چاپ این صفحه

مقیاس

تعداد بازدید : 1417
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۲/۱۹

آیا با مقیاس ها آشنا هستید؟ از مقیاس در نقشه برداری و ترسیم زمین های واقعی و به خصوص در حوزه های طراحی گرافیکی استفاده می شود.

مقیاس برای ترسیم زمین واقعی روی کاغذ استفاده کنید و نقشه زمین را در مقیاس کوچکتر بسازید.

مقیاس انواع مختلفی دارد، به عنوان مثال برخی از نقشه ها را می توان به عنوان نقشه های زمین وارد کرد.

جهان دارای مقیاس های مختلف است و برخی از این مقیاس ها را می توان فلس های زمین های بسیار کوچک و چند متری معرفی کرد.

مقیاس چیست؟

مقیاس ها معیارهای اندازه گیری بسیار مفیدی هستند که در نقشه کشی و تصاویر دنیای واقعی استفاده می شوند.

می توانید از این مقیاس ها در نقشه های واقعی برای ایجاد نقشه ای از تمام مکان های مورد نظر استفاده کنید. به معنای واقعی کلمه، مقیاس را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

(مقیاس نقشه نسبت بین واحد طول روی نقشه و طول متناظر روی زمین است))

مقیاس چیست؟

در مفهوم این تعریف می توان گفت که مقیاس واقعی هر نقشه، رابطه بین واحد ترسیم نقشه و واحد تعداد طول های واقعی در زمین واقعی است، در صورتی که مهندس قصد ترسیم نقشه از نقشه را داشته باشد.

مکان را روی طول دقیق قرار می دهد و عرض مکان و ارتفاع مکان را آماده می کند و سپس با کاهش این عدد به طوری که به صورت نقشه درآید، مقیاس نقشه را نمایش داده و تنظیم می کند، زمانی که طول را ضرب کنید. با مقیاس شما به راحتی می توانید طول واقعی زمین را بدست آورید.

در تعریفی دیگر، مقیاس را می توان به عنوان فاصله از دو نقطه روی نقشه تا فاصله دو نقطه از یکدیگر در زمین واقعی تعریف کرد.

بر روی نقشه با توجه به محاسبات از آن استفاده کنید تا این مقیاس را با 4 سانتی متر روی نقشه نمایش دهید، مقیاس را می توان 1000 در 1 وارد کرد.

مقیاس در گرافیک

 

مقیاس در طراحی گرافیک

به عنوان یکی از اصول اساسی طراحی گرافیک، مقیاس می تواند بر معنا، لحن و ترکیب کلی طرح شما تأثیر بگذارد. مقیاس وظیفه ایجاد یک سلسله مراتب بصری در بین عناصر خلقت شما را دارد.

در واقع مقیاس به مخاطب می گوید به چه عناصری نگاه کنند، چگونه به آنها نگاه کنند و مهمتر از همه، روی چه چیزی تمرکز کنند.

چرا مقیاس در گرافیک مهم است؟

چرا مقیاس در گرافیک مهم است؟

مقیاس همچنین می تواند داستانی را بیان کند، سفری بصری ایجاد کند و ریتم و حرکت را ثبت کند. اگر دو جسم هم اندازه باشند، می‌توانیم شباهت‌های آنها را کشف کنیم.

اگر یک جسم بزرگتر از شی دیگر باشد، می توانیم موقعیت، کشش و توالی را شروع کنیم. اگر عناصر به صورت واقع گرایانه مقیاس بندی شوند، می توانند حس ساختار تمیز و منظم را منتقل کنند.

از سوی دیگر، استفاده مضحک از مقیاس می تواند صحنه های عجیب و غریب یا سورئال ایجاد کند.

همچنین می توان از زوم برای تغییر زاویه دید و ایجاد عمق میدان استفاده کرد.

راه های خلاقانه برای استفاده از مقیاس در طراحی گرافیک چیست؟

مقیاس را می توان به روش های مختلف و برای اهداف مختلف استفاده کرد.

بنابراین اگر از استفاده از مقیاس در طراحی گرافیک می ترسید، فقط به کار طراحان در مقابل افرادی که با موفقیت این اصل طراحی را آزمایش کرده اند، نگاه کنید.

روی جلد رمان «نئون در نور روز» اثر هرمیون هابی از مقیاسی استفاده شده است که عنوان کتاب روی یک دیوار آجری بزرگ نقاشی شده است.

مشاهده متن با مراحل نسبتاً کوچکتر به دستیابی به این اثر کمک می کند. این یک جلد جسور اما ساده است که پیامی خاص را تنها از طریق چند عنصر کلیدی طراحی منتقل می کند.

یکی از کاربردهای اساسی مقیاس در زمینه ی گرافیک، حوزه ی طراحی لوگو و طراحی سایت (سخت قالب حرفه ای برای وب سایت) می باشد. تیم لوگووین با بهترین و حرفه ای ترین طراحان ایران همیشه بهترین ایده های خلاقانه را در این زمینه ارائه می دهد.

آیا طراحی لوگوی شما مقیاس پذیر است؟

آیا افزایش یا کاهش سایز یک لوگو می تواند کیفیت آن را کاهش دهد؟ آیا می توانید از لوگو برای اهداف بازاریابی نیز استفاده کنید؟ آیا لوگو در اندازه ها، تقسیمات و عناصر مختلف ناپدید می شود؟

آرم صنعت S&S مناسب است و موقعیت عمودی یا افقی آن کیفیت را تغییر نمی دهد. این طراحی لوگو به خوبی از کاغذ به محصولات منتقل می شود.

به دلیل سادگی، تبدیل تصاویر و متن از خطوط تمام رنگی به خطوط تک رنگ بسیار آسان است.

ترکیبی از یک آرم نوشته شده، مانند آرم ، به راحتی قابل تولید است. اطمینان حاصل کنید که همه عناصر و رسانه هایی که لوگوی شما را حمل می کنند و اینکه چگونه لوگو در آن رسانه ها قرار می گیرد را در نظر بگیرید.

طراحی بسیار پیچیده کار انتقال را بسیار پیچیده می کند. همیشه می توانید از طراح خود بخواهید که نسخه های اصلاح شده لوگو را برای اهداف مختلف ارائه دهد.

با این کار نمایش بهتری از لوگوی خود را در اشکال و مقیاس های مختلف خواهید دید و در صورت وجود ایراد در قسمت های آنها می توانید لوگویی تهیه کنید که با اصلاح آن ها پاسخ دهد و تصور شما از نمایش آن در آینده تخلیه شود.

کاربرد مقیاس در معماری و نقشه برداری

کاربرد مقیاس در معماری و نقشه برداری

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا مدل های مختلفی از نقشه ها را داریم؟ ما نقشه هایی داریم که تمام قاره ها را نشان می دهد و نقشه هایی که تمام خانه های یک شهر کوچک را نشان می دهد.

ما نقشه هایی داریم که اطلاعاتی در مورد مردمی که در آنجا زندگی می کنند، نحوه استفاده از زمین یا حتی غلظت گونه های در معرض خطر را به ما نشان می دهد.

بخش مهمی از نقشه مقیاس استفاده از آن است، اما بستگی به نوع داده ای دارد که می خواهیم بدانیم.

در نقشه برداری سه نوع مقیاس وجود دارد:

  1. ترسیمی
  2. عددی
  3. توصیفی یا خطی

هر کدام عملکردهای بسیار متفاوتی دارند، با این حال هر سه می توانند با هم کار کنند.

در مقیاس های استفاده شده در نمایشگر که معمولا در پایین صفحه نمایش داده می شوند، از فاصله نسبی استفاده شده است.

شما نمی توانید انتظار داشته باشید که نقشه دقیقاً با منظره مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت باید مایل ها کاغذ باز کنید.

با ایجاد یک تصویر کاهش یافته از یک منظره واقعی، نقشه به یک ابزار مفید تبدیل می شود. با این حال، رابطه بین مکان های روی نقشه باید واقع بینانه باشد.

اینجاست که مقیاس ها به نقشه می آیند تا به ما بگویند که یک فاصله مشخص در نقشه برداری چقدر است.

مقیاس توصیفی

مقیاس توصیفی

مقیاس توصیفی نمونه دیگری از انواع مقیاس ها در نقشه برداری است که هم کاربردی و هم مهم است. جالب اینکه به صورت شفاهی و در یک جمله کوتاه بیان می شود.

می توانید نسبت طول خط را در نقاشی و طول همان خط روی زمین را به صورت شفاهی بیان کنید. مثلا:

مقیاس 1000 در مقیاس توصیفی به صورت زیر بیان می شود: "یک متر نقاشی روی کاغذ برابر است با 1 کیلومتر بر روی زمین.

مقیاس خطی

مقیاس خطی

مقیاس خطی یا ترسیمی عموما در زیر نقشه به صورت پاره خطی ترسیم می شود که دارای درجه بندی معینی از چپ به راست است که این را می توان در مقیاس های دیگر در نقشه برداری مشاهده کرد.

یک مقیاس خطی به ما می گوید که فاصله رسم شده ی یک نقشه نشان دهنده فاصله واقعی معینی روی زمین است.

دلیل تقسیم یک قطعه به 10 قسمت مساوی این است که به راحتی می توانید اندازه های کوچکتر را اندازه گیری کنید.

مهمترین ویژگی این نوع مقیاس نسبت به دو مقیاس قبلی این است که اگر به دلایلی چاپ نقشه تغییر کند و مقیاس آنها به هم بریزد، قطعات روی نقشه به طور همزمان تغییر می کنند و با اندازه گیری مقیاس خطی می توانید به راحتی مقیاس واقعی را بدست آورید.

مقیاس عددی

مقیاس عددی

در واقع، اکثر مردم در نقشه برداری با این مقیاس ها آشنا هستند، این ساده ترین نوع مقیاسی است که می شناسیم و در دوره دبیرستان نیز به آن اشاره شده است.

این مقیاسی است که در 1 / N نشان داده شده است و N اندازه واقعی شی و اندازه نقاشی روی کاغذ را تعیین می کند. مثلا:

1 میلی متر که روی کاغذ کشیده شده است برابر با N متر واقعی روی زمین است. این نوع عمدتا در مناطقی که از سیستم متریک استفاده شده است، کاربرد دارد.

چاپ این صفحه