علایم اولیه بارداری

تعداد بازدید : 37988
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۴/۹
2.82
همان طور که اینجا گفتم یکی از دغدغه های خانم ها شناسایی زودرس علایم بارداری خصوصا قبل از مثبت شدن آزمایش است . در این مطلب علایم بارداری را تقسیم بندی و توضیح داده ام :

همان طور که اینجا گفتم یکی از دغدغه های خانم ها شناسایی زودرس علایم بارداری خصوصا قبل از مثبت شدن آزمایش است .
در این مطلب علایم بارداری را تقسیم بندی و توضیح داده ام :

anim2-smilies-azardl3 اولین علامت بارداری چیست ؟

دقیقا ما علامتی نداریم که بتوان آن را به عنوان اولین علامت بارداری در همه خانم ها ذکر کرد.اما قبل از پاسخ به این سوال باید بدانید علایم بارداری به علایم فرضی  ،احتمالی ، و قطعی تقسیم می شوند. آیا میتوانیم حالت تهوع را قطعا به بارداری نسبت دهیم؟ آیا هر سرگیجه ای نشانه ی بارداری است؟ آیا همیشه درد نوک سینه در بارداری وجود دارد؟

شواهد و علایم فرضی حاملگی

این شواهد و علایم را غالبا خود فرد ابراز می کند و به هیچ عنوان هیچ کدام قطعی نیستند. خصوصا به تنهایی ارزشی در تشخیص بارداری ندارند. یعنی اگر این علایم را در خود دیدید اول مسایل دیگر را بررسی کنید (آیا دارو خورده اید ؟ آیا استرس دارید و ...) و در مرتبه ی بعدی به بادراری فکر کنید!


1 ) تهوع ( با یا بدون استفراغ)

جالبه بدونید تهوع بارداری اصولا از 6 هفته شروع میشه و علتش هم هورمونهای جفتی هستند که به خون مادر می ریزند. حالا برخی خانم ها ادعا میکنند از فردای نزدیکی تهوع داریم! تکرار میکنم این علامت در این زمان یا در اثر داروهاست یا در اثر تخیلات شما (که تو فیلمها کلا بارداری رو با تهوع به ما شناسوندن)

تهوع استفراغ قبل از مثبت شدن آزمایش رخ نمیده.

 


2 ) تکرر ادرار

تکرر ادراری که در اثر بارداری ایجاد بشه معمولا در اثر بزرگ شدن رحم هست که به مثانه فشار وارد میکنه. خب رحم که در عرض 3-4 روز بعد نزدیکی بزرگ نمیشه! از طرفی خیلی خانم ها از استرس شون تکرر ادرار میگیرن. یا میان داخل اینترنت از زبان خانمهای دیگه تکرر ادرار رو می شنوند و در خودشون حس می کنند.anim2-wacsmiley


3 ) خستگی و بی حالی

آیا این علامت برای بارداری می تونه اختصاصی باشه؟ هزار و یک دلیل برای خستگی وجود داره. خیلی خانم ها تماس میگیرند که روز 25 سیکل هستم و خسته و خواب آلوده شدم. آیا من باردارم؟ خب عزیزم درسته که منتظر بارداری هستی...و چون منتظربارداری هستی، شدیدا هم منتظر علایم ش هستی. اما با دیدن صرفا خواب آلودگی و خستگی نمیتونیم بارداری شما رو اثبات کنیم.

اصلا شاید به خاطر اقدامات ت برای بارداری چند شبی رو خوب نخوابیده باشی و حالا احساس خستگی میکنی ! shysmile


4 ) احساس نبض زیر شکم

این علامت رو من بیشتر از دختران جوانی که نامزد دارند و اصلا قصد بارداری ندارند می شنوم. رابطه ای در حد گرده افشانی برقرار کرده اند و انواع پیشگیری های اورژانسی غلط و درست رو هم انجام داده اند و الان بعد 5 روز از رابطه اظهار احساس نبض در زیر شکم میکنند. و جالبه برخی ها حتی میگن من قلب بچه رو احساس می کنم .anim2-wacsmiley آخه تخیل در چه حد؟ شما حتی قلب خودت که اندازه ی مشتت هست رو احساس نمیکنی ....چه برسه به جنینی که در حد 200 تا دونه سلول هم نیست .

ولی از شوخی گذشته، احساس نبض و حرکت زیر شکم غالبا بدلیل افزایش خونرسانی رحم و افزایش نبض آئورت شکمی در بارداری می تونه باشه .اما حرکات جنین برای یک مادر شکم اول خیلی بعیده  زودتر از 3-4 ماهگی حس بشه.


5 ) درد پستان - بزرگ شدن پستان

خب این علامت هم اصلا برای بارداری اختصاصی نیست. خانم هایی که دارو میخورید اثر دارو فراموش نشه. مواردی داشتم که برای بار اول قرص ال دی رو برای پیشگیری شروع کرده بود.سه روز از قطع قرص می گذشت و پریود نشده بود.سریع با من تماس گرفت که من می ترسم حامله باشم ! وقتی سوال کردم که علت و منطق ت چیه؟ شما که هنوز وقت داری برای پریود شدن، بهمگفت آخه احساس میکنم سینه م هم کمی بزرگ شده و هم درد میکنه ! من گفتم اولا اگر شما باردار باشی اان باید آزمایش ت مثبت میشد.دوما آیا نمیدانستی قرص ال دی ممکنه ایجاد حساسیت و درد سینه کنه ؟

اما بله، درد پستان (خصوصا نوک پستان) و بزرگ شدن آن در بارداری "هم"  دیده میشه.

6 ) تغییر رنگ مخاط واژن (علامت چادویک)

یکی از علایمی که توبارداری دیده میشه ، پرخون شدن و به دنبالش تغییر رنگ مخاطر واژن به حالت آبی کبود یا بنفش است.اما جالبه بدونید این حالت در افرادی که قرصهای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند هم ممکن است دیده شود. از طرفی چون یک نشانه ی چشمی است، ممکن است میزان خطا در تشخیص آن بالا باشد. پس این علامت هم برای بارداری "اختصاصی" نیست.

7 ) افتادن خط تیره روی شکم

در برخی زنان یک خط قهوه ای (به درجات مختلف) از ناف تا پوبیس می افتد.اما این علامتی نیست که از روزهای اول ایجاد شود.بلکه به مرور زمان ایجاد می شود.در ثانی افرادی که هورمون مصرف میکنند نیز ممکن است این خط را داشته باشند.

 

8) سایر علایم مثل درد دور ناف، گرگرفتگی و افزایش دمای بدن و ...نیز اگر داشتید همان ابتدا به بارداری ربط ندهید. چون این علایم اصلا اختصاصی نیستند. آیا اگر من امروز سرفه کنم می توانم سریعا آن را به سرطان ریه ربط دهم؟ چون در گوگل خوانده ام سرفه شایعترین علامت سرطان ریه است؟

پس منطقی باشیم و با توجه به شرایط، علایم را بسنجیم.

 

شواهد و علایم احتمالی بارداری

با دیدن این علایم تازه بطور اختصاصی می توانیم آنها را اول به بارداری ربط دهیم ( بعد به سایر مسایل). یعنی فرض می کنیم شما باردار هستید، مگر اینکه خلافش ثابت شود.

علایم احتمالی حاملگی عبارتند از :

  1. بزرگ شدن شکم : اما نه در عرض چند روز ! رحم برای اولین بار در 12 هفتگی وارد شکم می شود.قبل از آن داخل لگن استخوانی بوده و دیده نمی شود.
  2. تغییرات شکل ، اندازه و قوام رحم در معاینه : وقتی خانمی در سن باروری در معاینه یک رحم نرم و بزرگ دارد ، بهتر است بارداری در او چک شود.
  3. آزمایش مثبت  HCG : وقتی هورمون بارداری در سرم شناسایی می شود، اولین چیزی که فکر میکنیم تایید بارداری است.اما در موارد بسیار نادر، برخی کیست ها نیز ممکن است این هورمون را ترشح کنند.

 

علایم و شواهد قطعی بارداری

با دیدن این علایم به هیچ چیز جز بارداری فکر نمی کنیم ×

  1. شنیدن یا دیدن  قلب جنین
  2. احساس حرکات فعال جنین توسط معاینه کننده
  3. شناسایی  جنین در هر زمان از حاملگی توسط  سونوگرافی یا رادیوگرافی
     
برچسب ها :

علائم-بارداری

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران