جفت پایین (سرراهی) و مراقبتهای آن

تعداد بازدید : 28547
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
2.30
در مقاله جفت و محل قرار گیری آن به جفت پایین ( سرراهی) و انواع آن اشاره کردم. در اینجا می خواهم بیشتر در مورد جفت پایین توضیح دهم. در جفت پایین، جفت در محل بسیار نزدیک به سوراخ دهانه رحم ، و حتی گاهی روی آن قرار می‌گیرد .البته میزان بروز این حالت خیلی کم است واز هر۲۰۰ زایمان،۱ زایمان با جفت سرراهی همراه است ( حدود نیم درصد). در جفت سرراهی خصوصاً اگر از نوع کامل باشد احتمال چسبندگی افزایش پیدامی‌کند. چسبندگی یعنی جفت به حدی به دیواره رحم نفوذ میکند که جدا کردنش موقع زایمان مشکل است .

جفت پایین (لولایینگ) چیست 

در مقاله جفت ومحل قرار گیری آن به جفت پایین ( سرراهی) و انواع آن اشاره کردم. در اینجامی خواهم بیشتر در مورد جفت پایین  توضیح دهم. 
در جفت پایین، جفت در محل بسیار نزدیک به سوراخ دهانه رحم  ، و حتی گاهی روی آن قرار می‌گیرد .البته میزان بروز این حالت خیلی کم است واز هر۲۰۰ زایمان،۱ زایمان با جفت سرراهی همراه است ( حدود نیم درصد). در جفت سرراهی خصوصاً اگر از نوع کامل باشد احتمال چسبندگی افزایش پیدامی‌کند. چسبندگی یعنی جفت به حدی به دیواره رحم نفوذ میکند که جدا کردنش موقع زایمان  مشکل است .

انواع جفت جنین پایین : 

  • جفت لولایینگ: یعنی فقط محل جفت درشگمان تحتانی رحم است . اما با دهانه رحم فاصله دارد.
  • جفت سرراهی مارژینال: جفت به حدی پایین است که لب به لب سوراخ دهانه رحم شده است .
  • جفت سرراهی پارشیال: جفت آنقدر پایین است که حتی مقداری از آن  ،دقیقا روی سوراخ دهانه رحم قرار گرفته است .
  • جفت سرراهی کامل: یعنی جفت در پایین ترین حالت ممکن است و کاملا روی دهانه رحم را پوشانده است .

انواع جفت جنین پایین


جفت پایین چه طور تشخیص داده می‌شود؟ 

ساده ترین وبی خطر ترین روش برای تعیین محل جفت سونوگرافی است. سونوگرافی  از روی شکم بی خطر و دقیق است . اگرچه گاهی ممکن است سونوگرافی واژینال (داخلی ) استفاده شود. 

آیا جفت پایین ، علایمی دارد ؟ 

بسته به نوع آن (جفت لولایینگ ، جفت سرراهی مارژینال ، جفت سرراهی پارشیال و جفت سرراهی کامل )، میتواند علایم داشته ، یا نداشته باشد . اما در حالت کلی ، می توان علایم زیر را در نظر گرفت : 
خونریزی واژینال: خونریزی در جفت سرراهی معمولا روشن و بدون درد است . بسته به نوع مشکل ، می تواند بسیار شدید و ناگهانی باشد. 
درد زیر شکم : خانمهایی که جفت پایین یا سرراهی دارند ، با رشد رحم ، دردهای زیر شکمی بیشتری را نسبت به دیگران تجربه میکنند .
جفت سرراهی به خودی خود مشکلی برای جنین ایجاد نمیکند ولی گاهی به خاطر خونریزیهای شدید مادر، پزشک مجبور به انجام زایمان قبل از موعد (پره ترم)است. با این حال مرگ و میر اوایل نوزادی در جفتهای سرراهی بالاتر از ده درصد است.

علائم جفت جنین پایین


نگران نباشید :

اگر قبل از هفته۲۸ حاملگی جفت پایین را برای شما تشخیص دادند خیلی نگران نباشید چون در اکثر موارد با بالا رفتن سن حاملگی ورشد رحم، جفت به بالا کشیده می‌شود. اما اگر بعد ۲۸ هفته سونوگرافی کردید وجفت پایین بود، احتمال ماندن جفت در پایین بیشتر است. 


در چه خانم هایی بیشتر جفت پایین اتفاق می‌افتد؟ 

در این خانمها ممکن است جفت پایین را بیشتر ببینیم :
(به این معنی نیست که هر کسی شرایط زیر را داشته باشد حتما جفتش پایین می شود!)
در خانمهایی که در سن بالا حامله  شوند. 
خانم هایی که سابقه چندین زایمان دارند.
 در حاملگی های چند قلویی (به خاطر بزرگ شدن جفت)
در خانمهایی که زایمان قبلی شون سزارین بوده، جفت در محل برش سزارین لانه گزینی می کند و احتمال چسبندگی جفت هم بالا می‌رود. 
در خانمهای سیگاری 
درمادرانی که گروه خونی آنها منفی وهمسرشان مثبت هستند احتمال بزرگ شدن جفت و در نتیجه جفت پایین زیاد است. 

در چه خانم هایی بیشتر جفت جنین پایین اتفاق می‌افتد


مراقبتهای لازم 

اگر در سه ماهه دوم یا سوم بارداری تون دچار خونریزی شدید فورا به پزشک یا ماما مراجعه کنید. 
به مادران با جفت پایین توصیه می شود که کار های سنگین نکنند. در این شرایط نزدیکی کردن ممنوع است. سعی کنند بیشتر استراحت کنند و مایعات بخورند و بهتر است از این فرصت استفاده کرده و با مطالعه کتاب ها وسایت ها اطلاعاتی برای نگهداری ومراقبت از نوزاد خود بدست آورند.
غالبا ، به خاطر داشتن جفت پایین این مادران نمی توانند به طور طبیعی زایمان کنند و باید برای زایمان سزارین آماده باشند.خصوصا اگر جفت سرراهی باشد .


تدابیر درمانی در جفت جنین پایین :

1) زنانی که جنین آنها نارس است وهنوز موقع زایمان شان نرسیده ودچار خونریزی می شوند را تحت نظر گرفته وبعد از قطع شدن خونریزی و اطمینان از سلامت جنین مرخص می شوند و می توانند در منزل استراحت مطلق داشته باشند( فقط در صورت ضرورت بنشیند یا بایستد). 
2) زنانی که جنین آنها تا حد قابل قبول رسیده یا کامل است بهتر است هر چه زودتر زایمان سزارین صورت بگیرد. 
3) زنانی که در آنها خونریزی شدید است بلافاصله در بیمارستان بستری می شوند و علی رغم نارس بودن جنین زایمان سزارین انجام می‌شود. 

 

در صورت داشتن هر گونه سوال ، فقط در بخش پرسش و پاسخ سوال کرده ، یا با شماره تلفنهای شبانه روزی اینجانب (واقع در صفحه اول ) تماس بگیرید.

 

برچسب ها :

جفت-پایین

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران