور خاص در کاهش علائم یائسگی و از جمله گرگرفتگی موثر است. تحقیقات نشان داده که ویتامین E یک تنظیم کننده هورمونی است و سطح استروژن خون را ثابت نگه میدارد.

    مکملهای ویتامین E معمولا به صورت ۴۰۰ میلیگرمی موجود است و مصرف روزانه یک عدد از مکملهای مذکور توصیه شده است.

منبع: نبض ما

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران