سرخچه در بارداری

تعداد بازدید : 4461
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۵
0.00
یکی از سوالات و نگرانی های مادران باردار راجب به بیماریهای واگیرداری است که در طی بارداری ممکن است با افراد مبتلا به این نوع بیماریها برخورد داشته باشند.سرخک ،سرخچه،آبله مرغان و ... جزو این بیماریها هستند.در این بخش راجب به سرخچه در بارداری و عوارض آن بر روی جنین اطلاعاتی به شما میدهیم تا بارداری ایمن تری داشته باشید.

سرخچه در بارداری

یکی از سوالات و نگرانی های مادران باردار راجب به بیماریهای واگیرداری است که در طی بارداری ممکن است با افراد مبتلا به این نوع بیماریها برخورد داشته باشند.سرخک ،سرخچه،آبله مرغان و ... جزو این بیماریها هستند. در این بخش راجب به سرخچه در بارداری و عوارض آن بر روی جنین اطلاعاتی به شما میدهیم تا بارداری ایمن تری داشته باشید.

 سرخچه چیست و چه علایمی دارد؟

قبل از هر چیز ،بهتر است بدانیم سرخچه چیست و چه علایمی دارد.سرخجه یکی بیماری ویروسی است . ویروس این بیماری از راه تنفس هوای آلوده به ویروس بیماری وارد بدن میشود و پس از گذشت دوره کمون بیماری که حدود شانزده روز است آثار آن ظاهر می گردد. یکبار ابتلا به سرخچه باعث میشود تا بدن شما نسبت به این بیماری مصونیت دائمی پیدا کند.

علائم سرخجه

سرخچه می تواند با علائم خفیفی مانند تب بروز نماید ، سپس شخص با آب ریزش بینی مختصری روبرو خواهد شد ، پس از این مراحل شخص در ناحیه پوست با دانه های صورتی یا قرمز و آبدار روبرو می شود .غالبا این جوش ها ابتدا در سر و صورت ظاهرمی شود و سپس در تنه و در اندام های دیگر بدن . این ضایعات پوستی کلا سه روز روی پوست باقی میمانند یعنی در هر یک از این سه قسمت ،یک روز باقی مانده سپس شروع به ناپدید شدن میکنند.

در بالغین درد مفاصل شایع است.ممکن است ،قرمزی هایی در سقف دهان و گلو پیدا شوند که گاهی به صورت مجتمع و لکه مانند هستند و در غدد لنفاوی گردن نیز تورم ایجاد میشود.

علت اهمیت سرخچه در بارداری

با وجوداینکه که سرخجه بیماری خطرناکی نیست ،بی توجهی به آن میتواند زیان های جبران ناپذیر به همراه داشته باشد. مخصوصا اگر زن بارداری به بیماری سرخجه مبتلا شود.زیرا ابتلای زن باردار به سرخچه ،به خصوص در سه ماهه اول بارداری و گاهی نیز تا ماه ششم بارداری،میتواند تاثیرات بسیار جدی و وخیم روی جنین بگذارد.

خطراتی که جنین را تهدید میکنند

  • ناشنوایی
  • آب مروارید
  • نقص قلب
  • معلولیت های ذهنی
  • آسیب کبد و طحال
  • وزن کم هنگام تولد
  • بثورات پوست در هنگام تولد

اگرچه بعضی از مشکلات قابل درمان هستند اما اکثرا نوزاد تا اخر عمر با این بیماریها زندگی میکند، در نتیجه لازم است تمام زنانیکه به بارداری فکر میکنند، قبل از بارداری ازنظر سرخچه و ایمن سازی آن بررسی شوند.

 واکسن سرخجه

شما باید واکسن سرخجه را در صورت  منفی بودن تیتر آنتی‌بادی ضد سرخجه تزریق کنید. در صورت تزریق واکسن ویروس زنده سرخجه،لازم است زنان تا سه ماه از بارداری جلوگیری کنند،ولی اگر خانم قبل از ۳ ماه باردار شود، نیاز به ختم بارداری نیست.

 

سرخچه در بارداری

 تزریق واکسن سرخچه و تمام واکسن های دیگری که ویروس ضعیف شده ولی زنده هستند در بارداری ممنوع است.

تست سرخچه چیست؟

آزمایش سرخجه ممکن است زمانی درخواست شود که یک شخص (باردار یا غیر باردار) دارای علائمی است که پزشک شک میکند به علت سرخجه ایجاد شده است، همچنین این تست ممکن است برای نوزادان درخواست شود زمانی که تصور می گردد نوزاد در طول دوران حاملگی مبتلا شده و یا دارای اختلالات مادرزادی در هنگام تولد است که پزشک احتمال می دهد علت آن عفونت سرخجه است.

چه زمانی درخواست می شود؟

تست IgG در زنان باردار و زنانی که قصد باردار شدن دارند درخواست می شود، به علاوه هرگاه به بررسی مصونیت و ایمنی علیه سرخجه نیاز باشد این تست درخواست می گردد.

تست IgG و IgM نیز زمانی درخواست می شود که یک زن باردار، دارای نشانه ها و علائمی است که یک عفونت سرخجه را نشان می دهد. بعضی از نشانه ها و علائم شامل موارد زیر است:

  • تب خفیف
  • ظهور راش های قرمز رنگ ابتدا بر روی صورت و سپس انتشار آن ها به سمت تنه و بعد از آن پاها و دست ها. (زمانی که دانه ها شروع به انتشار در بدن می کند ممکن است آن هایی که بر روی صورت بوده اند ناپدید گردند)
  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • قرمزی و تورم چشم ها
  • درد مفاصل
  • تورم گره های لنفاوی.

اگر در دوران بارداری با فرد مبتلا به سرخچه روبه رو شدید چه کنید؟

از انجا که ممکن است در مواردی سطح پادتن ضدسرخچه در خون زنان کم شده باشد و زنان باردار به تدريج مستعد به ابتلا به سرخچه گردد ویا اگر خانم بارداري در سه ماهه اول دوران بارداري خود با بيمار مبتلا به سرخچه تماس پيدا کند و از ابتلاي به بيماري سرخچه در گذشته خود اطلاعي نداشته و واکسن سرخچه هم به او تزريق نشده باشد ،بايد بلافاصله به پزشک مراجعه کند تا به صورت اورژانس از او آزمايش خون از نظر پادتن سرخچه به عمل آيد و عيار آن تعيين شود.

 اگر پادتن به حد کافي در خون او وجود دارد، جاي نگراني نيست، ولي اگر آثاري از پادتن نيست و يا عيار آن کم است امکان ابتلا به سرخچه در او وجود دارد و پزشک درمانهای مربوطه را شروع خواهد کرد.

در صورتیکه قبل از بارداری ،واکسینه شده اید یا آزمایشهای مربوط را انجام داده اید، از ابتلا به سرخچه جلوگیری کرده اید و جای نگرانی نیست.

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران