لکه بینی یا خونریزی بین قاعدگی ها

تعداد بازدید : 4523
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲
1.00
یکی از عللی که موجب نگرانی خانمها میشود دیدن لک یا حتی خونریزی واژینال قبل یا بعد از دوران پریود است.معمولا زنان سیر حدودی عادات ماهیانه شان و نوع خونریزی و علایم آن را میدانند و با مشاهده تغییر در این روند یا تغییر دوره سیکل ها نگران میشوند و علت مشکل را پیگیری میکنند.این اتفاق میتئاند فقط به خاطر یک تغییر هورمونی باشد و اصلا مشکل به حساب نیاید و یا نشانه یک بیماری یا مشکل اساسی در بدن باشد.در نتیجه پیگیری این قضیه لازم و منطقی به نظر میرسد.که اغلب با انجام آزمایشات هورمونی و تعیین میزان آنها و انجام سونوگرافی پزشک به علت اصلی این مشکل پی برده و درمان موثر را انتخاب میکند. در هر حال در بیشتر موارد لکه‎بینی علامتی از یک بیماری پزشکی نیست و می‎تواند پدیده‎ای گذرا باشد.

لکه بینی یا خونریزی بین قاعدگی ها

یکی از عللی که موجب نگرانی خانمها میشود دیدن لک یا حتی خونریزی واژینال قبل یا بعد از دوران پریود است.معمولا زنان سیر حدودی عادات ماهیانه شان  و نوع خونریزی و علایم آن را میدانند و با مشاهده تغییر در این روند یا تغییر دوره سیکل ها نگران میشوند و علت مشکل را پیگیری میکنند.این اتفاق میتئاند فقط به خاطر یک تغییر هورمونی باشد و اصلا مشکل  به حساب نیاید و یا نشانه یک بیماری یا مشکل اساسی در بدن باشد.در نتیجه پیگیری این قضیه لازم و منطقی به نظر میرسد.که اغلب با انجام آزمایشات هورمونی و تعیین میزان آنها و انجام سونوگرافی  پزشک به علت اصلی این مشکل پی برده و درمان موثر را انتخاب میکند. در هر حال در بیشتر موارد لکه‎بینی علامتی از یک بیماری پزشکی نیست و می‎تواند پدیده‎ای گذرا باشد.

تعریف لکه بینی

لکه‎بینی به هر خونریزی واژینالی گفته میشود می‎شود که علت آن عادت ماهانه در زنان نباشد و اغلب به رنگ قهوه‌ای، صورتی یا قرمز روشن است.

علل لک بینی  یا خونریزی

بطور کلی دو عامل می تواند باعث لکه بینی شود:

1- اختلال هورمونی در اثر تنبلی تخمدان و با کم کاری تیرویید و عیره ...

2- علل ارگانیک : در این صورت تغییرات فیزیکی از قبیل کیست تخمدان، فیبروم رحمی، پولیپ دهانه رحم، ضایعات و زخمهای دهانه رحم و یا خدای نکرده بدخیمی های دستگاه تناسلی و ...

 

علل خونریزی و لکه بینی بین دو پریود

1- استرس

2- شروع و یا قطع مصرف قرص های ضد بارداری

3- استفاده ا ز آی یو دی برای پیشگیری از بارداری

4- انواع خاصی از داروها، مانند کورتیکواستروئید یا داروهای ضد افسردگی

 6- پولیپ رحم

7- کیست تخمدان

8- اختلالات تیروئید

9- دیابت

10- آندومتریوز (بافتی مشابه پوشش داخلی رحم، در نقاط دیگر بدن ظاهر می شود) یا تغییرات دیگری در دیواره رحم

11- عفونت مثانه یا واژن

12- بارداری

13- بارداری خارج از رحم

14- سقط جنین

15- سرطان اگرچه مورد نادری است، اما لکه‌بینی می‎تواند علامتی از بروز سرطان باشد. انواع سرطان که می‎توانند سبب لکه‎بینی شوند شامل موارد زیر هستند:
• سرطان واژن
• سرطان گردن رحم
• سرطان رحم
• سرطان تخمدان
لکه‎بینی اغلب با درد و دیگر علایم همراه است و می‎تواند ماه‎ها ادامه داشته باشد. علایم ممکن است بهبود یافته و سپس رو به بدتر شدن بگذارند، یا به صورت مداوم بدتر شوند.
زنان یائسه یا آنهایی که دارای تاریخچۀ خانوادگی انواع مزبور سرطان هستند در ریسک بالاتری قرار دارند. وجود خونریزی واژینال برای زنان پس از دورۀ یائسگی هرگز چیز نرمالی نیست.

 16- استفاده از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین

17- خشکی مخاط واژن

18- بعد از معاینه توسط پزشک یا انجام آزمایش هایی مثل پاپ اسمیر

                                                     

 

زمانیکه لک بینی نباید شما را نگران کند

همان طور که گفته شد یکی از علل مهم لک بینی تغییر در توازن هورمونهاست وعواملی مانند شروع بلوغ یا یایسگی میتوانند باعث تغییرات هورمونی شدید و طولانی مدت شوند در نتیجه ممکن است دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند و یا اولین عادات ماهانه خود را تجربه میکنند دچار لک بینی یا بی نظمی پریود باشند.لکه بینی و خونریزی خفیف بین پریودها در دختران نوجوان و یا در طی تخمک گذاری در دختران جوان امری طبیعی است ولی اگربیشتر از 2 ماه طول کشید مشاوره با پزشک توصیه میگردد. هم چنین ،لکه بینی و خونریزی بین قاعدگی درزنان 40 سال به بالا میتواند نشانه شروع دورانی باشد که به دوران پیش یائسگی معروف است و در این دوره تغییرات هورمونی برای شروع یایسگی آغاز شده که علایمی مثل لک بینی بین پریودها یا تغییر مدت سیکل ماهانه از علایم آن است.

تخمک‎گذاری از دیگر مواقعی است که میتواند موجب لک بینی شود.وقتی تخمدان‎ها در هنگام تخمک‎گذاری تخمک رها می‎کنند، یک پارگی کوچک در فولیکول امکان بیرون آمدن تخمک‎ها را می‎دهد. در برخی زنان، این موضوع سبب بروز لکه‎بینی خفیف می‎شود که به مدت یک روز ادامه پیدا می‎کند. امکان بروز یک درد شدید و ناگهانی پیش از انجام تخمک‎گذاری نیز وجود دارد.لکه‎بینی تخمک‎گذاری در میانۀ چرخه عادت ماهانه جا می‎گیرد و هرگز شدید نیست. در موارد نادر این لکه‎بینی می‎تواند با کرامپ خفیف همراه شود که امکان دارد چند ساعت تا یک روز ادامه داشته باشد.

خونریزی ناشی از لانه گزینی
در حدود یک هفته پس از بارور شدن تخمک توسط اسپرم، تخمک باید در رحم کاشته شود. گاهی از اوقات این روند سبب خونریزی خفیف می‎شود.این خونریزی معمولاً یک یا دو روز ادامه دارد و در حدود یک هفته پش از تخمک‎گذاری بروز می‎کند. شروع مصرف داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی
داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی شامل قرص‎های کنترل بارداری، و تزریق‎های هورمونی می‏توانند سبب لکه‎بینی شوند. لکه‎بینی به ویژه در ماه‎های اول، یعنی زمانی که هورمون‎های بدن خود را با داروهای پیشگیری هماهنگ می‎کنند، شایع است.
اما دقت کنید اگر لکه‎بینی چندین ماه پس از آغاز مصرف داروهای پیشگیری از بارداری شروع شده در حالیکه قبلا و در ماه های قبل لک بینی نداشتید، ممکن است نشانۀ وجود مشکل باشد که باید برای بررسی آن به دکتر مراجعه کنید. مصرف نامنظم قرص های ضدبارداری یک علت شایع لکه بینی است. قطع مصرف قرص و شروع مجدد آن نیز باعث خونریزی می شود.

شیردهی
تغییرات هورمونی دوران شیردهی باعث میشود بسیاری از زنان شیرده دچار لکه بینی شوند.
تغییرات هورمونی که در هنگام آماده شدن بدن برای تخمک‎گذاری پس از اولین زایمان روی می‎دهد نیز می‎توانند محرک لکه‎بینی باشند.
 

چه هنگامی باید به دکتر مراجعه کرد
هر زنی که دچار لکه‎بینی درازمدت یا لکه‎بینی غیر قابل توضیح است باید به دکتر مراجعه کند. در صورت بروز موارد زیر زنان بایدبا پزشک مشورت کنند.

1. لکه‎بینی شدید است یا با بوی بد همراه است.
2.اگر اخیرا تجربه تجاوز جنسی یا نزدیکی مشکوک و بدون محافظت را داشته اید.
3. لکه‎بینی بیش از 10 روز ادامه دارد.
4. با درد همراه است.
5.در دخترانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند و یا کمتر از 10 سال سن دارند.

6.در زنانی که بیش از 50 سال سن دارند.

7. لکه بینی خفیف در دوران حاملگی طبیعی است اما هرگونه خونریزی بایستی توسط پزشک ارزیابی گردد.

8. لکه بینی با تب و درد لگنی همراه باشد.

 

 

 

 

برچسب ها :

لکبینی

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران