هشدار : قرص اورژانسی را مثل آب نبات نخورید !

تعداد بازدید : 37281
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
3.21
با توجه به مصرف روز افزون و گه گاه غلط از روش پیشگیری اورژانسی ، و دید اشتباهی که راجع به مصرف این روش وجود داره ،این مطلب رو بخوانید و نشر بدید . بسیاری از خانم ها ، یک بسته قرص اورژانسی در منزل دارند و دقیقا مثل آدامس ، هر زمانی که دوست داشتند استفاده می کنند ! با امید اینکه همه اطلاعات لازم و مفید راجع به این قضیه داشته باشند ، این مطلب رو با هم میخونیم.

با توجه به مصرف روز افزون و گاها غلط از روش پیشگیری اورژانسی ، و دید اشتباهی که راجع به مصرف این روش (قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری) وجود داره  ،این مطلب رو بخوانید و نشر بدید . بسیاری از خانم ها ، یک بسته قرص اورژانسی در منزل دارند و دقیقا مثل آدامس ، هر زمانی که دوست داشتند استفاده می کنند ! با امید اینکه همه اطلاعات لازم و مفید راجع به این قضیه داشته باشند ، این مطلب رو با هم میخونیم. 

جلوگیری اورژانسی از بارداری چیست ؟ 

جلوگیری اورژانسی از بارداری چیست ؟


جلوگیری اورژانسی از بارداری یعنی : یک خانم و اقا ،  روش جلوگیری از بارداری خودشان را  دارند (مثلا کاندوم ) و حالا به هر دلیلی، این روش با شکست مواجه شده. (مثل پارگی کاندوم). حالا باید چکار کنند؟ از روشی خارج  از روتین، به نام جلوگیری پس از نزدیکی استفاده کنند .

در کشورهای غربی، به این قرصهای پیشگیری اورژانسی از بارداری می گویند: قرص صبح روز بعد. ( قرص بعد از نزدیکی - after pill ) . اما جالبه برخی افراد یک قرص رو میخورند و بعد از اون هم روابط شون رو آزاد ادامه میدن، رو  حساب قرصی که 3 روز پیش خورده اند!

پس تا اینجا نتیجه می گیریم : 

1. شما حق ندارید  قرص اورژانسی را  به عنوان یک روش ، "انتخاب " کنید. قرص اورژانسی جلوگیری از حاملگی ، اسم اش روش هست: یعنی اورژانسی...در شرایط اضطرار و اجبار ...نه اینکه شما از قبل نزدیکی ت برای خوردنش برنامه ریزی کنی !!

2. شما به عنوان یک فرد رابطه دار، باید یک روش مناسب جلوگیری از بارداری داشته باشی. حالا اگر روش شما شکست خورد، از روش اورژانسی جلوگیری از بارداری استفاده کنی. خب شکست مگر چقدر رخ میده ؟ 10 بار در سال؟ !!! مگر کاندوم چند بار پاره میشه؟ 

آیا می دانستید که شما فقط سالی 1-2 بار مجاز به استفاده از روش اورژانسی جلوگیری از بارداری هستید؟ 

آیا می دانستید  روش اورژانسی جلوگیری ، یک شوک و تداخل بزرگ در کار تخمدان است و شما با این کار تخمدان خودتان را گیج می کنید؟ 

تخمدان نیز یک غده در بدن است که هورمونهای جنسی تولید میکند. مثل تیرویید که یک غده است و هورمون تیرویید تولید می کند. اگر من امروز 4 عدد قرص تیرویید به شما بدهم  ،می خورید ؟! خیررر ! چرا ؟ چون دلتان به حال تیرویید تان میسوزد و میدانید که تداخل ایجاد کرده اید . 

استفاده از روش اورژانسی جلوگیری از بارداری

روش درست جلوگیری اورژانسی 

یک مساله جالب این است که خیلی ها فکر میکنند همینکه یک قرص جلوگیری رو چند تا چند تا بعد از نزدیکی بخورند، این میشه روش اورژانسی. 

مورد داشتیم بعد از روش اورژانسی، باردار شد . بعدش سوال کردم دقیقا با چه قرصی و چند تا ؟ جواب داد : 2 تا دزوسپتیو !! یکی همون موقع ! یکی هم 12 ساعت بعد!

پیش از این اموزش دیده بودید که با قرصهای ال دی و اچ دی جلوگیری اورژانسی داشته باشید اما باتوجه به عوارض و عدم تحمل افراد (استفراغ و... ) قرصهای جدیدتر و موثرتری وارد بازار شدند به نامهای تجاری لونژیل - اووسیز و...که دارای لوونورژسترول  هستند.

روش درست جلوگیری اورژانسی از بارداری

 

✅ لوونورژسترول 2 دوز 0.75 و 1.5 میلی گرمی دارد . که تصویرشون رو می بینید  .
✅ روش استفاده صحیح : 

اگر دوز 1.5 میلیگرمی دارید ، همان یک عدد در اولین فرصت  ،کافیه . (فلفل نبین چه ریزه ! خیلی هم موثره ! ) :

قرص اورژانسی جلوگیری از حاملگی

اگر دوز 0.75 میلی گرمی دارید ، یا 2 تاش رو با هم بخورید....یا بین 2 تا قرص 0.75 میلیگرمی 12 ساعت فاصله بیندازید. 

✅ پس از مصرف قرص,  تا 14 روز معمولا وقت دارید پریود شوید یا لک ببینید.  اگر بعد 14 روز اتفاقی نیفتاد,  ازمایش خون بدهید.  البته ممکن است در برخی افراد, بیش از 14 روز طول بکشد تا پریود شوند.  اما به هر حال باید احتمال بارداری رد شود. 

توجه کنید: 

این قرص میتونه عوارضی شبیه تهوع ، سرگیچجه ، نفخ ، ورم و ...ایجاد کنه . این علایم را به بارداری ربط ندهید . بارداری شما فقط با آزمایش خون مشخص میشه . 

با ماماسایت,  همراه باشید. 

 

 

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران