مراقبت های بعد از سزارین

تعداد بازدید : 5192
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۰
0.00
در دوران بارداری بسیاری از مادران با شرکت در کلاس های دوران بارداری اطلاعات خوبی در مورد زایمان طبیعی ،مراقبت های بعد ازآن و شیردهی ...کسب می کنند اما ممکن است در مورد مراقبت های بعد از سزارین اطلاعات کم تری داشته باشند در این مقاله سعی کردیم شما را با مراقبت های بعد از سزارین آشنا کنیم .

مراقبت های بعد از سزارین

در دوران بارداری بسیاری از مادران با شرکت در کلاس های دوران بارداری اطلاعات خوبی در مورد زایمان طبیعی ،مراقبت های بعد ازآن و شیردهی ...کسب می کنند اما ممکن است در مورد مراقبت های بعد از سزارین اطلاعات کم تری داشته باشند در این مقاله سعی کردیم شما را با  مراقبت های بعد از سزارین آشنا کنیم .
البته به خاطر داشته باشید زایمان سزارین روشی مناسب ،برای مادرانی است که به علل علمی مانند افت ضربان قلب نوزاد، کنده شدن جفت ،جفت سرراهی و یا حوادث اورژانسی........ قادر به انجام زایمان طبیعی نیستند.
مراقبت های پس از سزارین شامل دو مرحله است:
  • مراقبت در بیمارستان( 48 ساعت اول بعد از سزارین )
  • مراقبت در منزل (6 هفته اول بعد از سزارین )
 

مراقبت های پس از عمل در بیمارستان:

بعد از سزارین مادر باید به مدت 48 ساعت در بیمارستان تحت نظر باشد.
علائم حیاتی : بعد از تمام شدن عمل سزارین و انتقال مادر به اتاق خود باید به طور مرتب نبض ، تعداد تنفس ،سطح هوشیاری و فشارخون مادر توسط پرستار بخش کنترل شود .
بررسی میزان ادرار :حداقل تا 12 ساعت بعد از سزارین به مادر سوند وصل می باشد در این مدت میزان ادرار مرتب بررسی می شود در صورتی که در ادرار کردن مشکلی وجود نداشته باشد با نظر پزشک سوند خارج می شود . ادرار کردن  نشانۀ سلامت مثانه و دستگاه ادراری پس از جراحی می باشد و از این جهت بررسی میزان ادرار اهمیت بسیاری دارد.
تجویز مسکن: زخم ناشی از عمل جراحی سزارین درد زیادی را برای مادر به همراه دارد به همین دلیل در ۲۴ ساعت اول بعد از سزارین،با توجه به وضعیت مادر و برای  تحمل درد ، داروی ضددرد به صورت تزریقی  یا شیاف تجویز می شود. میزان و دفعات ضد درد ها را پزشک با توجه به وضعیت مادر مشخص می‌کند.
تغذیۀ مادر: چند ساعت اول (بین 8 تا 24 ساعت ) بعد از عمل سزارین مادر باید ناشتا باشدو تنها از طریق سرم درمانی تغذیه شود بعد با اجازه پزشک و بررسی وضعیت مادر به او اجازه غذا خوردن داده می شود اولین وعده‌های غذایی مادر پس از سزارین باید غذاهای سبک، آبکی و نرم باشد.
 میزان خونریزی واژینال: 
میزان خون ریزی از واژن بررسی و به پزشک اطلاع داده می شود . هم چنین  رحم را برای اطمینان از سفت و منقبض بودن آن باید مرتب لمس کنند . چند روز اول پس از سزارین ممکن است خون ریزی زیاد باشد ولی به تدریج کم می شود .اما ممکن است لک بینی تا 40 روز ادامه داشته باشد .
تحرک مادر:  در روز بعد از عمل مادر بايد با کمک همراه يا پرستار از تخت خارج شود و چند قدم راه برود . تحرک مادر مانع از لخته شدن خون او می شود و در تسریع روند بهبودی او موثر است.
شیردهی:
« مهمترین عامل در افزایش شیر مادر، مکیدن مکرر و تخلیه مرتب پستان‌ها برحسب نیاز نوزاد می باشد » 
مادری که سزارین شده به علت داروهای بیهوشی و عدم هوشیاری کامل و درد در ناحیه بخیه های شکم در ساعات اول یعنی زمانی که تماس مادر با نوزاد وشیر دهی لازم است نمی تواند ارتباط لازم را با نوزاد داشته باشد که این خود یکی از مشکلات مادران سزارین شده ، می باشد .
اما نباید به علت درد و یا مشکلات دیگر شیر دهی را عقب بیندازید. پرستار یا مامای بخش باید به مادر آموزش های لازم برای شیردهی را بدهند و به خصوص اولین شیردهی را در وضعيت خوابيده به پهلو به  مادر آموزش دهند .
 

توصیه های لازم به مادر در منزل :

  • روزهای اول پس از سزارین، محل بخیه های خود را بررسی کنید و در صورت هر گونه علامت غیر طبیعی و قرمز شدگی یا ترشحات غیر طبیعی  فورا" به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در منزل سعی کنید مرتبا" راه بروید، راه رفتن برای جلوگیری از یبوست و نفخ شکم موثر می باشد . و هم چنین راه رفتن باعث می شود تا جریان خون، بهتر و سریع تر در بدن به گردش درآید و زخم ناشی از عمل سزارین سریع تر بهبود پیدا کند.
  • استراحت کافی، داشته باشید و کارسنگین انجام ندهید از بلند کردن اجسام سنگین ، جدا "خودداری کنید. 
  • سعی کنید آب و مایعات به میزان کافی مصرف نمایید ، به علت شیردهی و خونریزی به جایگزینی مایعات  نیاز دارید. 
  • برای جلوگیری از فشار به محل بخیه ها  هنگام دفع ادرار و اجابت مزاج، از توالت فرنگی استفاده شود.
  • حمام کردن بعد از سزارین مشکلی ندارد ولی بهتر است در مورد نوع پانسمان ، تعویض و یا برداشتن آن ، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و چگونگی خشک کردن بخیه ها بعد از استحمام با پزشک خود مشورت کنید .  
  • تغذیه ی مناسب روند بهبودی را سرعت می بخشد و انرژی لازم را به مادر می دهد یک رژیم غذایی مناسب شامل پروتئین ، ویتامین، کربوهیدرات و آهن می باشد. و فراموش نکنید مصرف مواد غذایی دارای فیبر مثل سبزیجات و میوه به رفع یبوست مادر کمک می کند.
  • داروهایی که پزشک در زمان ترخیص از بیمارستان برای شما تجویز کرده است را کامل مصرف کنید .
  • برای شروع رابطۀ جنسی، بهتر است چهار تا شش هفته صبر کنید.
و در انتها : بین روزهای 7 تا 10 پس از عمل سزارین به پزشک معالج خود مراجعه کنید.
منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران