خوابیدن در بارداری

تعداد بازدید : 45097
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
2.94
چرا خوابیدن در دوران بارداری سخت میشود؟ بهترین وضعیت خوابیدن در بارداری چیست؟ نحوه صحیح خوابیدن برای مادری که سوزش سر دل دارد؟ آیا خوابیدن روی شکم (دمر) در بارداری ممکن است ؟ آیا خوابیدن به پشت در بارداری باعث پیچیدن بندناف یا خفگی جنین می شود؟ آیا برای غلت زدن در خواب ، باید اول بنشینم ....

خوابیدن در بارداری 

بسیاری از مادران در طی دوران بارداری،  نم یتوانید عادات همیشگی خوابیدن خود را داشته باشند. در واقع  نحوه ی خوابیدن در بادراری  یکی از معضلات خانم های باردار به خصوص در ماه های آخر بارداری است. دلایل مختلفی برای این مساله وجود دارد که در این مقاله توضیح می دهم . 

نحوه خوابیدن در بارداری

چرا خوابیدن در دوران بارداری سخت میشود؟

قبلا ، در این مقاله  ،راجع به تغییرات بدن مادر بارداری تا حدی توضیح داده بودم . مادر باردار به جهت سازش با این تغییرات مجبور است یک سری عادات خود را کنار بگذارد.  برخی از این تغییرات شامل :

  • بزرگ شدن شکم 
  • درد پشت و کمر
  • سوزش معده
  • کوتاه شدن تنفس
  • بی خوابی 


پس این عوامل میتوانند باعث شوند شما نتوانید حالت یا پوزیشن خوابی را که در گذشته به آن عادت کرده اید را داشته باشید.

اما یکی از دلایل دیگر ، باورهای نادرست راجع به بندناف است که توضیح می دهم.


بهترین وضعیت خوابیدن در بارداری  ؟

 بهترین وضعیت خواب  در دوران بارداری حالت SOS ( مخفف Sleep On Side ) است . این عبارت  به معنی خوابیدن به پهلو است. یعنی در این صورت میتوانید به پهلوی راست و یا به پهلوی چپ بخوابید .اگرچه خوابیدن به پهلوی چپ ، باز بهتر است . در این حالت بهتر است کمی پاها را به سمت سینه جمع کنید و یک بالش بین 2 زانویتان قرار دهید.

بهترین وضعیت خواب  در دوران بارداری

خوابیدن به پهلوی چپ در دوران حاملگی باعث افزایش خونرسانی به جنین  می شود .چون در این حالت، برونده قلب مادر بیشتر شده و جریان خون جفت نیز بدنبال ان ، بالا می رود. 

نحوه صحیح خوابیدن برای مادری که سوزش سر دل دارد ؟

 اگر شما در بارداری از احساس درد در ناحیه قلب و یا سوزش معده رنج می برید ، حین خواب ، کمی بالاتنه ی خود را بالاتر قرار دهید . یعنی از یک بالشتک جهت بالا بردن بالاتنه استفاده کنید . در این حالت بواسطه ی زاویه ای که ایجاد کرده اید از برگشت غذا به مری جلوگیری می کنید. 

نحوه ی خوابیدن در مادری که ورم پا و اندام تحتانی دارد ؟

این مادران بهتر است علاوه بر خوابیدن به پهلو ، یک بالش کوچک زیر پای خود (از زانو تا پایین ) قرار دهند تا برگشت وریدی پا به راحتی انجام شده و ورم پا کاهش پیدا کند. 

وضعیت های نا مناسب خوابیدن در بارداری 

یکی از سوالاتی که تقریبا ذهن همه مادران باردار را مشغول می کند ، این است که آیا خوابیدن به پشت در بارداری ، باعث پیچش بندناف می شود ؟ یا از کی دیگر نمیتوانیم دمر (به شکم ) بخوابیم ؟

خوابیدن روی شکم ( دمر )  در بارداری :

بسیاری از خانمها سوال می کنند که من تا کی دیگر نمی توانم دمر بخوابم؟ در بارداری تا زمانی که رحم داخل شکم برآمده نشده (تا حدود 12-14 هفتگی) ، به روی شکم خوابیدن مشکل خاصی ندارد. اما کم کم با رشد رحم و بزرگ شدن شکم ، این امکان از شما گرفته می شود. یعنی حتی اگر بخواهید ، سختتان است که به روی شکم بخوابید.

خوابیدن به پشت ( طاق باز ) در بارداری :

شاید مهم ترین سوال مادران راجع به خوابیدن ، همین باشد . خیلی وقتها نیز  پیش می آید که بیدار می شوید و می بینید به پشت خوابیده اید ! وحشت نکنید، اتفاقی برای فرزندتان نمی افتد. این بیدار شدن هم واکنش بدنتان به این قضیه بوده .  اما تداوم این حالت در بارداری می تواند باعث کمردرد، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی، هموروئید ( بواسیر )، کاهش فشار خون و کاهش گردش خون بین شما و جنین شود.

طاق باز خوابیدن در بارداری - خوابیدن به پهلو در بارداری

 

آیا خوابیدن به پشت در بارداری باعث پیچیدن بندناف یا خفگی جنین می شود ؟ 

یکی از شایعترین سوالات شما در زمان بارداری : از کی دیگه به پشت نخوابم ؟ ؟ اصلا چرا در بارداری توصیه می شود به پشت نخوابید ؟ الان من با رسم نمودار این مساله رو توضیح می دهم !

 ورید اجوف تحتانی ، خون را از اندامهای پایین به سمت قلب هدایت میکند . اگر رحم شما به قدری سنگین شده باشد که بتواند با طاقباز خوابیدن شما، روی این رگ فشار بیاورد ،  موجب می‌شود برگشت خون در قلب و مغز دچار اختلال شود. در این حالت مادر دچار افت فشارخون و تنگی نفس لحظه ای و موقتی می شود (که با برگشت به پهلو ، رفع می شود).

آیا خوابیدن به پشت در بارداری باعث پیچیدن بندناف یا خفگی جنین می شود

 

بارداری و غلت زدن در خواب 

آیا در بارداری برای غلت زدن در خواب ، باید اول بنشینم ، بعد برگردم به آن طرف ؟ 

به هیچ عنوان لازم نیست برای غلت زدن موقع خواب (در هر سن بارداری که هستید)، ابتدا بنشینید ! فقط در ماههای بالاتر ، بهتر است غلت زدن آرام باشد ! همین ! این قضیه نیز ارتباطی به بندناف و پیچش آن ندارد .
 

توصیه نهایی من برای خوابیدن در بارداری :

بهترین حالت خوابیدن برای مادر باردار خوابیدن به پهلوی چپ می باشد. اما این به این معنی نیست که خوابیدن به پهلوی راست در بارداری ، یا حتی خوابیدن به پشت بصورت کوتاه در بارداری ، خطر ناک است . 

معمولا از سه ماهه ی دوم بارداری به بعد ،  بهتر است به مدت طولانی به پشت نخوابید.

خوابیدن به پشت در بارداری هیچ ارتباطی به بندناف و گره و پیچ خوردن آن و ...ندارد.

 

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران