واکسن هایی که در بارداری باید تزریق کنید

تعداد بازدید : 19143
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
2.33
مادران باردار در طی بارداری همیشه استرس و نگرانی هایی در مورد وضعیت جنین شان دارند. به همین دلیل با تجویز هر دارو یا واکسنی اولین سوالی که ایجاد می شود این است که « آیا ضرری برای جنین ندارد » ؟ شما مادران عزیز باید اطمینان داشته باشید که تجویز واکسن ها در صورت نیاز و به صلاح دید پزشک می باشد و نه تنها هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند بلکه نزدن آن می تواند خطراتی برای مادر و جنین داشته باشد....

واکسن های لازمه در دوران بارداری 

 واکسن هایی که در بارداری باید تزریق کنید

مادران باردار در طی بارداری همیشه استرس و نگرانی هایی در مورد وضعیت جنین شان دارند. به همین دلیل با تجویز هر دارو یا واکسنی اولین سوالی که ایجاد می شود این است که « آیا ضرری برای جنین ندارد »؟
شما مادران عزیز باید اطمینان داشته باشید که تجویز واکسن ها در صورت نیاز  و به صلاح دید پزشک می باشد و نه تنها هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند بلکه نزدن آن می تواند خطراتی برای مادر و جنین داشته باشد. ما در این جا با بیان ساده در مورد واکسن های که در این دوران می توان استفاده کرد و هم چنین واکسن هایی که در بارداری منع مصرف دارند و نباید استفاده شود توضیحاتی ارائه می دهیم به امید این که برای مادران مفید واقع شود .

واکسن های روتین بارداری 

 سه واکسنی که در دوران بارداری به صورت روتین برای مادران توصیه می شود شامل : واکسن آنفلونزا، واکسن کزاز - دیفتری و واکسن هپاتیت ب می باشد.

واکسن آنفلونزا در بارداری

آنفلوانزا یکی از بیماری های شایع در فصل های سرد سال می باشد که با تب ،سوزش گلو و دردهای عضلانی شروع می شود .بنابر توصیه وزارت بهداشت کشور تمام مادران باردار باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. مادرانی که که در اوایل آبان تا اسفند  باردار هستند  باید یک دوز واکسن غیر فعال آنفلونزا را (در هر سنی از بارداری که هستند) تزریق کنند. اما  مادرانی که به بیماری های خاصی ( بیماری قلبی و عروقی ،آسم، دیابت و یا نقص سیستم ایمنی و ....) مبتلا هستند  باید در هر ماهی از سال که باردار هستند باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند .

واکسن آنفولانزا در بارداری


نحوه تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری

واکسن آنفولانزا باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود.

عوارض واکسن آنفلوآنزا در بارداری

باید بدانید که  محل تزریق اصولا کمی قرمز و متورم می شود که مشکلی نیست و خودبخود برطرف می شود.
 واکسن های آنفولانزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند. بی خطری آن در سه ماه دوم و سوم ، (نسبت به سه ماهه اول) بیشتر ثابت شده است.  همچنین واکسن آنفولانزا را می توان در دوران شیردهی تجویز کرد.

تحقیقات نشان داده است مادران بارداری که واکسن آنفلونزا را دریافت کرده اند میزان بروز بیماری آنفلونزا در نوزادان آن ها 63 درصد کاهش یافته است. و هم چنین بیماری های تنفسی تب دار در این نوزادان 33 ددرصد کاهش یافته است .
تازه‌ ترین بررسی‌های انجام شده بر روی واکسن آنفلوانزا نشان می‌دهد که تجویز واکسن آنفولانزا در دوران بارداری خطری برای جنین به همراه ندارد. در گزارشی که اخیراً در پانزدهمین کنفرانس بنیاد ملی بیماریهای عفونی با محوریت «پژوهش در واکسن» در شهر Baltimore ایالت Maryland امریکا ارائه گردید، بر بی‌خطر بودن واکسن آنفلوانزا در جنین تأکید شده است. (بیشتر بدانید: آنفولانزا در بارداری)


واکسن کزاز، دیفتری (دوگانه ویژه بزرگسالان ):

بیماری کزاز یک بیماری عفونی خطرناک می باشد علائم بیماری کزاز به صورت سفتی غیر قابل کنترل عضلات ناحیه گردن ، قفل شدن دندان ها و سفتی کل عضلات بدن تظاهر می کند و اصولا به دنبال آلودگی زخم های عمیق  یا حتی بریدگی های جزیی پوست با باکتری به نام کلستریدیوم تتانی ایجاد می شود . ایمن شدن نسبت به این بیماری تنها از طریق واکسیناسیون و انتقال آنتی بادی از مادر به جنین می باشد .مادران باردار با تزریق واکسن کزاز می توانند هم خودشان و هم نوزادشان را در برابر این بیماری محافظت کنند .طبق برنامه واکسیناسیون کشوری زنان در سنین باروری و هم چنین زنان باردار باید نسبت به این بیماری واکسینه شوند. زنان در سنین باروری باید طبق جدول زیر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند : (بیشتر بدانید: واکسن کزار در بارداری)

نوبت   حداقل فاصله  درصد ایمنی 
 اول  -  -
 دوم  یک ماه  سه سال
 سوم  شش ماه   پنج سال
 چهارم  یک سال   ده سال
 پنجم  یک سال  تا پایان سن باروری

واکسن کزاز در بارداری
 


*در مادراني كه قبلاً واکسن کزاز نزده اند، دو  نوبت تزریق  واکسن دوگانه (کزاز و دیفتری )  انجام مي شود: 
 نخستین تزریق در هفتۀ 20-16 بارداری و تزریق دوم در هفتۀ 24-20
 حداقل باید یک ماه بین دو تزریق فاصله باشد و بهتر است تزریق دوم دست کم یک ماه پیش از زمان زایمان انجام شود.


 *اگر مادر بارداری قبلا این واکسن را دریافت کرده ، فقط یک نوبت تزریق کافی است.
*  مادرانی که قبلا واکسن کزاز زده اند اما بیش از 10 سال از آخرین تزریق میگذرد ، در هفته 28 بارداری باید واکسن بزنند.

 

واکسن هپاتیت B

بیماری هپاتیت ب یک بیماری عفونی است که کبد را درگیر میکند عامل این بیماری یک ویروس می باشد این ویروس از راه خونی (مانند انتقال خون ) ، از راه جنسی و هم چنین از طریق مادر به نوزاد ( در دوران بارداری )  منتقل می شود. (بیشتر بدانید :  هپاتیت در بارداری)

واکسن هپاتیت در بارداری


چطور متوجه بشم که به واکسن هپاتیت نیاز دارم یا نه ؟ 

به سادگی ! با انجام آزمایش آنتی بادی هپاتیت ! اگر میزان آنتی بادی هپاتیت شما بالا باشد ( و در عین حال ، آنتی ژن ش منفی باشد) این یعنی شما مصونیت دارید . اما اگر پایین باشد، یعنی نیاز به واکسن دارید . 
این واکسن در سه نوبت باید استفاده شود:

  •  اولین مراجعه نوبت اول واکسن تزریق می شود.
  •  نوبت دوم یک ماه بعد از نوبت اول تزریق می شود.
  • نوبت سوم نیز 6 ماه بعد از نوبت " اول" می باشد. 
منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران