عفونت واژن در دختران

تعداد بازدید : 10473
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲
2.40
ترشحات واژینال در تمام خانم ها تقریبا " یک تا دو سال قبل از بلوغ شروع می شود و با یائسگی به پایان می رسد. رنگ، مقدار و حالت ترشحات واژن در دوران قبل و بعد از عادت ماهیانه تغییر می‌كند. ترشحات طبیعی در روزهای قبل از قاعدگی افزایش می یاید، در روزهای نزدیک به آزاد شدن تخمک (میانه سیکل قاعدگی ) ، تغییر کرده و حالت کش دار به خود می گیرد.

عفونت واژن در دختران 

ترشحات واژینال در تمام خانم ها تقریبا " یک  تا دو سال قبل از بلوغ شروع می شود و با یائسگی به پایان می رسد. رنگ، مقدار و حالت ترشحات واژن در دوران قبل و بعد از عادت ماهیانه تغییر می‌كند. ترشحات طبیعی در روزهای قبل از قاعدگی افزایش می یاید، در روزهای نزدیک به آزاد شدن تخمک (میانه سیکل قاعدگی ) ، تغییر کرده و حالت کش دار به خود می گیرد.
انواع باکتری ها ی غیر بیماری زا به‌طور طبیعی در واژن وجود دارد این باکتری ها محیط واژن را اسیدی می کنند این محیط اسیدی ملایم به حفاظت واژن در برابر انواع عفونت ها کمک می کند. اما وقتی به هر علتی تعادل محیط اسیدی واژن به هم بخورد، شرایط برای رشد و تکثیر قارچ ها و باکتری ها  فراهم می شود و فعالیت آن ها در ناحیه واژینال سبب خارش و ترشحات غیر طبیعی و آزار دهنده می شود.
 

ترشحات طبیعی واژن:

ترشحات طبیعی واژن برای سلامت واژن خانم ها ضروری است چون ترشحات واژینال سبب پاکیزگی واژن و جلوگیری از بروز عفونت می شود .ترشحات شفاف یا شیری رنگ که خروج آن با خارش و سوزش همراه نباشد و هم چنین بوی خاصی هم نداشته باشد ترشحات طبیعی تلقی می شود .
 

ترشحات غیر طبیعی واژن: 

عفونت ها انواع مختلف دارند ولی دو نوع رایج آن عفونت قارچی و عفونت باکتریایی می باشد یک ترشح سفید دلمه ای که شبیه پنیر می باشداصولا " نشان دهنده عفونت قارچی است. ترشح سبز یا خاکستری معمولاً علامت عفونت باکتریایی است. خارش معمولاً با عفونت قارجی همراه است، گر چه ممکن است با هر یک از انواع عفونتها همراه باشد.
به طور کلی ترشحاتی که با خارش شدید و یا همرا ه با بوی بسیار بد مانند بوی ماهی همراه باشد و یا دلمه مانند مثل پنیر و یا سبز  رنگ و کف آلود باشد ترشحات غیر طبیعی تلقی می شود . گاهی علائم عفونت ادراری مانند تکرر ادرار و یا سوزش ادرار هم به نشانه‌های فوق اضافه می شود که در این صورت، انجام آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت ادراری باید انجام گیرد.
مواردی که می تواند محیط طبیعی واژن را تغییر دهد :
پوشیدن شلوارهای تنگ و فاق کوتاه، پوشیدن لباس های زیر تنگ و فانتزی که جنسشان از مواد شیمیایی است، رطوبت و خیس بودن ناحیه تناسلی ، استرس زیاد، رعایت نکردن بهداشت و عوض نکردن به موقع لباس زیر، استخرهای شنا و سونا، سیگار ، ضعف سیستم ایمنی بدن به دلایلی مثل استفاده طولانی مدت از داروها به خصوص آنتی بیوتیک ها، مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی، بعضی بیماری ها مانند دیابت  ،استفاده از نوار بهداشتی نامناسب و... 
 

پیشگیری از عفونت واژن: 

  • اولین و مهم ترین نکته برای پیشگیری از عفونت های تناسلی در دختران ، رعایت بهداشت فردی است.
  • در دستشویی های عمومی و مدارس مراقب باشید در هنگام شستشو، شلنگ دستشویی با بدن شما تماس نداشته باشد.
  • همیشه  محیط واژن و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت، رشد میکروب ها را تسریع کرده و سبب عفونت می شود .
  • از صابون های معطر و بو دار برای شستشوی واژن استفاده نکنید .
  • برای شستشوی واژن از آب و شوینده های ملایم استفاده کنید .
  • از پوشیدن لباسهای تنگ مانند شلوار جین، جوراب شلواری به مدت طولانی خودداری کنید. 
  • لباس های زير خود را جدا از ساير لباس ها و جدا از لباس های زير سایر اعضای خانواده بشویيد.
  • لباس های زیر خود را با قرار دادن در آفتاب یا اتو کردن خشک کنید . 
  • نوار بهداشتی را در دوران قاعدگی باید هر چهار تا شش ساعت یک بار(حداکثر هشت ساعت) عوض کنید .
  • اگر مبتلا به دیابت هستید، کنترل سطح قند خون می تواند به جلوگیری از عفونتهای راجعه بخصوص عفونتهای قارچی کمک کند. 
  • خودسرانه از آنتی بیوتیک ها استفاده نکنید.
نکته آخر:
در صورت داشتن نشانه هایی مثل خارش و سوزش در ناحیه تناسلی و هم چنین ترشحات غیرطبیعی از واژن، حتما به پزشک یا ماما مراجعه کنید. خود درمانی نکنید گاهی برخی درمان های خانگی علایم شما را بدتر می کند .
منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران