علل ناباروری در زنان - ناباروری زنان

تعداد بازدید : 14839
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۸/۳
1.50
اگر یك زوج پس از گذشت یك سال از ازدواج‌شان، بدون پیشگیری از بارداری و با وجود رابطه جنسی منظم، باردار نشوند، به عنوان زوج نابارور شناخته می شوند...

ناباروری زنان - علل نازایی زنان

 

آمارهای جهانی نشان میدهد 15 درصد از زوج‌های جوان از مشكلی به نام ناباروری رنج میبرند. تحقیقاتی كه در ایران انجام شده، شیوع ناباروری در ایران را بین 13 تا 20 درصد اعلام كرده‌اند كه متوسط آن با آمارهای جهانی تطبیق دارد. این یعنی از هر 100 زوج جوانی كه ازدواج میكنند 15 نفر آنها از ناباروری رنج می برند. یعنی در كشور ما كه سالانه یك میلیون ازدواج ثبت می‌شود، حدود 150 هزار زوج، به زوج‌های نابارور اضافه می‌شود. تخمین‌ها نشان می‌دهد در ایران حدود 3 میلیون زوج نابارور وجود دارد ولی آمار دقیق و كاملی در این مورد نداریم.


تعریف ناباروری

اگر  یك زوج پس از گذشت یك سال از ازدواج‌شان، بدون پیشگیری از بارداری و با وجود رابطه جنسی منظم، باردار نشوند ، به عنوان زوج نابارور شناخته می شوند . یعنی  ناتوانی یك زوج در باردار شدن پس از یك سال رابطه جنسی بدون جلوگیری از بارداری.

علل ناباروری

  • مشکلات مربوط به مردان 40 درصد  (ناباروری مردان)
  • مشکلات مربوط به زنان 40 درصد  (ناباروری زنان)
  • وجود مشکل در هر دو نفر 10 درصد
  • علل شناخته نشده ( هر 2 نفر سالم) 10 درصد

 

باروری در زنان  

فرایند تولید مثل انسان، فرایند پیچیده‌ای است. از این رو، برای باردار شدن باید فرایند تخمک گذاری و لقاح بدرستی صورت گیرد.
هر ماه غده هیپوفیز در مغز یک خانم پیامی را برای تخمدان‌ها به منظور آماده سازی یک تخمدان جهت تخمک گذاری صادر می‌کند.
هورمون‌های هیپوفیزی (هورمن FSHو هورمن LH) تخمدان‌ها را تحریک به رهاسازی تخمک می‌کنند که این مرحله تخمک گذاری نامیده می‌شود. در این مدت که معمولاً در روزهای ۱۴ تا ۲۸ سیکل قاعدگی واقع است، زن بارور می‌باشد.
تخمک در طول لوله فالوپ حرکت می‌کند و می‌تواند در مدت تقریباً ۲۴ ساعت بعد از رهاسازی‌اش بارور شود. احتمال حاملگی در هنگامی که آمیزش یک تا دو روز پیش از تخمک گذاری صورت گرفته باشد، بیشتر است.
برای اینکه بارداری صورت گیرد می‌بایستی در این مدت یک اسپرم با تخمک در لوله فالوپ ترکیب شود. اسپرم قابلیت بارورسازی تخمک را تا ۷۲ ساعت دارد و باید همزمان با تخمک در لوله فالوپ حضور داشته باشد. به منظور رسیدن یک اسپرم به تخمک، مرد باید نعوظ و انزال کافی برای تحویل مایع منی به واژن داشته باشد. باید تعداد اسپرم به اندازه کافی باشد و باید شکل درستی داشته و در مسیر درست حرکت کند. به علاوه زن باید محیط رحمی و واژن سالمی داشته باشد تا امکان حرکت اسپرم به سمت تخمک وجود داشته باشد.
چنانچه تخمک بارور گردد تخم حاصله به درون رحم حرکت کرده جاییکه به آس‌تر رحمی می‌چسبد و یک فرایند رشد ۹ ماهه را شروع می‌کند.
در برخی از زوج‌ها که قصد بچه دار شدن دارند، با اختلالی در این فرایند پیچیده روبه رو می‌شوند که منتج به ناباروری می‌گردد.

دلایل ناباروری

علل ناباروری در زنان

1) اختلالات تخمک گذاری (تنبلی تخمدان: عامل ناباروری زنان)
حدود 35 درصد خانمهای نابارور با این مساله مواجه هستند  .لازمه ی باردار شدن ، داشتن تخمک سالم می باشد. بعضی از زن ها ممكن است تخمك گذاری نكنند و یا به طور نامنظم و كم تخمك گذاری كنند .

2) آسیب یا انسداد  لوله های رحم باعث نازایی زنان می شود
در بعضی زنان، لوله های فالوپ به طور كامل و یا ناقص بسته است. یا چسبندگی دارد و قادر به انجام حرکات موجی شکل برای عبور سلولهای جنسی نیست.  در نتیجه اسپرم به تخمك نمی رسد. بسته بودن لوله های رحمی می تواند به دلیل عفونت، سابقه بارداری خارج رحم ،  آندومتریوز و یا چسبندگی هایی پس ازعمل جراحی باشد .به طور كلی 35% علل ناباروری زن ها مربوط به اختلال در لوله های رحمی است .

3) آندومتریوز
آندومتریوز، حالتی است كه در آن بافت پوششی رحم ، در محلی نا بجا و بیرون از رحم رشد کند. آندومتریوز علت 15-20% موارد ناباروری است  و حدود 70% زنان دارای آندومتریوز، نابارور هستند.

اختلالات لوله های رحمی علت برخی از ناباروری های زنان است


4)‌ مشكلات دستگاه ایمنی بدن عامل ناباروری زنان
مشكلات مربوط به دستگاه ایمنی بدن و عوامل ایمونولوژیك نقش مهمی در ایجاد ناباروری زنان دارند. تشخیص و درمان اینگونه بیماران مشكل است. در بعضی خانم ها،‌ علیه اسپرم مرد ماده ای بنام آنتی بادی ترشح می شود كه اسپرم ها را از بین می برد و یا آنها را غیرفعال می كند و یا حتی سبب سقط خود به خود در بعضی از بارداری ها می شود.
5) بالابودن میزان پرولاکتین علتی بر ناباروری زنان
هورمون پرولاکتین، پستان را تحریک به تولید شیر می‌کند. سطوح بالای آن در زنانی که باردار یا شیرده نیستند می‌تواند روی  تخمک گذاری تاثیر منفی داشته باشد .
6)  سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS):
در این سندرم بدن مقدار زیادی هورمون آندروژن تولید می‌کند که تخمک گذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.این افراد بدلیل بی نظمی هورمونی و اختلالات پریود، ضخامت رحم نامناسبی دارند. همچنین این سندروم با مقاومت انسولین و چاقی نیز مرتبط است.
7)  یائسگی زودهنگام (نارسایی زودرس تخمدان)
یائسگی زودرس به معنای قطع قاعدگی و تخلیه تخمدان‌ها قبل از سن ۴۰ سالگی است که باعث نازایی زنان می شود. اگرچه علت مشخصی ندارد ولیکن شرایط خاصی با ایجاد یائسگی زودهنگام مرتبط‌ اند که عبارتند از: بیماری‌های سیستم ایمنی، شیمی درمانی یا پرتو درمانی و استعمال دخانیات.

8) برخی داروها و بیماریهای عمومی
مثل کم کاری تیرویید – انواع سرطان – سندرم کوشینگ – بیماریهای کلیوی – دیابت و ..

 

دلایل ناباروری در زنان

 

پاسخگویی تلفنی به سوالات شما توسط مدیر سایت

9099070533 سراسر ایران

9092305014 فقط تهران

ماماسایت ، همراه همیشگی مادران

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران