زگیل تناسلی (شناخت-پیشگیری-تشخیص-درمان و پیگیری)

تعداد بازدید : 31837
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۵/۱۰
3.90
آيا روشی برای اطمينان از مبتلا نبودن همسر آينده به اين بيماری (زگیل تناسلی) وجود دارد؟ علایم زگیل تناسلی چیست؟...

زگیل تناسلی

شناخت - پیشگیری - تشخیص - درمان - پیگیری

 

نامهای دیگر زگیل تناسلی:

نام های دیگر زگیل تناسلی : کوندیلوما آکومینا – HPV - ویروس پاپیلومای انسانی -genital warts

عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی:

 ویروسى  به نام HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی . بیش از ۱۰۰ نوع ویروسHPV وجود دارد که ۳۰ نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند.

راه ابتلا به زگیل تناسلی:

تماس مستقیم پوست با پوست (اکثرا جنسی)

دوره کمون :

 زگیل ها می توانند از چند هفته تا چند ماه بعد از تماس با فرد آلوده ایجاد شوند.

عوامل مستعد کننده زگیل تناسلی:

  • - رابطه جنسی با شریک های جنسی متعدد
  • - شروع فعالیت جنسی و مقاربت در سنین پائین
  • - داشتن شریک جنسی مبتلا به ویروس HPV
  • - ابتلا به سایر عفونت های  منتقله از راه جنسی
  • - رابطه جنسی با فردیکه در مورد سابقه جنسی وی چیزی نمی‌دانید
     

 آيا روشی برای اطمينان از مبتلا نبودن همسر آينده به اين بيماری (زگیل تناسلی) وجود دارد؟

بله . انجام آزمایش

تصویر زگیل تناسلی   

 

علایم زگیل تناسلی :

زگیل تناسلی ممکن است هیچ علایم مشخصی  (سوزش وخارش ، درد) نداشته باشد . مگر اینکه در مراحل پیشرفته عفونی شود و یا بدلیل کنجکاوی خود فرد ، دستکاری شود .

ضایعه زگیل تناسلی ، یک برجستگی (کوچک یا بزرگ) در سطح پوست یا مخاط است  که معمولا سطح زبر و ناصافی دارد و  حالت گوشتی دارد؛ رنگ آن ممکن است همرنگ پوست و گاهی طیف قهوه ای داشته باشد ؛ گاهی هم بزرگ شده و ظاهر گل کلمی پیدا میکنند. گاهی نیز آنقدر کوچک هستد که به زحمت تشخیص داده می شوند.زگیلها هنگام دست زدن ، معمولا هیچ دردی ندارند .زگیل هایی که داخل مجاری (مثل واژن و مقعد ) زده می شوند ، هم از نظر ظاهر و هم از نظر درمان و تشخیص ، کمی متفاوت هستند .

زگیل تناسلی در زنان ، می‌توانند در اطراف دستگاه تناسلی ، دهانه واژن ، دیواره‌های واژن، ناحیه بین واژن و مقعد (پرینه) و دهانه رحم، مقعد و حتی داخل مقعد ایجاد شود. گاهی وجود زگیل داخل واژن ، باعث ترشحات غیر عادی و خروج خونابه و بوی بد از واژن می شود .

در مردان نیز ،  این زگیل ها ممکن است روی  آلت جنسی، روی کیسه بیضه و یا مقعد ایجاد ‌شوند.

 

روشهای تشخیصی قطعی زگیل تناسلی:

  • تست اسید استیک: گاهی  با وجود ابتلا ، ضایعات به راحتی قابل رویت نیستند. برای قابل رویت ساختن زگیل ها می توان یک حوله ای را به اسید آستیک 5-3 درصد آغشته کرد و در ناحیه مشکوک قرار داد. اگر فرد دارای زگیل تناسلی باشد، ضایعات به رنگ سفید درآمده و قابل رویت می شوند. این تست مثبت کاذب نیز دارد، یعنی ممکن است با سایر ضایعات پوستی که زگیل نیستند نیز مثبت شود.
  • نمونه برداری: یکی از زگیل ها با جراحی برداشته شده و جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال می شود.
  • • Hybrid capture HPV DNA Test 2 
  • این تست همراه با پاپ اسمیر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تائید قرار گرفته است. این تست چون ساده است، تست استاندارد HPV می باشد. 
  • • Polymerase chain reaction
  • این تست به اختصار PCR نامیده می شود و یکی از بهترین تستها برای تشخیص HPV و نوع آن می باشد. بسته به روش و کیتی که از آن استفاده می شود، می تواند انواع پرخطر و کم خطر HPV را تشخیص دهد.

زگیل تناسلی مردان

 

راههای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی:

زگیل تناسلی،  به شدت واگیردار است و تقریبا" می توان گفت در  همه ی موارد از طریق رابطه جنسی سرایت پیدا میکند؛ ابتلا به زگیل تناسلی از "مرد به زن " ، بیشتر از "  زن به مرد " است. بنابراین بهترین روش پیشگیری، رعایت بهداشت جنسی و پرهیز از رابطه جنسی با افرادی است که از سلامت جنسی آنها اطلاعی ندارید. استفاده از کاندوم نمیتواند 100% از ابتلا پیشگیری کند. چون حتی با مصرف کاندوم ،  تماس پوست با پوست نواحی دیگر عضو تناسلی، وجود دارد .

واکسن زگیل تناسلی نیز از راه های پیشگیری می باشد. انواع 6-11-16-18 ویروس HPV ، خطرناکتر از بقیه انواع ان هستند (از نظر روند پیشرفت به سمت سرطان) . بنابراین ، برای این 4 نوع ، واکسن وجود دارد. واکسنی به نام گارداسیل که در مقاله بعدی کاملا راجع به آن توضیح خواهم داد. واکسن دیگری به نام واکسن سراویکس (Cervarix) نیز وجود دارد که البته از ابتلا به زگیل جلوگیری نمیکند. بلکه از ابتلا به سرطان دهانه رحم در اثر زگیل پیشگیری میکند.

.

عوارض ابتلا به زگیل تناسلی

عوارض ابتلا به زگیل تناسلی

 

سرطان دهانه رحم (سرویکس)  یکی از سرطانهایی است که با  ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ارتباط دارد. بعضی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) با سرطان واژن، مقعد و آلت جنسی مردان (پنیس) در ارتباط هستند. البته باید بدانید ، ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همیشه باعث ابتلا به سرطان نمی‌شود، اما به هر حال خطر ابتلا خیلی بالاتر می رود. بنابراین ، خانمهایی که مبتلا به زگیل تناسلی (انواع پرخطر) شده اند، باید به طور منظم و جدی ، آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند.

 
زگیل تناسلی در بارداری

زگیل های تناسلی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در دوران بارداری شوند.تغییرات هورمونی در دوران حاملگی می تواند سبب بزرگ شدن و افزایش تعداد زگیلها شود . زگیل های بزرگ شده می‌توانند ادرار کردن را مشکل کند. در موارد خیلی نادر نوزادی که مادرش مبتلا به این بیماری است، در دهان خود زگیل می‌زند و برای برداشتن زگیل و باز کردن راه تنفس وی تحت جراحی قرار بگیرد.

در رابطه با حاملگی و زگیل تناسلی خانمها به سه دسته  تقسیم می شوند:

  • 1. خانمهائی که سابقه زگیل تناسلی ندارند و می خواهند حامله شوند: بعضی خانمها در سابقه زگیل قابل رویت در ناحیه تناسلی نداشته اند ولی می دانیم که در افراد مبتلا به ویروس HPV (زگیل تناسلی) فقط در 5-1 درصد موارد زگیل در ناحیه تناسلی ایجاد می شود، بنابراین ممکن است یک خانمی آلوده به ویروس HPV باشد ولی زگیل نداشته باشد. بعضی خانمها بنا به دلایلی (مثلا شوهرشان دارای زگیل تناسلی بوده است) مشکوک هستند که نکند آنها هم مبتلا باشند. اگر خانمی بطور دوره ای آزمایش پاپ اسمیر انجام می دهد، هر گونه تغییر که مشکوک به ابتلا به ویروس HPV باشد، پزشک معالج آزمایشات تکمیلی را درخواست خواهد کرد. اگر خانمی حامله باشد، در اولین ویزیت، پزشک آزمایش پاپ اسمیر انجام می دهد، اگر غیر طبیعی بود باز آزمایشات تکمیلی را درخواست خواهد کرد. برای آزمایش HPV پزشک سلولهائی از دهانه رحم را جمع آوری و به آزمایشگاه می فرستد.
  •  
  • 2. خانمائی که سابقه ابتلا به زگیل تناسلی را دارند و اکنون می خواهند حامله شوند: بیمار باید مسئله را با پزشک معالج درمیان بگذارد. اگر سابقه آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی داشته است باز باید به پزشک بگوید. پزشک این بیماران را از نزدیک تحت نظر می گیرد چون ممکن است تغییرات سلولی در دوران حاملگی بدتر شوند.
  •  
  • 3. خانمهای حامله که  مبتلا به زگیل تناسلی هستند: اینکه زگیل تناسلی سبب سقط، زایمان زودرس و یا سایر اختلالات در دوران حاملگی شود، هنوز به اثبات نرسیده است. خطر انتقال ویروس به بچه هست، ولی این خطر خیلی اندک است. اگر خانمی دارای نوع خطرناک ویروس باشد که عامل ایجاد سرطان دهانه رحم است، در طول دوران حاملگی از نظر تغییرات در سلولهای دهانه رحم از نزدیک تحت نظر پزشک خواهد بود. در بعضی از خانمها (خانمهائیکه دارای نوع خطرناک ویروس HPV هستند) تغییرات غیر طبیعی در سلولهای دهانه رحم در طول حاملگی تشدید می شوند. پزشک معمولا درمان را به تاخیر می اندازد، چون ممکن است سبب زایمان زودرس شود. اگر خانم حامله ای داری زگیل تناسلی است، باید از نظر بزرگ شدن این زگیلها تحت نظر باشد. تغییرات هورمونی در دوران حاملگی می تواند می تواند سبب بزرگ شدن و افزایش تعداد زگیلها شود. بعضی وقتها این زگیلها شروع به خونریزی می کنند. معمولا درمان تا بعد از زایمان به تاخیر می افتد، ولی اگر اندازه زگیلها بقدری بزرگ باشند که سبب انسداد واژن گردند، بایستی آنها را قبل از زایمان خارج ساخت.

زگیل تناسلی و زایمان:

 هنوز بر سر اینکه اینگونه مادران بجای زایمان طبیعی سزارین شوند، توافق همگانی وجود ندارد، ولی عده ای از پزشکان معتقد هستند که برای جلوگیری از تماس نوزاد با زگیلهای ناحیه تناسلی بهتر است اینگونه مادران سزارین شوند.    

درمان زگیل تناسلی

متاسفانه پس از وارد شدن ویروس به بدن ، راهی برای از بین بردن آن بطور کامل وجود ندارد.  اما می توان زگیل ها را بطور کامل  از بین برد و با تقویت سیستم ایمنی ، از عود آنها جلوگیری کرد . از بین بردن زگیل ها باید به محض تشخیص انجام شود چون زگیل ها رشد بسیار سریعی می توانند داشته باشند و به نواحی دیگر و داخل مجاری (مقعد و واژن ) سرایت کنند.

درمان زگیل تناسلی

راههای درمان زگیل تناسلی شامل :

  • - استفاده از داروهای شیمیایی موضعی مثل محلول پودوفیلین - کرم ایمویکیمود (Aldara )  - محلول یا ژل podofilox 0.5% -  پماد  sinecatechins 15% - رزین پودوفیلین ۱۰% تا ۲۵% - تری کلرو استیک اسید (TCA) -  بی کلرو استیک اسید .
  • - لیزر
  • - الکتروسرجری
  • -  منجمد کردن(کرایو)
  • - سوزاندن (کوتر)
  • - جراحی (در موارد خاص)

انتخاب نوع درمان به عواملی مثل سایز زگیل -تعداد زگیل ها -محل زگیل -ترجیح بیمار و پزشک و شرایط خاص بیمار بستگی دارد.

ميزان عود 

60-30 درصد در مدت 3 ماه ، امکان عود مجدد است. درمان، باعث از بين رفتن زگيل از روی پوست مي‌شود ولي هنوز ويروس داخل خون وجود دارد و در بسياري از موارد ،علت عود می تواند ناديده گرفتن زگيل‌هاي داخل مجراي ادرار، واژن، داخل دهان، زگيل‌هاي ريز و غيرقابل مشاهده با چشم باشد. اگر 6 ماه پس از درمان، ضايعه‌هاي پوستي عود نکنند، احتمال عود کمتر خواهد شد.

آيا روشی وجود دارد كه از طريق آن بتوان متوجه‌ شد چه زمانی دچار اين بيماری شده‌ايم؟

به‌طور دقيق نمي‌توان گفت. بسياري از افراد آلوده سال‌ها دچار اين ويروس در خون بوده‌اند، بدون اينکه ضايعه‌های جلدي واضح در آنها ايجاد شود.

 

 

نکات مهم :

خوددرمانی و درمانهای خانگی نکنید . ممکن است باعث بدتر شدن و بزرگتر شدن زگیل ها شود .

باید از خراشیدن و دستکاری ضایعات باید پرهیز نمود چرا که موجب انتقال آلودگی شده ویا ممکن است عفونت ثانویه باکتریایی روی دهد.در صورتی که زگیلها در ناحیه موهای شرمگاهی است از تیغ زدن موها خودداری کنید چون به شدت باعث تکثیر زگیلها میشود. 

درصورت ابتلا به زگيل تناسلى،حتماً به شريك جنسى خوداطلاع دهيد؛و پزشك مراجعه كنيد و همزمان تحت درمان قراربگيريد،حتى اگريكى از زوجها،هيچ علامت وضايعه ى پوستى قابل مشاهده نداشته باشد،بازهم بايد معاينه و در صورت امکان ، واکسیناسیون انجام شود

در یک فرد سالم، انتظار داریم  زگيل ها،توسط سیستم ایمنى بدن،محدود شوند. بنابراین در مواردی که افزایش سریع و پیشرونده ی تعداد یا اندازه زگیل ها یا عود مکرر با وجود درمان مناسب  و یا عفونتهای مکرر روی زگیل ها ، وجود دارد ، برای بررسی سیستم ایمنی ، پیگیری لازم است  .

بیوپسی و نمونه برداری از زگیل های تناسلی

بصورت معمول توصیه نمی شود اما در مواردی که زگیل ها ظاهر غیر معمولی داشته، تغییر رنگ داده، سفت شده، به بافت زیر چسبندگی پیدا کرده، یا این که زخم شده باشد حتما بایستی نمونه برداری شود. همین طور ،  زگیل هایی که بعد از درمان پایدار مانده یا بدتر می شوند و همچنین در بیماران با نقص ایمنی حتما بایستی نمونه برداری شوند.

 

اين ويروس تا آخر عمر در بدن باقي مي‌ماند و فقط در 20-15 درصد موارد با گذشت زمان سيستم ايمني بدن آن را از بين مي‌برد.

برچسب ها :

زگیل-تناسلی

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران