واکسن آنفلونزا در بارداری

تعداد بازدید : 2356
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۷/۲۲
0.00
با شروع فصل سرما و شایع شدن سرماخوردگی واکسن آنفلونزا طرف دارهای زیادی پیدا می کند و خیلی از افراد برای این که سرما نخورند دوست دارند از این واکسن استفاده کنند ولی سوال مهم این که چه قدر این واکسن از ابتلا به آنفلونزا جلوگیری می کند و آیا همه افراد باید از این واکسن استفاده کنند؟ متاسفانه برخی از باورهای اشتباه در بین افراد باعث شده که بیماران تصورات غلطی را راجع به این واکسن پیدا کنند.در این مقاله در مورد این واکسن و باید و نبایدهای آن برای شما توضیح می دهیم .

واکسن آنفلونزا Influenza vaccine

با شروع فصل سرما و شایع شدن سرماخوردگی واکسن آنفلونزا طرف دارهای زیادی پیدا می کند و خیلی از افراد برای این که سرما نخورند دوست دارند از این واکسن استفاده کنند ولی سوال مهم این که چه قدر این واکسن از ابتلا به آنفلونزا جلوگیری می کند و آیا همه افراد باید از این واکسن استفاده کنند؟ متاسفانه  برخی از باورهای اشتباه در بین افراد باعث شده که بیماران تصورات غلطی را راجع به این واکسن پیدا کنند.در این مقاله در مورد این واکسن و باید و نبایدهای آن برای شما توضیح می دهیم .

آنفلونزا همان سرماخوردگی هست ؟

آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که در هر سنی می تواند افراد را مبتلا سازد. از علائم آن تب ناگهانی، لرز، سردرد و درد عضلانی می باشد و تقریبا در تمام افراد مبتلا با سرفه خشک و گلودرد همراه است و علایمی بسیار شدیدتر از سرماخوردگی دارد. مدت بیماری سرماخوردگی کوتاه تر است و میزان تب در سرماخوردگی پایین است و یا ممكن است وجود نداشته باشد. اگرچه برخی علائم بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا مشابه هم است، ولی این واکسن در مقابل سرماخوردگی از ما محافظت نمی کند.

واکسن آنفولانزا در بدن چکار می کند ؟

واکسن آنفلونزا ، ویروس ضعیف شده  بیماری است که به بدن فرد تزریق می‌شود ورود این ویروس ضعیف شده به بدن سبب می‌شود که سیستم دفاعی بدن فعال شود ودر بدن ماده ای به نام آنتی بادی تولید شود . حدود دو هفته بعد از تزریق واکسن آنتی بادی تولید می شود این آنتی بادی ها، پیشگیری لازم را در مقابل ویروس آنفولانزا فراهم می کند و سببب پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلونزا می شود.

 

واکسن آنفولانزا در بارداری

تزریق واکسن آنفلوانزا در چه افرادی ضروری است؟

واکسن آنفلوانزا به صورت روتین نباید در همه افراد استفاده شود و بهتر است افراد با مشورت پزشک این واکسن را تزریق کنند ولی اصولا در افراد زیر این واکسن توصیه می شود 

  • کودکان شش ماهه تا 18 ماهه
  • افراد بالای 65 سال 
  • زنان باردار
  • بزرگسالان و کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی ناشی از بیماری ها یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی(مانند کورتن ها )
  • افرادی که دارای بیماری مزمن هستند از قبیل: آسم، بیماران قلبی ،افزایش فشار خون، دیابت،کبدی.....
  • بیماران دیالیزی و پیوند کلیه ،بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا رادیو تراپی هستند
  •  کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی 


چه افرادی نباید واکسن آنفلونزا تزریق کنند 

کودکان زیر 6 ماه ، حساسیت قبلی به واکسن آنفلونزا، حساسیت به تخم مرغ ، وجود تب و علایم سرماخوردگی و هم چنین افراد مبتلا به سندرم گیلن باره (این بیماری در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می شود و دارای علائمی مثل احساس ضعف در عضلات، بی حسی، گزگز و گاهی اوقات فلجی می باشد.)


بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا

بهترین ماه‌ها برای واکسیناسیون آنفلوآنزا مهر و آبان  است، اما بعد از این زمان هم می ‌توان واکسن را استفاده کرد اگر چه اقدام سریع تر می تواند برای پیشگیری موثرتر باشد.

اگر باردار هستید، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری، سه ماهه ی دوم است. یعنی از 14 تا 18 هفته ی بارداری .

تزریق واکسن آنفلوانزا چه قدر موثراست؟

میزان موثر بودن واکسن آنفلونزا با عوامل شخصی نظیر سن فرد، واکسیناسیون قبلی علیه آنفلوانزا ، و سیستم ایمنی بدن فرد تغییر می کند.بنابراین نمی توانیم به طور قاطع در مورد موثر بودن این واکسن عدد و یا درصدی را بیان کنیم  ولی به طور تقریبی واکسن آنفلوانزا از ابتلا دو سوم  افرادی که واکسن را تزریق کردند  به این بیماری جلوگیری می کند.

واکسن آنفلوانزا چه عوارض جانبی دارد؟

دربرخی افراد یک تا دو روز پس از دریافت واکسن  نشانه هایی مانند قرمزی وتورم در محل تزریق ، گرفتگی بینی، سردرد، سرفه ،آبریزش بینی، گلو درد و بدن درد و یا تب خقیف  بروز می کند.این عوارض در مدت کوتاهی از بین می رود .
عوارض جانبی جدی واکسن آنفلوانزا بسیار نادر است.
نکات مهم
واکسن‌ آنفلوانزا تا حدی از ابتلا به بیماری آنفلوانزا پیشگیری می‌کنند اما به یاد داشته باشید که این واکسن‌ایمنی کامل در مقابل این بیماری را به همراه نخواهند داشت.
کودکانی که برای اولین بار واکسن دریافت می کنند، لازم است بعد از گذشت دست کم چهار هفته، دوباره واکسن دریافت کنند.
واکسن به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق می شود.
این واکسن را تحت هیچ شرایطی داخل عروق تزریق نکنید
واکسن باید سالیانه تکرار شود .
در ایران واکسن نوع تزریقی در داروخانه ها موجود می باشد که مورد تایید وزارت بهداشت می باشد .
و در انتها .....نیازی نیست كه همه افراد از این واكسن‌ استفاده كنند، بلكه افراد با بیماری ‌های مزمن یا سالمندان بیش از سایرین به استفاده از این واكسن‌ نیاز دارند.

واکسن آنفلوآنزا در بارداری طبق آخرین تحقیقات

تازه‌ترین بررسی‌های انجام شده بر روی واکسن آنفلوانزا نشان می‌دهد که تجویز واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری خطری برای جنین به همراه ندارد. در گزارشی که اخیراً در پانزدهمین کنفرانس بنیاد ملی بیماریهای عفونی با محوریت «پژوهش در واکسن» در شهر Baltimore ایالت Maryland امریکا ارائه گردید، بر بی‌خطر بودن واکسن آنفلوانزا در جنین تأکید شده است. این بررسی که از «سامانه ثبت عوارض جانبی واکسن‌ها» بین سالهای 1990 تا 2012 (اطلاعات 22 سال اخیر) استخراج شده است، مبین آن است که تجویز واکسن آنفلوانزای H1N1 در دوران بارداری هیچ خطری برای جنین یا مادر به همراه ندارد. از سال 1997 واکسن آنفلوانزای غیرفعال شده تری‌والانت (TIV) برای مادران باردار توصیه شده است ولی در همه‌گیری سال 10/2009 واکسن آنفلوانزای غیرفعال شده منووالانت (MIV) برای مادران باردار که در پیشگیری از آنفلوانزای H1N1 در اولویت هستند، توصیه گردید. اهمیت این واکسیناسیون در آن است که ابتلا به آنفلوانزا در خانمهای باردار، با افزایش خطر مرگ و میر همراه است. در این گزارش آمده است که از سال 1990 تا 2009، تعداد 118 مورد عارضه جانبی متعاقب تجویز واکسن آنفلوانزا در خانمهای باردار به ثبت رسیده است. طی همه‌گیری آنفلوانزا در سالهای 10/2009، تعداد موارد گزارش شده از عوارض جانبی تزریق واکسن آنفلوانزا 288 مورد و از سال 2010 تا 2012، این تعداد به 130 مورد بالغ گردید. به طور میانگین، این عوارض طی دو روز اول پس از تزریق واکسن گزارش گردیده است. در طی همه‌گیری آنفلوانزا در سال 10/2009، دو مورد مرگ و میر، یکی به دلیل پارگی آنوریسم آئورت و دیگری به دلیل شوک خونریزی دهنده متعاقب عمل سزارین گزارش شده است. به طور کلی، شایعترین عارضه ثبت شده، سقط خودبخودی جنین و پس از آن زایمان زودرس بوده که با آمار جمعیت عمومی تفاوت معنی‌داری نداشته است. تقریباً 50% سقط‌های خودبخودی و 72% زایمان‌های زودرس، دست کم با یک عامل خطر (risk factor) مرتبط بوده است. بیشترین عامل خطر، سن بالای مادر (بیشتر از 35 سال) گزارش شده است. بررسی‌های انجام شده بر روی بیش از 530 مورد عارضه گزارش شده، مبین آن است که بین سالهای 1999 تا 2009، بیشترین عوارض ناشی از تزریق واکسن در سه ماهه دوم، ولی بین سالهای 2009 تا 2012، ناشی از تزریق واکسن در سه ماهه اول بوده است. بیشترین عارضه جانبی گزارش شده غیر مرتبط با بارداری، عوارض مربوط به محل تزریق بوده است که از بین آنها، واکنش‌های آلرژیک غیر آنافیلاکتیک به عنوان فراوان‌ترین مورد به ثبت رسیده است. هفت مورد ناهنجاری مادرزادی نیز گزارش گردید ولی هیچ ارتباط معنی‌داری بین تزریق واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری و ناهنجاری‌های مشاهده شده در جنین به دست نیامد.

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران