از شیر گرفتن کودک

تعداد بازدید : 2714
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۸/۹
5.00
مادری که کودک خود را با شیر خود تغذیه میکند، معمولا میخواهد بداند که بهترین زمان برای قطع شیردهی چه زمانی است. هم چنین با توجه به وابستگی کودک به سینه مادر و شیر گاهی این کار کمی سخت به نظر میرسد. البته از نظر روانپزشکان ، این مرحله بسیار تاثیر گذار است و در صورت درست پیش نبردن پروسه از شیر گرفتن کودک میتواند تاثیرات بدی روی روحیه کودک داشته باشد و حتی بعضی از مشکلات رفتاری در بزرگسالان میتواند ریشه در اشتباه والدین در دوره از شیرگرفتن کودک داشته باشد.علت این حد از تاثیرگذاری این است که شیردهی نه تنها نیازهای تغذیه ای کودک را تامین میکند ،بلکه نیازهای روحی و روانی او نیز با مکیدن پستان مادرش ارضا میشود.

از شیر گرفتن کودک

مادری که کودک خود را با شیر خود تغذیه میکند، معمولا میخواهد بداند که بهترین زمان برای قطع شیردهی چه زمانی است.هم چنین با توجه به وابستگی کودک به سینه مادر و شیر گاهی این کار کمی سخت به نظر میرسد.البته از نظر روانپزشکان ، این مرحله بسیار تاثیر گذار است و در صورت درست پیش نبردن پروسه از شیر گرفتن کودک میتواند تاثیرات بدی روی روحیه کودک داشته باشد و حتی بعضی از مشکلات رفتاری در بزرگسالان میتواند ریشه در اشتباه والدین در دوره از شیرگرفتن کودک داشته باشد.علت این حد از تاثیرگذاری این است که شیردهی نه تنها نیازهای تغذیه ای کودک را تامین میکند ،بلکه نیازهای روحی و روانی او نیز با مکیدن پستان مادرش ارضا میشود.

در دین مقدس اسلام توصیه شده است که مادران در صورت تمایل به شیردهی کامل باید به کودک تا پایان سن دو سالگی شیر دهند. سارمان بهداشت جهانی نیز تغذیه با شیر مادر را دو سال توصیه کرده است. مجامع علمی کودکان در کشورهای مختلف اظهار نظر کرده اند که مادران باید حداثل تا پایان یک سالگی به فرزندشان شیر دهند و بعد از آن هم در صورت تمایل مادر و کودک میتوان به شیردهی ادامه داد.

مادران با توجه به توصیه های زیر میتوانند از شیر گرفتن کودک را از اواخر دوسالگی آغاز کنند.

بسته به شرایط فرزندتان از ۱۵، ۱۶، ۱۷ یا ۱۸ ماهگی به‌تدریج شیر را کم کنید.
فلسفه‌اش این است که تا شش ماهگی غذای اصلی شیر مادر است، ۶ تا ۱۲ ماهگی شیر مادر غذای اصلی است؛ همراه با غذای کمکی و از ۱۲ ماهگی غذای خانواده غذای اصلی و شیر مادر در کنار آن به عنوان نوشیدنی بعد از غذا به کودک داده می‌شود.

راه کارهای از شیر گرفتن کودک

1.ندادن یک نوبت شیر

مادر باید یک نوبت شیر خود را قطع کند و به جای آن اگر کودک زیر 6 ماه است ، شیر خشک و اگر بیش از 6 ماه سن دارد یک وعده غذا را جایگزین کند.

2.کم کردن زمان شیر دادن

مادر باید زمان شیردهی را به تدریج کم کند . اگر هر نوبت به کودک 20 دقیقه از پستان های خود شیر میداده است،در هر نوبت 15 دقیقه شیردهد و این مدت را به 10 و سپس 5 دقیقه برساند.

3.عقب انداختن زمان شیر دادن

اگر در زمانهای خاصی به کودکتان شیر میدادید از این به بعد تلاش کنید تا این زمانها را به تعویق بیندازید و در آن زمان های خاص ،کودک را با چیزهایی که به آنها علاقه مند است ،سرگرم کنید.مادر باید در زمان از شیر گرفتن کودک را بیشتر سرگرم کند و نقش پدر هم در این زمینه بسیار پررنگ است.در زمانهایی که کودک منتظر شیر است یا عادت به مکیدن پستان در این تایم به خصوص دارد،پدر میتواند با دور کردن کودک از مادر و سرگرم کردن او،مانع از بهانه گیری کودک شود.

در صورتیکه مجبور به قطع ناگهانی شیر به علت بیماری یا مشکل دیگری هستید،محکم بستن پستان ها ،نوشیدن کمتر مایعات،گذاشتن کیسه آب سرد میتواند کمک کند تا ترشح شیرتان کم شود.مصرف هورمون استروژن با تجویز پزشک به مدت دو تا سه روز هم میتواند کمک کننده باشد.

گرفتن کودک از شیر

توصیه های كاربردی برای از شیر گرفتن کودک:

  • از شیر گرفتن كودك نارس باید دیرتر از كودك عادی و سالم انجام شود .
  • مادر باید كاملاً مطمئن باشد كه مایل است كودك را از شیر بگیرد .
  • در صورت امكان برای حذف هر وعده شیر خوردن كودك ، یك هفته فاصله زمانی در نظر گرفته شود .
  • زمانی كه مادر فرصت بیشتری برای بیرون بردن و سرگرم كردن فرزندش دارد ، بهترین زمان از شیرگیری كودك است ، زیرا محدودیتهای محیط بیرون ، مانعی برای شیر خوردن كودك محسوب می شود و سرگرم بودن او ، اشتیاق به شیر خوردن را كم می كند .
  • زمانی را برای قطع شیردهی انتخاب كنید كه حوادث تنش زای دیگری برای كودك در شرف وقوع نباشد . برای نمونه قطع كردن شیر ، قبل از زمان بازگشت مادر به محل كار ، رفتن به مسافرت و یا همزمانی آن با آموزش كنترل ادرار نباشد .
  • بهتر است اطرافیان مادر ، در خلال دوره از شیرگیری كودك پیشرفتهای او را در این كار ، هرچند جزیی باشد ، گوشزد كنند و با این عمل ، به اعتماد به نفس مادر كمك كنند .
  • برای از شیر گرفتن به هنگام شب ، هفته ای را انتخاب كنید كه دیگر افراد می توانند كودك را در تخت بخوابانند .
  • پخش كردن نوار مخصوص كودكان كه آهنگ ملایم دارد ، خواندن قصه ، عروسك پشمالو و اسباب بازیهای متعدد كه كودك بتواند در آغوش بگیرد یا در تخت خود قرار دهد ، از جمله روشهای آرامش بخش هستند .
  • در هنگام از شیر گرفتن كودك و تا مدتها بعد از آن ، بهتر است مادر با لباس كودك را استحمام كند تا كودك دوباره به شیر خوردن تشویق نشود .

بعد از قطع شیر دهی، چه تغییراتی بوجود می آید؟

دانه های چربی روی پستان بتدریج كم می شوند. 

مقداری از آب بدن دفع می شود كه خود سبب كاهش وزن مادر می گردد.

ممكن است ترشح شیر تا چند ماه وجود داشته باشد كه شبیه كلستروم بوده، بعد غلیظ تر شده و بالاخره قطع می شود..

مادر باید دریافت كالری روزانه خود را كمتر كند تا بتواند چربی های ذخیره شده را از دست بدهد.

برای  جلوگیری از شل شدن و افتادگی پستان ها مادر باید ورزش كند به ویژه حركات ورزشی كه در هنگام شنا كردن انجام می شود.

قطع شیر دادن به عنوان قطع ارتباط عاطفی تلقی نمی شود بلكه در مواقعی كه كودك نیاز به آغوش گرفتن دارد، یا خسته و افسرده است یا درد دارد مادر باید او را با مهربانی در آغوش گرفته و آرام كند و عشق و علاقه خود را این بار نه از طریق شیر دادن بلكه از طریق نوازش و محبت جسمی و كلامی به او هدیه نماید. 

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران