انتخاب یک پوشک مناسب برای نوزاد

تعداد بازدید : 9305
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۴/۱۹
0.00
یکی از مسایلی که بعد از تولد ذهن مادر و پدر رو به خودش معطوف میکند انتخاب نوع پوشک برای کودک دلبندشان هست .سوالاتی مثل اینکه : ایرانی باشه ، یا خارجی ؟ یک بار مصرف باشه یا پارچه ای (کهنه نوزاد) ؟ آیا مارک خاصی هست که با اطمینان و برای همیشه انتخاب کنیم ؟ خب جواب سخت نیست ...! با ما همراه باشید .

 راهنمای انتخاب یک پوشک مناسب برای کودک

یکی از مسایلی که بعد از تولد ذهن مادر و پدر رو به خودش معطوف میکند انتخاب نوع پوشک مناسب برای کودک دلبندشان هست .سوالاتی مثل اینکه : ایرانی باشه ، یا خارجی ؟ یک بار مصرف باشه یا پارچه ای (کهنه نوزاد) ؟  آیا مارک خاصی هست که با اطمینان و برای همیشه انتخاب کنیم ؟ خب جواب سخت نیست ...! با ما همراه باشید.

 

راهنمای انتخاب پوشک

یک نوزاد در روزهای اولیه تولد حتی ممکن است حتی  تا 10 بار نیاز به تعویض پوشک داشته باشد.در سالهای گذشته که کهنه های پارچه ای برای کودک استفاده می شد پس از هر بار دفع ادرار یا مدفوع تعویض، شسته و خشک می شد.اکنون با آپارتمانی شدن خانه ها و کمبود وقت مادران بیشتر از پوشک های یک بار مصرف استفاده می شود.اما در این مطلب سعی میکنم نکات کلیدی و مهمی راجع به پوشک کردن نوزاد را یادآور شوم:

انواع پوشک کودک:

پوشک یک بار مصرف نوزاد

  • پوشک یک بار مصرف
  • پوشک پارچه ای (کهنه بچه)

پوشک پارچه ای یا کهنه بچه

هر کدام از این پوشک ها معایب و مزایای خود را دارند. پوشک های یک بار مصرف استفاده ی بسیار راحتی دارند و چون یکبار مصرف هستند با هر بار آلودگی دور انداخته و از این نظر بهداشتی هستند. اما ممکن است برای خانواده بار مالی ایجاد کند. از طرفی کهنه های پارچه ای مواد شیمیایی ندارند. اما مادر بعد هر بار استفاده باید کهنه ها را بشوید و مجدد استفاده کند.

 

 

انتخاب پوشک مناسب : یک پوشک خوب چه ویژگی ای داره؟

anim2-auizz3ffy9vla57584xq قیمت مناسب:

پوشک جزو وسایلی هست که به مدت 2-3 سال استفاده مداوم داره. پس مسلما از نظر مالی باید به صرفه باشه. خصوصا در هفته های اول نوزادی که تعداد دفع مدفوع نوزاد بالاست نیاز به تعویض پوشک بیشتر خواهد بود. اگر به طور متوسط روزی 4 عدد پوشک استفاده کنید در سال می شود بیش از 1200 عدد پوشک !!

anim2-auizz3ffy9vla57584xq کیفیت مناسب:

خیلی مهم که پوشک از مواد اولیه با کیفیت تهیه شده باشه که ضمن جذب مناسب ادرار، عارضه پوستی ایجاد نکند. مواد داخل پوشک حالت تکه تکه و گوله گوله نشود. پرز ندهد. هم چنین میزان لوسیون و عطر به کار رفته در پوشک نباید زیاد باشد. چون ممکن است ایجاد حساسیت در نوزاد کند. بسیاری از این عطرها مواد شیمیایی خطرناکی هستند که با توجه به استفاده دراز مدت ممکن است آثار ناخوشایندی خصوصا در آینده کودک ایجاد کنند.

anim2-auizz3ffy9vla57584xqطراحی مناسب:

طراحی پوشک باید طوری باشد که با بدن نی نی ها سازگاری داشته باشد. خیلی بلند یا کوتاه نباشد. پوشک کوتاه ممکن است ادرار و مدفوع نوزاد را پس بزند.

از طرفی یک پوشک خوب نباید روی ران و باسن کودک جا بیندازد و کش آن نباید سفت و محکم باشد.

پوشکی که خیلی پهن باشد ممکن از با تکامل استخوانی پاهای کودک تداخل کرده و حتی در مواردی باعث اختلال در راه رفتن یا تغییر شکل پاها شود.

عوارض استفاده از پوشک نامناسب

anim2-auizz3ffy9vla57584xqسازگاری با محیط زیست:

طبق یک حقیقت غم انگیز باید بدانید سالیانه 3 و نیم میلیون تن پوشک یکبار مصرف کثیف در دنیا تولید می شود. از طرفی برای شست و شوی کهنه های پارچه ای چند بار مصرف ممکن است آب زیادی مصرف شود. بنابراین پوشکی را انتخاب کنید که زودتر به چرخه طبیعت برگردد. به جای پلاستیک  بیشتر از کنات استفاده شده باشد.

 

نکاتی برای تعویض پوشک نوزاد

نکات مهم برای پوشک کردن نوزاد :         

  • اگر هنوز بند ناف نیفتاده، حواس تان باشد بندناف را داخل پوشک نگذارید. باید بیرون از پوشک باشد تا دچار عفونت نشود.
  • اگر نوزادتان پسر است هنگام پوشک کردن بیضه هایش را بالا بیاورید تا بیضه ها لای پایش نمانند. سر آلت را هم به سمت پایین بگیرید تا حین ادرار کردن به بالا نشت نکند.
  • نحوه تمیز کردن نوزاد از سمت جلو به عقب باشد (خصوصا در دختران) که عفونتها از عقب به جلو کشیده نشوند.    
  • هنگام تعویض پوشک همه چیز را از قبل آماده کنید تا مجبور نشوید وسط کار نوزاد را تنها بگذارید که وسیله ای را که یادتان رفته بیاورید.
برچسب ها :

پوشک-نوزاد

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران