درد پستان نشانه ی چیست ؟

تعداد بازدید : 26899
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۵
2.76
درد پستان يا "ماستالژيا " مشکل شايعی بين خانم هاست.به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند.در واقع در حدود 10 درصد از زنان درد متوسط تا شديد سينه را در حدود 5 روز از ماه تجربه می کنند و در برخی موارد در سرتاسر دوران قاعدگی درد شديدی وجود دارد . «درد» زنگ خطر بسياری از بيماريها است و معمولاً به عنوان واکنش بدن نسبت به هر گونه بيماری در نظر گرفته می شود.....

 درد پستان ها نشانه ی چيست؟

  70 در صد خانم ها در طول زندگی خود درد پستان را تجربه می کنند .
  درد پستان ها  يا "ماستالژيا " مشکل شايعی بين خانم هاست. به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند. در واقع در حدود 10 درصد از زنان درد متوسط تا شديد سينه را در حدود 5 روز از ماه تجربه می کنند و در برخی موارد در سرتاسر دوران قاعدگی درد شديدی وجود دارد. 
«درد» زنگ خطر بسياری از بيماريها است و معمولاً به عنوان واکنش بدن نسبت به هر گونه بيماری در نظر گرفته می شود. در برخی موارد «درد» خود به عنوان يک بيماری باعث مراجعه بيمار به پزشک می شود. اما واقعيت اين است که درد در بسياری از موارد تنها يک نشانه از وجود اختلال در عملکرد اعضاء يا سلولهای بدن ميباشد .

درد پستانها در بارداری، درد پستانها قبل از پریود، درد پستانها در شیردهی

زنانی که يائسه شده اند نيز ممکن است دچار درد پستان ها شوند البته اين علائم بيشتر در زنان جوانتر و حوالی يائسگی رخ می دهند. اگر درد پستان شديد باشد، می تواند زندگی فرد و فعاليت روزانه را تحت تاثير قرار دهد. اينکه درد پستان به تنهايی،نشان دهنده ی سرطان پستان باشد اتفاق نادری است وتنها در 2 تا 7 درصد از زنان درد پستان ممکن است نشانه سرطان باشد.اما اگر شما درد غير قابل توجهی داريد که زندگی شما را مختل کرده و يا اگر به هر دليلی در مورد سرطان سينه نگران هستيد به پزشک مراجعه کنيد تا مشکل شما بررسی شود .
با توجه به شيوع بسيار بالای درد پستان ها در خانمها ، بهتر است این موضوع را مفصلا باز کنیم. درد پستان ها ممکن است باعث ايجاد اضطراب و کاهش کيفيت زندگی افراد زيادی در جامعه شود. اين موضوع باعث کاهش بازده کاری درصد قابل توجهی از زنان جامعه در عرصه های اجتماعی می شود. از طرفی وجود اين درد باعث اختلالات زيادی در مسايل جنسی افراد می شود. اين موضوع در کنار افزايش اضطراب ناشی از بيماری حالتی را پديد می آورد که نتيجه آن به صورت مستقيم يا غير مستقيم بسياری از افراد جامعه را تحت تاثير قرار می دهد.

علت درد پستان چيست؟

تغییرات هورمونی عامل درد پستان ها

  درد پستان ها اگر به صورت دوره ای باشد و با قاعدگی ارتباط داشته باشد (مثلا فقط یک هفته مانده به پریود) احتمالا با هورمونهای جنسی مرتبط است. اين نوع درد با بارداری يا يائسه شدن فرد ، کمترمی شود. این مساله  نشان می دهد که احتمالا هورمونها در اين مورد نقش دارند. به هر حال مطالعات تا کنون نتوانسته اند اختلال هورمونی خاصی را شناسايی کنند که عامل قطعی ايجاد درد دوره ای پستان ها باشد .

شايعترين علت درد پستان ها در سنين قبل از سنين يائسگی، واکنش نسبت به تغييرات هورمونی است. اين حالت باعث بروز دردهای دوره ای در ارتباط با عادت ماهيانه می شود. ممکن است همراه با اين دردها اختلالات و بی نظمی های قاعدگی نيز ديده شوند. دردهای دوره ای اغلب قبل از شروع هردوره عادت ماهيانه ايجاد می شوند و با شروع خونريزی يا در اوايل عادت ماهيانه، تخفيف می يابند. اين دردها معمولاً خفيف هستند و بصورت درد و حساسيت همراه با سنگينی پستان حس می شوند، اغلب نيمه خارجی پستانها را درگير می کنند و با گذشت زمان بهبود می يابند. شدت اين درد ثابت نيست و در دوره های مختلف، متفاوت است و حتی ممکن است تا چند سال ادامه پيدا کند. فعاليت فيزيکی می تواند باعث تشديد درد شود. درمان در مواردی انجام می شود که در فعاليتهای روزمره ايجاد اختلال کند.

 عوامل ساختاری عامل درد پستان ها

مشکلات آناتوميکی و ساختاری در پستان ها می تواند موجب ايجاد درد شود که در بيشتر موارد اين دردها غير دوره ای هستند.اختلالاتی مانند کيست ها،ضربه ها و آسيب ديدگيها و جراحيها ی قبلی می توانند موجب بروز درد شوند.علت اين نوع دردها معمولا خارج از بافت پستان است.مثلا ممکن است علت ايجاد درد،اختلالی درديواره ی قفسه سينه،عضلات، مفاصل،قلب و يا نواحی ديگر باشد که به علت انتشار درد به اين نحو احساس شود. کشيدگی عضلات سينه و آسيبهای مفصلی ، آرتروز گردن ، اسپاسم عضلانی نيز می توانند موجب چنين دردهايی شود .در این مقاله ، بیماریهای خوش خیم پستان توضیح داده شده اند.

داروها :

مصرف برخی داروهای هورمونی، داروهای درمان ناباروری و داروهای خوراکی جلوگيری از بارداری ممکن است با درد پستان مرتبط باشند. در اثر درمان با استروژن و پروژسترون ممکن است بافت پستان حساس و دردناک شود.ممکن است علت ايجاد درد پستان در خانمهای يائسه درمانهای هورمونی باشد. همچنين گزارشهای از درد پستان مرتبط با مصرف داروهای ضد افسردگی مانند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونين مثل فلوکستين و سرترالين وجود دارد .پس اگر دچار درد پستان شده اید ، فکر کنید که آیا اخیرا داروی هورمونی استفاده کرده اید ؟ مثل قرص جلوگیری اورژانسی ...مثل آمپول تخمک گذاری ...و ...

 سايز پستان و ارتباط آن با درد پستان

زنانی که پستان های بزرگی دارند ممکن است دردهای غير دوره ای را تجربه کنند. اين نوع درد مکن است همراه با دردهای گردن، شانه و پشت باشد.  اگر عامل درد پستان ،  بزرگی آنها باشد جراحی برای کاهش اندازه پستان می تواند علام را تخفيف دهد.
 

  انواع درد پستان : دوره ای - غیردوره ای 

انواع درد پستان ها در خانم ها


ويژگی دردهای دوره ای پستان:

  •  بعد از يائسگی در صورت مصرف هورمون بروز می کنند.
  •  ممکن است به زير بغل و سطح داخلی بازوانتشار پيدا کنند. 
  • احساس ناراحتی مبهم،احساس سنگينی يا درد وجود دارد .
  • معمولا با تورم يا توده همراهی دارد .
  • معمولا درد دو طرفه است و و بيشتر در قسمتهای فوقانی خارجی پستان احساس می شود که به زير بغل تير می کشد . 
  • درد معمولا طی دو هفته نزديک به شروع قاعدگی شديدتر می شود و پس از آن تخفيف می يابد . 
  • معمولا زنانی که در سنين پيش از يائسگی هستند را در سنين 20 تا 30 سالگی د رگير می کند و همچنين زنانی که به حوالی يائسگی می رسند را در حوالی سن چهل سالگی تحت تاثير قرار می دهد.

  
ويژگی دردهای غير دوره ای پستان:

  •  به دوره ی قاعدگی ارتباطی ندارد
  •  درد به صورت فشارنده و يا سوزشی احساس می شود .
  • ممکن است درد پايدار يا متناوب باشد . 
  • معمولا يکطرفه است و ناحيه مشخصی را درگير می کند و ممکن است به بقيه ی نقاط پستان انتشار پيدا کند . 
  • معمولا زنان يائسه را تحت تاثير قرار می دهد و اکثر افراد در سنين 40 تا 50 سالگی قرار دارند.

  علل ايجاد دردهای غير دوره ای پستان:

  •  کيست های ساده
  •   ماستيت( دوران شيردهی يا غير دوران شيردهی)
  •   تغييرات هورمونی- تغييرات فيبروکيستيک
  •   دردهای عضلانی – استخوانی
  •   دردهای با منشا قلبی
  •   درد انتشاری گردن
  •   توده های خوش خيم يا بدخيم پستان
  •   ترس از سرطان

  

درد پستان م را چطور پیگیری کنم ؟

معاينه :
معاينه حضوری توسط پزشک یا ماما انجام می شود.بافت پستان و غده های لنفاوی بررسی می شوند .سابقه ی بيماريها و مصرف داروها بررسی می شوند و در صورتی که نياز باشد بررسی های بيشتری نيز ممکن است انجام شوند .
  
ماموگرافی : 
اگرتوده،کيست،بافت مشکوک يا غير طبيعی در بافت پستان يافت شود ممکن است پزشک به شما ماموگرافی را توصيه کند.ممکن است با معاينه ی طبيعی نيز پزشک ماموگرافی را توصيه کند چون احتمال دارد بافت غير طبيعی کوچک باشد و در معاينه مشخص نشود.اگرچه معمولا برای سنين بالای 40 سال اين روش توصيه می شود .
  
سونوگرافی : 
پزشک با توجه به نتيجه ی معاينات از بررسيهای تکميلی استفاده می کند.سونوگرافی بافت پستان معمولا برای افراد زير 40  مناسب تر است . چون زیر 40 سال توده ی چربی پستان زیاد است و دقت ماموگرفی را کاهش می دهد . اما سونوگرافی دقیق تر است .
  
بيوپسی : 
توده های مشکوک يا بافتهای غير طبيعی ممکن است نياز به نمونه برداری داشته ياشند.معمولا برای نمونه برداری به ميزان کمی از بافت نياز است که برای تشخيص به پاتولوژی فرستاده می شود .
  

پیگیری علت درد پستان ها در خانم ها

درمان درد پستان :

 با توجه به اينکه دردهای پستان به دو دسته دردهای دوره ای و غير دوره ای پستان تقسيم می شوند درمان آن نيز تا حدودی می تواند متفاوت باشد.
 آنچه در مورد دردهای دوره ای پستان حائز اهميت است تنظيم دوره های قاعدگی و وضعيت هورمونی بيمار است. در صورتی که شما مبتلا به درد پستان هستيد و دوره های عادت ماهيانه شما طبيعی و منظم است، چنانچه درد شديد نباشد دارو تجويز نمی شود، ولی اگر دچار دردهای شديد هستيد درمانهای دارويی از قبيل مسکنهای معمولی، آرامبخش ها، ويتامين E و داروهای هورمونی بنا به صلاحديد پزشک توصيه می شود. اگر چه مطالعات اخير مؤثر بودن ويتامين E را در پرده ای از ابهام فرو برده است. نکته حائز اهميت اينکه هر گونه درمان برای درد پستان لازم است پس از اطمينان از بدخيم نبودن علت درد صورت می گيرد ولذا تجويز هر گونه دارويی بايد به صلاحديد پزشک باشد.
  در مورد دردهای غير دوره های پستان اگر چه حصول اطمينان از بدخيم نبودن علت درد اهميت بيشتری دارد ولی با توجه به اينکه اين نوع درد می تواند همراهی بيشتری با بيماريهای خوش خيم پستان داشته باشد اقدامات تشخيصی بيشتر توصيه می شوند. چنانچه کيست يا توده پستان يا بيماريهايی با منشا غير از پستان باعث ايجاد اين درد شده باشند، لازم است که درمان آن بيماری به صورت اختصاصی صورت گيرد.
  اما در بسياری از موارد نيز علت مشخص برای بروز درد يافت نمی شود و لذا چنانچه بيمار از اينکه بيماری سرطانی ندارد مطمئن شود، در بسياری از موارد درد وی بهبود قابل ملاحظه ای پيدا می کند. چرا که اين نوع درد بيش از دردهای دوره ای در اثر اضطراب و ترس از سرطان بروز پيدا می کند. 
برای درمان بايد علت زمينه ای ايجاد کننده برطرف شود.پوشيدن لباس زير مناسبی که به بافتها فشار وارد نکند و حمايت کافی از بافت پستان ايجاد کند و تغيير روش جلوگيری از بارداری ايده ی مناسبی است.
 

توصيه های غذايی و دستورات لازم برای کاهش درد پستان :
 

  توصيه های زير می تواند در کاهش درد پستان مفيد باشد:
  استفاده از کرست در درد پستان منعی ندارد ولی بايد توجه داشت که حتی المقدور از کرستهايی که باعث فشار زياد بر نسج پستان می شوند و يا از طرف ديگر کاملاً گشاد هستند بايد پرهيز کرد. تنگی اين لباس بايد به حدی باشد که فقط مانع از تکانهای اضافی عضو شود.
  خوردن غذاهای زير توصيه نمی شود:
  چای پر رنگ، قهوه، کاکائو، شکلات، آجيل، سوسيس، کالباس، خيار شور، ادويه جات، نوشابه گازدار، پنير و غذای پر چرب. لازم به ذکر است که در برخی بررسی های جديدتر تنها کاهش مصرف چربی مؤثر شناخته شده است.
  استفاده از ماهی حداقل هفته ای يکبار توصيه می شود.


توصیه غذایی برای کاهش درد پستان ها در خانم ها

 

مطالعات نشان داده است که رعايت رژيم غذايی 9 % خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد زنان ژاپنی بسيار کمتر از زنان آمريکايی کانسر پستان پيدا می کنند ولی وقتی اين زنان به آمريکا مهاجرت می کنند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بالا می رود لذا سبک زندگی و محيط زيست در اين نوع کانسر موثر است . مطالعات نشان داده است زنانی که چربی های اشباع بيشتری می خورند حداقل دو برابر بيشتر به اين نوع سرطان مبتلا می شوند لذا مصرف گوشت چرب، فراوردهای گوشتی ( سوسيس و کالباس )، کيک و کره، روغن و گوشت خوک، پنير ( مخصوصاً پنير خامه ای )، بستنی، محصولات شوکولاتی، بيسکويت، کيک و شيرينی ) را کاهش دهيد. بسياری از چربی ها سبب افزايش سطح استروژن در بدن می شود که استروژن بالا خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش می دهد در تحقيقات انجام شده روغن های اشباع نشده مانند ( کانولا، زيتون و اسيد های چرب امگا 3 که در ساردين و ماهی آزاد وجود دارد سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه می شود از خوردن روغن های جامد و اسنک های چرب خوداری کنيد. فيبرها ( برنج سبوسدار، غلات، انواع لوبيا، ميوه و سبزيجات ) در کاهش سطح استروژن موثر است .

منبع : پژوهشکده سرطان پستان

برچسب ها :

درد-پستان

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران