نقش ویتامین های گروه ب در بارداری

تعداد بازدید : 4349
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0.00
شتن یک رژیم سالم و متعادل در تمام مراحل زندگی لازم وضروری است.این اهمیت در دوران بارداری که منتظر تولد نوزاد خود هستید و سلامت فرزندتان هم مرتبط با تغذیه شما است دو چندان میشود.یکی از این ویتامین ها که حتما بارها و بارها راجبش شنیده اید ویتامین های گروه ب هستند که شامل 8 ویتامین میباشد که با نام ب کمپلکس شناخته شده است.

نقش ویتامین های گروه ب در بارداری

داشتن یک رژیم سالم و متعادل  در تمام مراحل زندگی لازم وضروری است.این اهمیت در دوران بارداری که منتظر تولد نوزاد خود هستید و سلامت فرزندتان هم مرتبط با تغذیه شما است دو چندان میشود.یکی از این ویتامین ها که حتما بارها و بارها راجبش شنیده اید ویتامین های گروه ب هستند که شامل 8 ویتامین میباشد که با نام ب کمپلکس شناخته شده است.

در این مقاله اطلاعاتی راجب به هر یک از ویتامین های گروه ب به طور جداگانه آورده شده است.

ویتامین ب1 یا تیامین

این ویتامین در روند رشد و تکامل جنین نقش بسیار تعیین کننده ای دارد.نیاز مادر باردار به این ویتامین  در حدود 1.4 میلی گرم در روز است.تیامین یا ویتامین ب1 در طیف گسترده ای از مواد غذایی از جمله پاستای غنی شده و سبوس دار،نخود فرنگی و برخی از محصولات لبنی به میزان فراوان یافت میشود.

                                                        

ویتامین ب2 یا ریبوفلاوین

ریبوفلاوین هم مانند بقیه گروه های ویتامین ب محلول در آب است.به این معنی که بدن قادر به ذخیره آن نمیباشد.در نتیجه باید نیاز بدنتان به این ویتامین را با رژیم غذایی روزانه یا استفاده از مکمل های بارداری رفع کنید.ریبوفلاوین باعث درخشندگی و طراوت پوست شده و ددر حفظ زیبایی موثر است .هم چنین باعث تقویت قدرت بینایی میشود.میزان نیاز بدن به این ویتامین 1.1 میلی گرم است در حالیکه یه زن باردار به حدود 1.4 میلی گرم از این ویتامین نیاز دارد.منابع ویتامین ب2 در مواد غذایی مثل ماهی ،مرغ، بوقلمون،ماست،ذرت،تخم مرغ و ... است.

ویتامین ب3 یا نیاسین

مصرف کافی این ویتامین در عملکرد صحیح دستگاه گوارش و تسکین تهوع بارداری و کاهش میگرن و سردردهای مزمن بسیار موثر است.به توصیه پزشکان مادران باردار باید در دوران بارداری روزانه 18 میلی گرم از این ویتامین مصرف کنند.اگر در یک وعده غذایی از ساندویچ با نان کامل و سالاد تن استفاده کنید این مقدار از ویتامین را به راحتی دریافت کرده اید.

ویتامین ب5 یا پانتوتنیک اسید

این ویتامین در تولید هورمون های بارداری به بدن کمک کرده و در رفع کرامپ یا گرفتگی عضلات پا که از عوارض شایع بارداری است بسیار موثر است.نیاز مادران باردار به این ویتامین در حدود 6 میلی گرم است.صرف زرده تخم مرغ به همراه یکک کاسه غلات کامل در وعده صبحانه میتواند نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین کند.هم چنین صرف یک وعده ناهار در ظهر که شامل برنج قهوه ای و کلم بروکلی باشد یا میان وعده ای با بیسکوییت همراه با کره بادام زمینی یا بادام هندی و یک لیوان شیر تازه میتواند نیاز بدن شما به این ویتامین را به شکل مطلوبی بر طرف کند.

ویتامین ب6 یا پیرودوکسین

ویتامین ب6 در رشد و تکامل مغز جنین و سیستم عصبی او در طول 9 ماه بارداری نقش بسیار تعیین کننده ای دارد.علاوه بر آن وجود مقادیر کافی از این ویتامین در تولید نوراپی نفرین و سروتونین که دو ماده انتقال دهنده عصبی ضروری در بدن هستند بسیار حیاتی است.جدا از این که این ویتامین برای رشد جنینتان ضروری است میتواند به شما در کاهش تهوع و استفراغ بارداری کمک کند.غلات کامل ،موز،پاپایا و لوبیا منابع  این ویتامین هستند.

                                                    

ویتامین ب7 یا بیوتین

شما در دوران باردار یباید 30 میکرو گرم از این ویتامین را روزانه دریافت کنید.این مقدار در دوران شیردهی افزایش یافته و به 35میکروگرم میرسد.از آنجا که روند بارداری باعث کمبود ویتامین ب7 در بدن میشود شما باید با مصرف منابع غنی از این ویتامین از دریافت کافی ان اطمینان حاصل کنید.مصرف جو،قارچ و شیر باعث میشود تا این ویتامین به بدنتان برسد.

ویتامین ب9 یا اسیدفولیک

در حقیقت میتوان گفت که اسیفولیک مهمترین ویتامین گروه ب و ضروری ترین آنها در دوران بارداری به شمار می آید.پزشکان به تمام زنان پیشنهاد میکنند که از سه ماه قبل از اقدام به بارداری مصرف روزانه 400 میکروگرم از این ویتامین را شروع کنند.و حتی مصرف این ویتامین را در دوران پس از زایمان ادامه دهند.مصرف این ویتامین قبل و در حین بارداری کمک میکند تا احتمال ابتلای جنینن به نقایص مادرزادی مربوط به لوله عصبی مثل اسپاینابیفیدا کاهش چشمگیری داشته باشد.علاوه بر این ویتامین ب9 در تولید گلبول های قرمز خون هم بسیار ضروری است.مصرف مکمل های بارداری که حدود 600 میکرو گرم از این ویتامین را دارند ودر کنار گنجاندن منابع آن در رژِم غذایی به تمام زنان باردار توصیه میشود.

مهمترین منابع غذایی اسید فولیک عبارتند از:

مرکبات خصوصا پرتقال و گریپ فروت

کلم بروکلی

سبزیجات برگ تیره مثل اسفناج

مارچوبه

ویتامین ب12 یا کوبالامین

مصرف به اندازه این ویتامین در دوران بارداری روی سلامت سیستم عصبی و عملکرد صحیح مغز مادر و جنین نقش مهمی دارد.شیر،مرغ،ماهی از جمله مهمترین منابع آن به حساب می آیند.2.6 میکرو گرم از این ویتامین را در روز باید دریافت کنید.همراهی این ویتامین همراه با اسیدفولیک در مکمل های بارداری باعث میشود تا نقایص سیستم عصبی و سایر ناهنجاری های جنینی کاهش یابد.

***توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این ویتامین در دوران بارداری توصیه نمیشود و همان مقداری که در مکمل های بارداری وجود دارد برای سلامت شما و جنینتان کافی است***

                                                          

 

 

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران