حمل اجسام سنگین مرتبط با کاهش باروری در زنان!


حمل اجسام سنگین مرتبط با کاهش باروری در زنان!


 تحقیقی جدید اظهار دارد حمل کردن بار سنگین میتواند صدماتی بر باروری یک زن داشته باشد.در این تحقیق، که شامل زنان تحت درمان باروری بود، حمل کردن یا جابجا کردن اشیای سنگین موقع کاربا کاهش علائم بیولوژیکی باروری همراه بود.ارتباطهای مشابه با کاهش باروری در کارگران شیفت شب نیز دیده شده بود.

دکتر آلارکون میگوید: بر اساس تحقیقی که ما انجام داده ایم زنانی که برای بارداری برنامه ریزی میکنند باید از اثرات منفی احتمالی که حمل اشیای سنگین و کاملا بدون تحرک بودن میتوانند بر روی سلامت باروری داشته باشند، آگاه باشند.

با این وجود، پژوهشگران گفتند چون تحقیق آنها فقط شامل زنانی بود که به دنبال درمانهای باروری بودند، هنوز مشخص نیست که این یافته ها در مورد زنانی که در تلاش آبستن شدن بدون کمک پزشکی هستند، صدق میکند یا نه.

آزمایشات گذشته ارتباطهایی بین ابعاد شغلی یک فرد و مشکلات باروری یافته بود.برای مثال، تحقیق سال ۲۰۱۵ ارتباط بین حمل اشیای سنگین در کار و قاعدگی نامنظم را نشان داد،

و آزمایشی در سال ۲۰۱۳ ارتباطی بین کار کردن در شیفت شب و سقط جنین یافت.در پژوهشی دیگر، به این نتایج دست یافته شد که پرستاران خانمی  که معمولا بارهای سنگین حمل میکردند زمان بیشتری طول میکشید تا باردار شوند، در مقایسع با خانمهایی که هرگز اشیای سنگین حمل نکردند.

با این حال، هیچکدام از این تحقیقات قبلی علائم بیولوژیکی باروری را مورد آزمایش قرار نداد.

در تحقیق جدید، پژوهشگران اطلاعات قریب به ۵۰۰ خانم بین ۱۸ تا ۴۵ سال را که به دنبال درمان بروری بودند بررسی کردند.از شرکت کنندگان در مورد برنامه های کاریشان و اعمالی فیزیکی در کارشان پرسیده شده بود.

محققان سپس تعدادی از علائم بیولوژیکی باروری را ارزیابی کردند که شامل تعداد فولیکولهای آنترال، که ساختارهای کوچکی در تخمدان هستند که میتوان برای تخمین زدن تعداد تخمهای نابالغ در تخمدان های یک زن از آنها استفاده کرد.محققان همچنین تعداد تخمهای بالغ موجود در تخمدانها را که در پاسخ به داروها و درمانها ایجاد شده بود نیز شمردند.

به طور میانگین، زنان این تحقیق تقریبا ۱۲ فولیکول آنترال و ۹ تخم بالغ پس از درمان در تخمدانهای خود داشتند.

اما زنانی که اشیای سنگین جابجا کرده بودند ۱۴ درصد تخم بالغ کمتر و ۵ درصد فولیکول آنترالی کمتر داشتند، درمقایسه با زنانی که چیزی حمل نکرده بودند.

بعلاوه، زنانی که در شیفت شب کار میکردند ۲۴ درصد تخم بالغ کمتری داشتند، در مقایسه با زنانی که فقط شیفت صبح کار میکردند.

طبق گفته محققان این یافته ها پیامدهای بالینی دارد، همانطور که زنانی که تخمک بالغ کمتری دارند تخمهای کمتری را خواهند داشت که میتوانند به جنین تبدیل شوند.

این که چطور حمل بار سنگین میتواند بر روی تخم سازی و کیفیت تخم تاثیر داشته باشد هنوز کاملا مشخص نیست.

کار در شیفت شب میتواند ریتم شبانه روزی را به هم بزند، که میتواند ارتباط بین این نوع از کار و بازده کمتر تخم ها را توضیح دهد.

این تحقیق بعضی از عواملی که میتواند بر روی باروری تاثیر داشته باشد به شمار آورد که شامل سن، اطلاعات جرمی بدن و سطح سواد آنها بود.اما ممکن است عوامل دیگری وجود داشته باشد که در این تحقیق دخالت داده نشده اند اما میتوانند بعضی از نتایح را توضیح دهند.برای مثال، در این تحقیق امکان این وجود نداشت که تمام ابعاد کار یک زن به حساب آورده شود.

کار بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا اجتناب از حمل بار سنگین و کار شب میتوانند باروری را افزایش دهند یا نه.

 

منبع: سلامتی

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران