حاملگی خارج رحم ( انواع - علل)

تعداد بازدید : 17422
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۹/۲۷
0.00
حاملگی نا به جا (حاملگی خارج رحم) همچنان یکی از علل مهم آسیب های مادری است. با وجود این ،چون امروزه با استفاده از روشهای تشخیصی مدرن امکان شناسایی زودرس اکثر حاملگیهای نا به جا وجود دارد.درمانهای فعلی محافظه کارانه تر از درمانهای گذشته هستند و از به وجود آمدن مشکلات جدی ، پیشگیری می شود. میزان بروز حاملگی نا به جا حدود 1-2 درصد تمام حاملگی هاست. میزان حاملگی نا به جا در سیاهپوستان و سایر اقلیتها در مقایسه با سفیدپوستان، در تمام گروههای سنی بیشتر است. میزان حاملگی نا به جا در تمام نژادها، با افزایش سن به طور پیش رونده افزایش می یابد و احتمال آن در زنان 44-35 ساله 4-3 برابر بیشتر از زنان 15تا 24 ساله است.

حاملگی نا به جا یا حاملگی خارج رحم(Ectopic pregnancy)

حاملگی نا به جا (حاملگی خارج رحم) همچنان یکی از علل مهم آسیب های  مادری است. با وجود این ،چون امروزه با استفاده از روشهای تشخیصی مدرن امکان شناسایی زودرس اکثر حاملگی های خارج رحم (نا به جا) وجود دارد.درمانهای فعلی محافظه کارانه تر از درمانهای گذشته هستند و از به وجود آمدن مشکلات جدی ، پیشگیری می شود. 

میزان بروز حاملگی خارج رحم  (نا به جا) حدود 1-2 درصد تمام حاملگی هاست. میزان حاملگی خارج رحم  (نا به جا) در سیاهپوستان و سایر اقلیتها در مقایسه با سفیدپوستان، در تمام گروههای سنی بیشتر است. میزان حاملگی نا به جا در تمام نژادها، با افزایش سن به طور پیش رونده افزایش می یابد و احتمال آن در زنان 44-35 ساله 4-3 برابر بیشتر از زنان 15تا 24 ساله است.

در این مقاله به میزان بروز ، مفهوم بارداری ناب جا و انوع و علل حاملگی خارج رحم پرداخته ام. در مقاله بعدی ، تشخیص و درمان آن را توضیح خواهم داد . 

حاملگی خارج رحم چیست ؟

در پروسه ی یک بارداری طبیعی، اسپرم پس از طی کردن مسیری سخت ، وارد لوله های رحم می شود و در آنجا پس از ملاقات تخمک ، با او لقاح میکند . در این ویدئو ، پروسه ی لقاح ، به زیبایی، به تصویر کشیده شده است. 

طبق تصویر زیر در حالت عادی ، این "تخمک لقاح یافته "  ، پی از طی لوله ، باید به داخل حفره رحم رسیده و در یکی از دیواره های رحم ، لانه گزینی و رشد کند . اما اگر به هر دلیلی ، این "تخمک لقاح یافته " ، در هر جای دیگری ( به جز محل مناسب خود داخل حفره رحم ) لانه گزینی کند ، در این صورت بارداری نابجا (حاملگی خارج رحم) صورت گرفته است . بسته به اینکه محل این حاملگی نابجا کجا باشد ، علایم و عوارض نیز متفاوت خواهند بود . 

حاملگی خارج از رحم

انواع حاملگی خارج رحم : 

1. حاملگی لوله ای 

وقتی تخم (تخمک لقاح یافته ) در قسمتی از لوله فالوپ ، لانه گزینی و شروع به رشد کند. بسته به اینکه در کدام قسمت از لوله ، حاملگی ایجاد شود، می توان حاملگی لوله ای را به چند نوع زیر تقسیم کرد : 

  • حاملگی فیمبریال  : لانه گزینی در بخش فیمبریه ای (شیپوری ) لوله فالوپ ، که نزدیکترین قسمت لوله ، به تخمدان است . حدود 11 درصد از بارداری های لوله ای ، در ناحیه آمپولری لوله ایجاد می شوند.
  • حاملگی آمپولری : لانه گزینی در بخشی از لوله رحم که قطر بیشتری دارد و اصطلاحا به آن ناحیه آمپولری لوله می گویند . 70 درصد از بارداری های لوله ای در این ناحیه ایجاد می شوند. 
  • حاملگی ایسمیک : لانه گزینی در تنگ ترین بخش لوله فالوپ ، که به آن ناحیه ایسم لوله می گویند. حدود 12 درصد از بارداری های لوله ای ، در این ناحیه ایجاد می شوند. 
  • حاملگی کورنوآل (بینابینی): یعنی لانه گزینی در محل اتصال لوله به رحم ف که شاخ رحم یا ناحیه بینابینی نام دارد . 3 درصد از بارداری های لوله ای در این ناحیه ایجاد می شوند . 

2. حاملگی تخمدانی 

زمانی ایجاد می شود که لانه گزینی تخم ، در بافت تخمدان ایجاد شود . 

3.حاملگی شکمی

در حاملگی های شکمی  ، تخمک لقاح یافته در بخشهای مختلفی از حفره ی بزرگ شکمی ، می تواند لانه گزینی کند . از جمله لابلای رباطهای رحم ، داخل حفره ی صفاق و حتی موارد بسیار نادر دیگری مثل لانه گزینی داخل کبد نیز مشاهده شده است .

4. حاملگی سرویکال

یعنی لانه گزینی جنین در دهانه ی رحم ، در بافت اندوسرویکال .

5.حاملگی درون انسزیون قبلی رحم 

 و اما مدل جدیدی (!) از حاملگی خارج رحم ، که در دهه های اخیر بدلیل انجام بی رویه سزارین مشاهده شده است ، لانه گزینی در محل انسزیون سزارین قبلی می باشد ! یعنی تخمک لقاح یافته ، در لایه های بخیه سزارین قبلی جایگزینی کرده است . 

6. حاملگی هتروپیک

در موارد بسیار نادر ، همزمان با وجود یک حاملگی داخل رحمی، یک حاملگی خارج رحم دیگر هم ایجاد شده است . در واقع بارداری 2 یا چند قلویی که یکی داخل و یکی خارج رحم لانه گزینی کرده است . این نوع از بارداری نیز اخیرا بدلیل روشهای درمان ناباروری ، تا حدی بیشتر شده است . 

انواع حاملگی خارج از رحم

 

چرا حاملگی خارج رحمی ایجاد می شود؟ 

حاملگی خارج رحم در هر خانم در سنین باروری ممکن است کاملا بدون دلیل و زمینه ی خاصی ایجاد شود . اما خب ، در برخی افراد بدلیل زمینه ای که دارند ممکن است این احتمال بیشتر باشد . 

 بیشترین چیزی که  زمینه را برای ایجاد حاملگی خارج رحمی آماده می کند، اشکال در لوله های رحم است. که در پاراگراف بعدی توضیح داده ام. 

اما واقعا گاهی نیز هیچ دلیل خاصی یافت نمی شود. قبل از خواندن علل حاملگی خارج رحم باید بدانید،  این به این معنی نیست که هر کسی که شرایط زیر را دارد ، حتما مبتلا به حاملگی خارج رحمی خواهد شد ! و هم چنین به این معنی نیست که هر کسی که این موارد را ندارد ، به هیچ عنوان مبتلا به باردتری خارج رحمی نمی شود ! 

تصویر حاملگی خارج از رحم

علل ایجاد حاملگی خارج رحم

- انواع آسیب های لوله فالوپ شامل :

  •  جراحی و آسیب  قبلی لوله بدلایل مختلف (مثل بستن لوله ا ، مثل بارداری خارج رحم قبلی و ...)، عفونت و التهاب لوله فالوپ (سالپنژیت ) ، وجود چسبندگی هایی که حرکت لوله را مختل می کنند ، انسداد ناکامل و ...
  • بارداری ناشی از شکست آی یو دی (خصوصا نوه آی یو دی هورمونی)
  • عفونت لگن (PID) - کلامیدیا و گنوره 
  • جراحی های شکمی در گذشته 
  • استفاده از روشهای کمک باروری (IVF-IUI-ZIFT-GIFT)
  • مصرف سیگار
  • استفاده مکرر از دوش واژینال 
  • فیبروم 
  • اندومتریوز
  • تحریک تخمک گذاری با داروها
  • جلوگیری اورژانسی 
  • کورتاژ رحم (D&C) : معمولا فقط در ایجاد بارداری سرویکال (بارداری در دهانه رحم ) دخالت دارد . 

 

آیا می توان از حاملگی خارج  از رحم پیشگیری کرد ؟ 

گاهی اوقات ، با اجتناب از عوامل خطر ، می توان به نوعی از ایجاد بارداری خارج رحمی پیشگیری کرد. 

  • - اگر سیگار می کشید  آن را ترک کنید. 
  • - از مصرف مکرر روشهای جلوگیری اورژانسی ( با قرص های ال دی و یا لونژیل ) بپرهیزید. 
  • - داروهای تحریک تخمک گذاری ف مثل کلومیفن و ..را خودسرانه استفاده نکنید. 
  • - دوش واژینال استفاده نکنید. 
  • - اگر دچار عفونت لگنی شدید درمان را کامل کنید.

 

روشهای تشخیص ، درمان و پیگیری حاملگی خارج رحم را در مقاله بعدی توضیح خواهم داد . 

دوستان خواهشا در کادر زیر ، فقط نظرات تان را بنویسید . اگر سوالی در این رابطه دارید حتما در قسمت پرسش و پاسخ سوال کرده یا با شماره تلفنهای مشاوره شبانه روزی ماماسایت (واقع در صفحه اول سایت) تماس بگیرید . 

 

 

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران