اصول تغذیه در سال دوم زندگی

تعداد بازدید : 3127
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲
0.00
وقتی کودک شما سال اول زندگی را پشت سر میگذارد ،تغییراتی در سرعت رشد او رخ میدهد که این کاهش آهنگ رشد درسال دوم زندگی ،نیاز کودک شما به پروتیین و کالری را براساس وزن بدنش کاهش میابد. اما باید مواد غذایی دیگر مانند کلسیم،آهن،ویتامین A ,C ،ب6،اسید فولیک در رژیم غذایی مورد اهمیت قرار گیرند.دقت کنید که کلسیم و آهن برای رشد کودک ضروری هستند.بنابراین باید برنامه غذایی کودکتان سرشار از لبنیات،گوشت،غلات و حبوبات ،سبزی و میوه های تازه باشد.

اصول تغذیه در سال دوم زندگی

وقتی کودک شما سال اول زندگی را پشت سر میگذارد ،تغییراتی در سرعت رشد او رخ میدهد که این کاهش آهنگ رشد درسال دوم زندگی ،نیاز کودک شما به پروتیین و کالری را براساس وزن بدنش کاهش میابد.اما باید مواد غذایی دیگر مانند کلسیم،آهن،ویتامین A ,C ،ب6،اسید فولیک در رژیم غذایی مورد اهمیت قرار گیرند.دقت کنید که کلسیم و آهن برای رشد کودک ضروری هستند.بنابراین باید برنامه غذایی کودکتان سرشار از لبنیات،گوشت،غلات و حبوبات ،سبزی و میوه های تازه باشد.

دقت داشته باشید که حتی اگر تغذیه کودک شما کامل و غنی از انواع مواد غذایی باشد ،هنوز هم کودک به قطره های تکمیلی نیاز دارد.قطره آهن با وجود تغذیه مناسب هنوز به میزان 15 میلی گرم روزانه نیاز است.همچنین استفاده از قطره مولتی ویتامین در سال دوم ضرورت دارد.

 اصول تغذیه کودک

این قضیه در کودکانی که شرایط زیر را دارند بسیار اهمیت پیدا میکند و نقش مکملها بسیار پررنگتر خواهد شد

  1. کودکانی که در یک سالگی از شیر مادر محروم شده اند.
  2. کودکانی که در طول روز در معرض نور آفتاب قرار نمیگیرند.
  3. کودکانی که غذاهای گوشتی و پروتیینی کم میخورند و مصرف مستمر لبنیات جزو عادات غذایی خوانواده آنها نیست.
  4. کودکان کم اشتها  یا آنهایی که بدغذا هستند و یا به لبنیات حساسیت دارند.

برنامه غذایی کودکان در سال دوم زندگی

همان طور که گفته شد،یک برنامه غذایی مناسب باید تمام مواد مغذی (مواد نشاسته ای،پروتیینی،چربی ،ویتامین و املاح)را به نسبتهای متعادل در اختیار کودک قرار دهد تا انرژی مورد نیاز او تامین گردد.معمولا 50درصد این انرژی از مواد قندی،30 درصد از چربی،حدود 20 درصد از مواد پروتیینی به دست می اید.غذای کودکان 1 تا 2 ساله باید کم حجم ولی مقوی باشد و مقدار غذای او را میتوان بر اساس اشتهایش افزایش داد.معمولا والدین خیلی نگران تغذیه کودکشان هستند و اغلب مادران انتظار دارند تا کودک غذای بیشتر و با اشتهای بهتری بخورد،اما نباید انتظار داشته باشید کودکتان مثل بزرگترها غذا بخورد ،زیرا ظرفیت معده آنها هنوز کم است.از طرف دیگر چون حس کنجکاوی کودک برای آشنا شدن با محیط بیرون و دنیای خارج تاثیر زیادی روی اشتهای او میگذارد،باید تعداد وعده های غذا  5تا6بار در شبانه روز باشد که سه وعده آن شامل وعده های اصلی است که باید مقوی و پرانرژی باشد . دو وعده دیگر هم میان وعده است که باید مناسب و مکمل وعده های اصلی باشد. در این سن کودک هنوز نیاز به تغذیه با شیر مادر نیز دارد تا مواد مغذی کورد نیاز او از این طریق در اختیارش قرار گیرد.

 علل ضرورت تغذیه با شیر مادر در سال دوم زندگی

علل ضرورت تغذیه با شیر مادر در سال دوم زندگی

  1. هنوز هم منبع مهم دریافت پروتیین ،چربی،کلسیم و ویتامینها برای کودک است.
  2. حدود یک سوم از مواد غذایی مورد نیاز او را تامین میکند.
  3. چون در این سن کودک نوپا بسیار پر تحرک و فعال است و با دست زدن به همه جا و همه چیز خود را به سهولت در معرض  آلودگیها و در نتیجه بیماری قرار میدهد،مواد ایمنی بخش موجود در شیر مادر ،نقش حفاظتی مهمی برای کودک ایفا میکند و وی را تا حدود زیادی از اسهال ،عفونت دستگاه تنفسی،عفونت گوش،عفونت دستگاه ادراری و... محافظت مینماید.این حفاظت در برابر بیماری های غیر عفونی مانند آسم ،آلرژی،دیابت نوجوانی و برخی از سرطان های دوران کودکی هم اعمال میشود.
  4. نیازهای عاطفی و روانی کودک را که برای رشد و تکامل وی بسیار ضروری هستند تامین میکند.
  5. نقش بسیار ارزنده تغذیه با شیر مادر در روند تکامل عصبی _روانی کودک که در سال اول زندگی آغاز شده بود،با تداوم تغذیه با شیر مادر در سال دوم زندگی تداوم پیدا میکند.
  6. اکثر کودکان در دوران بیماری به ویژه اسهال،استفراغ و تب کم اشتها میشوند.اما معمولا اشتهای آنها به شیر مادر از بین نمیرود و یا حتی افزایش می یابد.ایمن منبع مهم آب و غذا، از شدت بیماری و کاهش وزن کودکان میکاهد و به بهبود آنها کمک میکند.
  7. از نظر اقتصادی،چون با کاهش دفعات بیماریهای مختلف همراه است،اثر قابل توجهی در بهبود شرایط اقتصادی خانواده دارد.
  8. در پیشگیری از حاملگی ناخواسته مادر،هنوز هم میتواند نقش مهمی ایفا کند.

نکات مهم و قابل توجه در تغذیه کودک در سال دوم زندگی

برعکس سال اول که توصیه میشود تغذیه با شیر مادر مقدم بر غذای کمکی باشد،در سال دوم با توجه به اهمیت بیشتر غذاهای جامد توصیه میشود که حتی المقدور شیر مادر بعد از غذا داده شود.

دفعات تغذیه کودک به غیر از شیر مادر هنوز هم 5 تا 6 بار در روز است.

بین یک تا یک و نیم سالگی،زمان انتقال غذای کودک به غذای سفره  است.

توصیه میشود تا 18 ماهگی با توجه به تحمل کودک و به تدریج، غذاهای سال اول به غذاهای سفره خانواده تبدیل شود.در نتیجه،هفته ای 2 تا 3 بار باید همان غذای کم حجم و پرانرژی سال اول زندگی مانند سوپ گوشت و سبزی های مخلوط با کمی آرد و شیر و شکر و یا کته نرم که با آب گوشت پخته شده است برای کودک تهیه شود.

نیاز به کلسیم و پروتئین ،عموتا از طریق شیر مادر و لبنیات پاستوریزه ای که کودک هر روز میخورد تامین میشود.

سفیده تخم مرغ را میتوان همانطور که برای زرده آن شروع شده بود،یعنی کمکم و به صورت کاملا پخته و سفت،از مقدار کم شروع کرد و بتدریج به یک سفیده کامل رساند.بدین ترتیب،کودک میتواند یک روز در میان یک تخم مرغ کامل را به صورت نیمرو،املت یا آبپز بخورد اما هر روز هم میتواند از سفیده تخم مرغ استفاده کند.

همان طور که قبلا اشاره شد،کودکان در این سن بسیار کنجکاو و بازیگوش هستند.شما میتوانید از این حس استفاده کنید و سعی کنید با غذاهای رنگی مثل سبزیجات رنگی کودکتان را ترغیب به خوردن غذا کنید.

نکات مهم و قابل توجه در تغذیه کودک در سال دوم زندگی

 

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران